Bra leder i Kebnekaise?

Hej!
Jag ska vandra i Kebnekaise i slutet av augusti och planerar att både börja och sluta i Nikkaloukta. Min vandringserfarenhet är relativt begränsad men mitt sällskap har vandrat många mil förr, dock inte i svenska fjällen. Jag undrar om någon har tips på bra och roliga vägar att gå. Som sagt, erfarenheten är något begränsad men viljan är god och vi är båda relativt vältränade.
Tacksam för alla synpunkter och goda råd!!
 
3-dagarstur!

Ett förslag skulle kunna vara att gå "runt" kebenekaise. Med det menar jag att gå från kebenekaise och upp mot tarfala och över passet stax efter tarfala stugan. Vidare genom den dalgången man kommer ner i efter passet och via en sträcka på kungsleden söder ut till singistugorna. Därifrån viker man av vänster ifrån kungsleden och följer leden mot kebenekaise(skyltat). Vi gick den på tre dagar och det är relativt med gått om tid. Sträckan efter passet vid tarfala är regält stenig och blockig i några kilometer innan man kommer fram till kungsleden. Skall ni tälta så är antalet tältplatser klart begränsat efter att man passerat passet och innan man kommer fram till kungsleden. Är det stugor som gäller då är det tarfalastugan och singistugan som finns att tillgå.

Lycka till!
 
Medurs

Mitt förslag: gå runt keb medsols ist f motsols och avsluta med att gå upp i Koupervagge och ned i Tarfaladalen från passet.

Nedstigningen är nämligen spektakulärt vacker.

Dessutom är nedstigningen i Tarfaladalen, på en moränrygg, enklare än nedstigningen i Kuopervagge (p g a bitvis storblockig terräng i branten mot Koupervagge). En ytterligare fördel: man kan då utan större problem gå upp genom Singivagge ist f den vanliga leden till Singistugan. Den vägen kan i o f sig även gås från andra hållet men lutar då brant nerför (ingången i Singivagge från Keb-hållet är en mycket brant serpentinstig på grässluttning) att den anses farlig i dåligt väder.

Mvh

/Johan
 
En lätt men längre tur är ut till Kungsleden, upp till Alesjaure, ner Vistas till Vistas
stugan, Snedda upp till Kaskasvagge, över Tarfalaplatån öster om tarfaladalen, ner
i tarfala och till Keb stationen eller Nikka.

Kortare men lite mer ansträngande turer skulle även kunna ta er till Nallo eller
Unna Räita.

Södra delen av vistasdalen skall vara rätt trist och ganska snårig, har aldrig gått
där själv av den anledningen.

Med all respekt för andras erfarenhet, jag avråder från Singivagge, har gått upp till
fallet nån gång från Keb stationen. Det är inte ofarligt.

Kuriosa: Skinnarmo lär ha tagit Singivagge till Kungsleden och Sälka när han
skulle sätta upp topplåda på (tror det var) Sälka toppen. Han tyckte Singivagge
var bland det värsta han varit med om (allt enligt stugvärdarna i Sälka sista
svängen sommarsäsongen 2000).

trevlig tur
Peter P.
 
ett lättgånget alternativ

Efter alternativen som inkluderar silverfalet, tjeuralako, kaskasavagge mm så har jag ett mera lättgånget alternativ.

Nikkaloukta upp till Kebnekajse fjällstation och sedan vidare mot Singi. In i Singivagge VÄSTERIFRÅN, tälta i västra delen. Topptur enligt Durlings led (enklaste vägen upp på sydtoppen).
Tillbaka till KUngsleden, norrut till Sälka och sedan in i Stuor Reitavagge och via Nallo till Vistasstugan. Sedan Vistasvagge ner till Nikkaloukta igen.

En ganska lättgången tur som lätt kan utökas med utvikningar i form av dagsturer (topptur till kebnekajse, unna reitavagge tex).

mvh Christian
 
Säpp

Ett ovärdeligt tips om du skall gå i blockig terräng är att ta med en säpp, dvs en kvistad pinne av längre och stabilare typ. Vandringssäpp bör man iofs alltid ha med sig men det är extra viktigt i blockig och hal terräng, och när man vadar i strömt vatten.

Lycka till och ha en trevlig vandring!
 
Nedstigningen mot Tarfalavagge

Hej!

Som nämns i ett av inläggen är nedstigningen till Tarfalavagge spektakulär! Inget kan vara mera sant.

En liten varning är dock på plats, tycker jag. Den nedstigningen kan vara helt omöjlig!
Kan man inte gå ut i lössnö i glaciärkanten, måste man ha stegjärn. Vet inte hur förhållandena är i år, men jag har råkat ut för helt barsmält glaciäris, som stoppat mig. Lyckligtvis kom jag då från Tarfalahållet och skulle gå upp mot Kuopervagge, och fick alltså vända om och ta en helt annan rutt.

Hör med fjällstationen i Kebne om de känner till hur passagen ser ut. Eller kanske någon annan här i forumet varit där i sommar??

//Mvh
Bert
 
Nedstigningen i Tarfaladalen

Gick själv ner där 11/7 och då var det mycket gott om snö och inga problem. Däremot höll glaciär nr 1 vid det första passet i jojo-leden (glaciären omedelbart efter Unna-Räitastugan) på att smälta fram. Den 10/7 gick den dock fortfarande att gå. Glaciär nr 2, passglaciären, var det inga problem med.

Annars är det extremt snöfattigt i hela området. Jag kom upp 28/6 och då såg fjällen ut som de kan göra sent i augusti efter en het sommar...

Må väl,

Joha
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LegendZ Kebnekaise - "Sevärdeheter", tips på leder Fjällvandring 4
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
tommystrom Leder till Snöhetta i Dovrefjell Fjällvandring 6
jagaranna Tips leder Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
AJogefors 5dagar+ Förstagångs vanding. Tips om leder etc. Fjällvandring 16
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
Chrabban Fina leder i sverige ? Fjällvandring 0
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
dek Kuperade leder i Sälen Fjällvandring 5
Wookad Tips på leder i Norge! Fjällvandring 3
shalin Leder kring Laisaliden/Hemavan Fjällvandring 4
fullrulle Lättvandrade leder Fjällvandring 11
dykaren78 Vandrings leder Fjällvandring 3
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.