Lättvandrade leder

Kan nån ge tips om de minst steniga (lättvandrade) lederna i vårt avlånga land? Gärna i kombination med de vackraste och scenerifulla. Det ska gå att köra mountain bike på dem utan alltför stor skicklighet. Några idéer?
 
Mountainbike - nja!

Inte för att jag har någon direkt erfarenhet av att själv cykla i fjällen, men jag har svårt att tänka mig att det är någon succé.

De gånger jag mött någon med cykel på någon led har

- det varit på anslutningar till de riktiga lederna ex.vis Nikka - Keb

- cykeln varit stadigt placerad på axeln, dvs buren

Däremot har jag många gånger sett cykling med framgång på t.ex. Rallarvägen, som går från Abisko till Narvik. Det är den gamla s.k. materialvägen, som järnvägsbyggarna använde en gång i tiden. Oftast mycket cykelvänlig, men å andra sidan rätt civiliserad.

Jag har svårt att tänka mig att någon led i Lapplandsfjällen lämpar sig för mountainbike. Någon sträcka här och där, kanske. Men alltför ofta kan en led sluta i en lerpöl, eller vara dragen över en blockmark.

Vill inte låta negativ. Men jag har heller inte sett några "hurrarop" som puffar för cykel i fjällen.

Mvh
Bert
 
Om jag inte minns fel så har det funnits en tråd om just detta här på utsidan. Då var det några som hade cyklat utefter Kungsleden och tyckte att dte var helt ok även om det troligtvis är en rejäl utmaning. Så sök på gamla trådar så finner du nog lite tips.
 
fullrulle; sa:
Kan nån ge tips om de minst steniga (lättvandrade) lederna i vårt avlånga land? Gärna i kombination med de vackraste och scenerifulla. Det ska gå att köra mountain bike på dem utan alltför stor skicklighet. Några idéer?

Prova mountainbike-forumet.
 
Norge verkar ju bast...!
(ursakta all a:n nar det ska vara a, a eller o - sitter inte i sverige)
Har cyklat stora delar av sormlandsleden vilket ar superbra ibland. Snabba singeltracks ar det som galler. I ungefar 15-20 mil. Nog for att kora jarnet kontinuerligt i nagra dar med overnattningar. Vissa delar av fjallvandringlederna skulle nog funka vid bra vader.
Drommet ar att radda ihop natt liknade som detta (dreggla pa):
http://www.wildsidemtb.com/

/M.
 
Re: Re: Sörmlandeleden

[/QUOTE]
Rekommendera helst INTE Sörmlandsleden.
Leden är anpassad för vandrning.
MVH
Krister
Etappansvarig etapp 5
Sörmlandleden [/QUOTE]

Intressant utlatande...
...eftersom jag nyligen (1-2 manader sedan) laste i Sodermanlands Nyheter om MTB-cykling pa just sormlandsleden. Den etappansvarige foresprakade oppet om mer MTB-cykling pa dessa vandringsleder for att locka fler till omradet. Kommer inte ihag vad hon hette dock. Detta var i Nykopings kommun.
Sjalvklart maste vi ha respekt for varandra i naturen vilket galler at bada hallen. Glom inte allemansratten dar det inte star nagot om att man inte far framfora cykel i naturen pa stig, dock inte i vaglos terrang sa man forstor floran. Sjalvklart ska vi respektera forbud om sadana finns men mig veterligen finns det inga forbud for cykling pa sormlandsleden.

(Detta borde sanneligen flyttas till MTB-forumet...kanske..?)

/M.
 
Inget förbud

Jag har inte sagt något om förbud, i gästboken på S-ledens hemsida så är frågan ställd en gång och svaret är detsamma som jag skrev här.
S-leden rekomenderar inte mtb åkning då leden är anpassad för vandring men det är inte förbjudet.

På "min" etapp 5 så går mtb spåren runt Rudan på vandringsleden visst har de små lerpölar som fanns innan mtb spåren anlades ökat betydligt, spång har behövts byggas, och nu ska två nya större lerpölar byggas över eller dyl. Detta är inga större problem men, problemen kan bli när mtb åkarna plötsligt kommer till ett spångbyggt ställe efter ha åkt runt en kurva risken för att skada sig kanske större.
Därför rekomenderar s-leden inte mtb åkning.

Vad etappledarna säger är upp till dom själva vill man veta vad s-leden rekomenderar så är det bäst att kontakta kansliet.

MVH
Krister
etappledare etapp5
Sörmlandleden
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.