5dagar+ Förstagångs vanding. Tips om leder etc.

Som rubriken lyder så har jag tillsammans med min flickvän tänkt att fjällvandra i sommar. någon gång i Juli-Augusti är tanken.

Vi är 22 år och hon har mer erfarenhet än mig i detta då jag inte har någon. Har varit mycket i naturen, tältat mycket och har inga problem med att vara ute längre perioder.

Jag är inte ute efter en extremt lätt vandring. Liksom ingen "Nybörjar-vandring" på 2-3 dagar utan en längre sträcka. Helst minst 4-5 dagar. Jag vill göra det ordentligt och till en rejäl utmaning redan från början. Som jag skriver så har jag mycket erfarenhet av naturlivet på så sätt att jag sovit långa perioder i tält och varit mycket i naturen. Men aldrig vandrat på fjället.

Vi pratar om antingen norska eller svenska fjäll.

Alla tips på leder och vandringar är väldigt tacksamt. Mycket utav utstyr har jag redan men tips angående detta är uppskattat också.

Tack på förhand.

/Arvid
 
Jag vill slå ett slag för området mellan Abisko i norr och Kebnekaise i söder. Det är förhållandevis lätt att ta sig till startpunkterna Abisko eller Nikka och det finns i det närmaste oändliga variationer beroende på vad man vill ha. Följer man Kungsleden och DH-leden så är det tryggt och säkert, och vackert, går man in i tvärdalarna är det ensamt, krävande och vackert. Kanske vill man ha några mer krävande dagar för att ta en paus i en fjällstuga med en bastu. Området är dessutom väldokumenterat så att man kan läsa på och planera i förväg.
 
Bra förslag från Fredrik, tycker jag. Men undvik de dagar då Fjällräven Classic äger rum, då kan det nog bli väl mycket folk längs lederna.

Jag uppfattar din text som att ni tänker er att gå längs en rösad led med stugor men ändå bära med eget tält. Jag tycker det är en bra idé. Då har man friheten att välja lägerplats men ändå tryggheten att hitta rätt och kunna ta in i en stuga om det blir problem av något slag. Inget hindrar ju att man även går fritt i terrängen när det passar.

Många före dig har ställt ungefär samma fråga om lämplig sträcka. Bläddra gärna i de tidigare trådarna. En vanlig rekommendation är Kungsleden mellan Hemavan och Ammarnäs, ca 5 dagar. Vill man gå längre är Padjelantaleden mellan Kvikkjokk och Ritsem ett vanligt förslag. Längs Kungsleden finns naturligtvis fler etapper att välja mellan, och sen har ni ju ledsystemet i Jämtland att fundera över. Plus hela Norge!

Gå in på

http://kso.lantmateriet.se/

och välj Fjällkartan så kan ni i lugn och ro se alla leder som finns i valfri skala. När ni bestämt er så köper ni förstås en fjällkarta, t. ex. hos

http://www.kartbutiken.se/lantmateriets-kartor/fjallkartan/fjallkartan-1100000

Lycka till önskar Pelle
 
Våga lite nytt Gränsleden

Känns som alla fastnar i detta med Norra Kungsleden alt vandra upp på Kebnekaise...

Vi hade enormt trevlig tur på Gränsleden förra året. Start Sörfjorden sedan vandra till Ritsem. Lite bökigare kommunikation men helt görbart och lungt och fint med fina stugor (och en kåta) som var gratis.....

Norska fjällen enormt vackra och mäktigt att vandra mot Ahka plus en tur som inte alla gjort....

Om leden
http://www.gellivare.se/sv/Kommun/Kultur/Gransleden/
http://www.gellivare.se/sv/Kommun/Kultur/Gransleden/Den-historiska-leden/

16767277611_c304232ef5_c.jpg


7524489-14544957160_cdc9d8815b_o.jpg

7524580-14731283382_63bff41e93_o.jpg

7524589-14729207344_7fca1f5672_o.jpg

7524520-14731317372_9ae438fdd9_o.jpg



Spåret http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2880185
 
Senast ändrad:
Hej igen,

Tack för flera bra svar. Kan hända att det finns liknande trådar men jag tycker att nästan varje gång jag har läst en "förstagångs-vandrings tråd". Så är det så många nybörjarleder bara. Vad det verkar. Som sagt har jag ingen erfarenhet av detta så kan hända att en nybörjarled inte är så "lätt" som det låter.

Men vad vi är ute efter är en ordentlig vandrig. Inget för lätt. Vi gillar utmaningar och är redo för att få en fysisk prövning samtidigt som vi vill se vackra miljöer och känna på naturen ordentligt.

Tanke är att vi ska ligga i tält alla nätter. Alltså inte stugor.
 
Bra att höra hur du resonerar. Men jag känner inte igen mig i uttrycket "nybörjarleder". De sommarleder som sköts av staten (genom länsstyrelserna) finns på fjällkartan

http://kso.lantmateriet.se/

och håller alla en viss standard. De är väl märkta, blöta partier är ofta spångade och alla svåra, och även många lätta, vattendrag klaras med broar. Därutöver finns ofta - men inte alltid - vindskydd och stugor på lämpliga avstånd. Jag tycker inte man kan dela in dem i lätta och svåra. Svårighetsgraden skiljer inte så mycket, helt enkelt.

Men vill man ha mer äventyr är det bara att lämna lederna! Då kan det vara hur lätt som helst - eller hur svårt som helst. Och alternativen är oändliga! De svårigheter man då kan möta är vattendrag, vide, blockmarker, branter och glaciärer. De fyra sista kan man ganska enkelt undvika, men vattendragen sätter ofta gränser för var man kan passera. Så de tycker jag man måste vara observant på när man planerar sin tur.

Jag brukar ibland rekommendera en alternativ tur mellan Abisko och Nikkaluokta, öster om Kungsleden. Räknat från Abisko går man då Ballinvagge, Siellavagge, Mårmastugan, Vistasdalen, Kaskasevagges vindskydd och så Cievrraláhku. Sträckan tar 5-7 dagar. Stora höjdskillnader gör rutten ansträngande, men naturscenerierna är fantastiska! Och svårigheterna överkomliga.

Hoppas ni hittar något lagom äventyrligt!

Hälsn Pelle
 
Tack för bra svar Per.

Vi har som sagt tänkt att gå i Juli-Augusti någon gång. Så är en god stund kvar att tänka. Vet heller inte om det blir i Svenska eller Norska fjällen.

Fått en känsla av att Norska fjällen är finare? Vi bor i Norge och Oslo nämnligen.
 
Dere er jo unge og sterke og går sikkert fint mellom 15 og 25 km på en dag. Hvis vi sier at strekningen kan være ca 100 km, så finnes det en rekke fine turer mellom Hemavan og Abisko.

Først har du områdene rundt Okstindene. Flott krevende rundtur som kan kombineres med en topptur til Oksskolten, Nordnorges høyeste fjell 1916m hvis været tillater. Nord for Umbukta har du stien til Bolna, før du kommer inn til Saltfjellet. Der er jeg godt kjent. Masse flotte alternativ.

Nord for Hemavan har du en fin tur til Ammarnäs, den er på min skal-gjøre-liste. Videre har du området rundt Sulitjelma. Fin rundtur runt Suliskongen.

Si litt om hva dere ønsker, så skal jeg velge noe som jeg ville tro passer.
 
Hei Otto,

Takk for fine alternativer.

Som sagt så er vi ute efter:

1. 5-7 dagars vandring.
2. Kun til fots, ikke noe klettring men at gå oppfor og brandt går helt fint. Men som sagt. kun til fots.
3. Vi er nok mest ute etter mestadels torr mark. Det vil si ikke snø. Det går fint med snø i vissa streckor men mesta dels grass/sten etc.
4. Vi skal bo i telt. Så må gå at slå opp telt under hele vandringen. Muligen noe natt i hytta vist vi må.
5. Vi er som du sier unga og vil ha en utmaning. Så vil ikke gå den enkleste av vandringen even om det er min første fjellvandring. Jeg har mye erfaranhet av natur og at bo i telt i lengre perioder så det bør ikke vare noe problem.
6. Okstindan ser ut som mesta dels snø områder. og høga toppar. Vi har kollat litt pa Rondane og jeg tror at det er mer den typen av miljø og klimat vi er ute etter. Sen beror mye på vært selvfølgeli men då kanskje du kjønner litt hvad for typ av miljøer vi er ute etter. Mer mark, mindre topper snø. Men litt av hvar går fint. :)

Vandringer som passer i denne beskrivelsen er mycket takksamt! :)
 
Vill inte ge mig in i debatten om vilket land som har vackrast/bäst fjäll men tycker att det kan verka lite omotiverat att lägga restid på att ta sig upp till Abisko/Kebnekaise när det finns många dramatiska fjäll på närmare håll från Oslo. Rondane låter som en god idé (även om jag själv inte har varit där) men skulle vilja slå ett slag för Jotunheimen.

På en svensexa för ganska många år sedan drog vi ut på en 4-dagars tälttur med Gjendesheim som utgångspunkt. Vi gick nedför Besseggen med full flerdagarspackning (vilket går bra, bara man tar det försiktigt) och sedan en runda runt Russvatnet (med topptur till Nautgardstind) tillbaka igen till Gjendesheim. På Besseggen var det en hel del folk annars ganska lungt. Första dagen var jobbig med många höjdmetrar och svårare att hitta tältplatser, annars en lugn tur. Det finns givetvis många andra vägval att göra i Jotunheimen och vill man öka svårighetsgraden lite så är det bara att kliva av leden. :)
 
Gränsleden bodde vi i tält om du hakar upp dig att det funnits stugor. Naturen är magisk...

Vill du ha något att bita i så gick jag med min tjej(hennes första längre fjällvandring)
Jojoleden.....
Magisk och du möter knappt någon men lite mer svårvandrad
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2239719

Vi hade tur med vädret och då var det rel. Enkelt....Tycker dock gränsleden är vackrare...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.