5dagar+ Förstagångs vanding. Tips om leder etc.

Som rubriken lyder så har jag tillsammans med min flickvän tänkt att fjällvandra i sommar. någon gång i Juli-Augusti är tanken.

Vi är 22 år och hon har mer erfarenhet än mig i detta då jag inte har någon. Har varit mycket i naturen, tältat mycket och har inga problem med att vara ute längre perioder.

Jag är inte ute efter en extremt lätt vandring. Liksom ingen "Nybörjar-vandring" på 2-3 dagar utan en längre sträcka. Helst minst 4-5 dagar. Jag vill göra det ordentligt och till en rejäl utmaning redan från början. Som jag skriver så har jag mycket erfarenhet av naturlivet på så sätt att jag sovit långa perioder i tält och varit mycket i naturen. Men aldrig vandrat på fjället.

Vi pratar om antingen norska eller svenska fjäll.

Alla tips på leder och vandringar är väldigt tacksamt. Mycket utav utstyr har jag redan men tips angående detta är uppskattat också.

Tack på förhand.

/Arvid

Jag vill slå ett slag för området mellan Abisko i norr och Kebnekaise i söder. Det är förhållandevis lätt att ta sig till startpunkterna Abisko eller Nikka och det finns i det närmaste oändliga variationer beroende på vad man vill ha. Följer man Kungsleden och DH-leden så är det tryggt och säkert, och vackert, går man in i tvärdalarna är det ensamt, krävande och vackert. Kanske vill man ha några mer krävande dagar för att ta en paus i en fjällstuga med en bastu. Området är dessutom väldokumenterat så att man kan läsa på och planera i förväg.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Bra förslag från Fredrik, tycker jag. Men undvik de dagar då Fjällräven Classic äger rum, då kan det nog bli väl mycket folk längs lederna.

Jag uppfattar din text som att ni tänker er att gå längs en rösad led med stugor men ändå bära med eget tält. Jag tycker det är en bra idé. Då har man friheten att välja lägerplats men ändå tryggheten att hitta rätt och kunna ta in i en stuga om det blir problem av något slag. Inget hindrar ju att man även går fritt i terrängen när det passar.

Många före dig har ställt ungefär samma fråga om lämplig sträcka. Bläddra gärna i de tidigare trådarna. En vanlig rekommendation är Kungsleden mellan Hemavan och Ammarnäs, ca 5 dagar. Vill man gå längre är Padjelantaleden mellan Kvikkjokk och Ritsem ett vanligt förslag. Längs Kungsleden finns naturligtvis fler etapper att välja mellan, och sen har ni ju ledsystemet i Jämtland att fundera över. Plus hela Norge!

Gå in på