Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna.

Hej!
Jag skall vandra för första gången på ett fjäll(slutet på Augusti 2012) lilla Chamonix i alperna :) Jag är 36bast o helt otränad, men ganska smärt i övrigt trots mina 95kg o 187cm.

Jag har ingen jättetugn packning (regnläder, fleasjacka eller varm tröja,mössa vantar, matsäck,kamera, solkräm, vatten)
Vi kommer gå lätta leder till medelsvåra(?). Vi bor på lägenhetshotell i centrala Chamonix och har det som utgångspunkt varje dag.

1, Jag undrar hur man äter när man är ute o vandrar, har man alltid med sig mat eller finns det leder där man passerar en "mindre by" eller är det uteslutande "uppe på berget"? (läste om guidade turer där man äter lunch "på vägen" och tolkade det som på en lunchkrog)

2, vanringskartor, köper man dessa i chamonix? Är de svåra att läsa dessa kartor som "Nybörjare" ?

3, som otränad hur högt kan man gå på berget innan syret blir för dåligt? efter 2200meter öh tror jag det börjar kännas lite i luften, stämmer det?

4, hur kallt kan det bli på 3500meter i Augusti?

5, Finns det många guidledare på plats som man kan gå med mot betalning? Eller måste man förboka från sverige?

6, måste man ha bil i camonix för att komma åt de olika lederna eller kan man knata eller ta bussar?

Om det finns annat nyttigt att veta så berätta :)
 
Kom på en till fråga,

7, Om man tar sig från punkt a till b, går man alltid tillbaka hela vägen eller brukar folk lösa transport tillbaka på annat vis? Jag zoomade in på en karta jag hittade på nätet och för fanns en bilparkering vid målet, men har man ingen bil där blir det knepigare. Turerna verkar va mellan 10 o 25km, så inga miniturer direkt.

Karta/tur :

http://sv.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=1018412
 
Hej!

Som du kanske sett är denna sidan avsedd för fjällvandring, och då menar man nog Skandinavien. Men om du backar en nivå så hittar du "Trekking", som jag tror passar bättre för frågor som rör t. ex. Alperna. Där finns nog mer erfarenhet att hämta.

Lycka till önskar Pelle
 
Hej!
Jag skall vandra för första gången på ett fjäll(slutet på Augusti 2012) lilla Chamonix i alperna :) Jag är 36bast o helt otränad, men ganska smärt i övrigt trots mina 95kg o 187cm.

Jag har ingen jättetugn packning (regnläder, fleasjacka eller varm tröja,mössa vantar, matsäck,kamera, solkräm, vatten)
Vi kommer gå lätta leder till medelsvåra(?). Vi bor på lägenhetshotell i centrala Chamonix och har det som utgångspunkt varje dag.

1, Jag undrar hur man äter när man är ute o vandrar, har man alltid med sig mat eller finns det leder där man passerar en "mindre by" eller är det uteslutande "uppe på berget"? (läste om guidade turer där man äter lunch "på vägen" och tolkade det som på en lunchkrog)

2, vanringskartor, köper man dessa i chamonix? Är de svåra att läsa dessa kartor som "Nybörjare" ?

3, som otränad hur högt kan man gå på berget innan syret blir för dåligt? efter 2200meter öh tror jag det börjar kännas lite i luften, stämmer det?

4, hur kallt kan det bli på 3500meter i Augusti?

5, Finns det många guidledare på plats som man kan gå med mot betalning? Eller måste man förboka från sverige?

6, måste man ha bil i camonix för att komma åt de olika lederna eller kan man knata eller ta bussar?

Om det finns annat nyttigt att veta så berätta :)

Runt Chamonix finns det många vandringsleder och man kan välja att gå hur långt eller kort man vill i princip. Det är också rejäla höjdskillander för att komma upp ur dalen, men det finns flera kabinbanor som med med fördel kan använda på både upp- och nervägen.
Dina frågor då:
1. Det finns enklare serveringar på hyttorna som finns lite här och där. Kan vara lämpligt att bära med sig lunchmat, typ mackor och några snickers el dyl. Kolla på kartan och med turistinformationen
2 kartor kan man köpa på plats. De är väl ungefär lika lätta eller svåra att läsa som våra grönsaksblad, förutom språket är nog den stora skillanden ekvidistansen (höjdkurvorna), det är som sagt brant
3. vet inte, men det kan nog stämma att över 200o meter känns det
4. Nollgradigt - men du kanske inte ska börja på sådana höjder
5. Det finns guider, man kan boka på plats
6. Du behöver ingen bil, även om det ibland ger en större flexibilitet. det finns bussar, linbanor, tåg
7. Man kan gå rundturer och även fram och tillbaka (upp och ner) till ett pass
 
Chamonix är fint!

Härligt att du ska ner till alperna! Osten, vinet och baguetterna är oslagbara...

I själva Chamonix tar man sig utmärkt fram med både buss och tumme mellan de olika vandringsstråken. Det finns hur mycket böcker som helst om vandring och klättring, så det är svårt att rekommendera någon på rak hand. Besök maison de press där du hittar alla fjällböcker man någonsin kan behöva!

Skit i guide, köp en karta och ta tex l´Indexliften och gå till höger mot chalet du lac blanc och avnjut deras mycket goda blåbärspaj! Det är svårt(men inte omöjligt!) att gå vilse då det ofta är ganska mycket folk i området och tydliga skyltar.

Var beredd på mycket kuperad vandring med rejäla höjdmetrar att gå upp/ner för. Ungefär som att gå upp och ner på Åreskutan från Åre by varje dag! ta med stavar. Skit i fleecejackan, fleece är relativt kallt för sin vikt och volym, samt blir som en disktrasa om(när) det blir blött. Primaloftkläder är bättre på alla sätt!

Go tur!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
qy Outdoorkartan - en del info måste vara med Fjällvandring 1
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
2boots Info or guide for Katterat to Rombak walk (Navvy Trail) please Fjällvandring 9
Extrem_skiing Info om fjälläget runt Keb -> söderut Fjällvandring 9
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
MagdalenaS Vandring kring Sylsjön -lite info Fjällvandring 0
frida_hej Info om terräng och dyl. i Sarekområdet Fjällvandring 4
Pauliina Relativt aktuell Sarek-info, Algastugan och båtar Fjällvandring 4
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
RN887 INFO om Karolinermarschen sökes!!! Fjällvandring 3
donga Var kan man hitta info om toppbestigningar... Fjällvandring 6
Info om Jäkkvik - Kvikkjokk? Fjällvandring 0
Hemsidan "Till Topps" med info om Jotunheimen mm är nu klar! Fjällvandring 0
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.