Bra däck vid långcykling?

Planerar Linköping - Nordkap i sommar 2018. Kör via inlandsvägen. Har 700 mm hjul och undrar vilka slitstarka lättrullande däck jag ska använda? Fälgarna tar typ alla bredder.

Tack för hjälpen

Ola A.
Linköping.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
schwalbe marathon plus

Har mycket goda erfarenheter av Schwalbe marathon PLUS. Punkteringsfria på riktigt (man kan cykla över glaskross) med speciella sidoväggar som inte spricker i första taget och designade för att rulla lätt. Hade mina ca 1000 mil utan punktering, sedan fick jag min första pga att gummit på innerslangen släppte runt ventilen 😁
 
Din vikt och packningens vikt har betydelse för breddvalet. Slicks skulle jag välja. Däck är alltid kompromisser. Schwalbe Marathon håller bra men är mindre lättrullande än t ex Continental Contact och liknande IMHO.

Thure
 
Som Thure skriver ekipagevikten har största betydelse. Utan den är det inte nådigt att komma med några råd.

Men låt oss inte stanna i ovisshet utan upplys oss.

go tur
 
Startar väl på 100kg väl gödd. Målet blir 80 kg. :)
Packning max 20 kg.

Har tidigare kört breda däck på fälgen Mavic cxp33, 36 ekrad med XT hybridnav, trippel reducerade ekrar någonting.
(Lite skryt. De är handbyggda av Norska landslagets hjulbyggare).
De är från mitten av 90-talet och har varit med om det mesta utan att svika.

Det blir ju asfalt hela vägen så att rulla lätt utan punktering är prio.
Ska kolla upp föreslagna däck.
 
Hojen väger inte så mycket. Packvikt är inkl. Väskor.

Så 32 kan vara aktuellt.
Om man går neråt mot 25 vad sker igentligen?
Det var någon som nämnde slicks. Hur är det då när det är blöt vägbana?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips