Bra cykeljacka?

Windstopper N2S

Kikade lite på Gore's sida och där skriver de överallt att Windstopper mm har extremt hög andningsförmåga.
Såg att de hade nåt som heter Windstopper N2S (Next to Skin) som tydligen fungerar som ett underställ och vindtätt i ett.

Kikar man sen på cykelcity så har de en Gore Bike Wear Phantom Plus för 1399kr. En till utseendet fin jacka som sitter tajt och man tar enkelt av ärmarna så får man en T-shirt istället för långärmad. Det är ju bra.
WS N2S hade lika bra andningsförmåga som vanliga WS skalplaggen, och skall enligt dem vara perfekt för cykling, jogging etc.

Är det någon som testat eller vet nåt om Windstopper N2S?
Vad finns det för motsvarande cykeljackor till Gore's windstopper som enligt mångas mening inte andas bra? Att kunna ta av ärmar är ju bra.

/Mattias
[Ändrat av Mathew 2004-03-01 kl 18:28]
 
Håkan K; sa:
GoreTex Paclite andas lika bra (bättre?) som Windstopper. Sägs vara relativt jämförbart med Events andningsegenskaper.


Helt rätt Håkan, en snabb surfning till gore.se och Klättermusen ger följande värden:

Gore-Tex:

XCR 2 lager, Andningsförmåga: < 4,5 RET
XCR 3 lager, Andningsförmåga: < 6 RET
XCR stretch, Andningsförmåga: RET upp till 6
GoreTex 2 lager, Andningsförmåga: Ner till 9 RET
GoreTex 3 lager, Andningsförmåga: RET-värde ner till 13
PacLite, Andningsförmåga: RET-värde ner till 4


Windstopper:

N2S, Andningsförmåga: RET upp till 6
Shell, Andningsförmåga: RET upp till 6, ev foder ej medräknat
Fleece, Andningsförmåga: 6-13 RET
SoftShell, Andningsförmåga: RET 5-7


Event:

"Basic facts of eVENT fabrics Three layer Devon Water Wapour resistance RET 4,0 Pa m2/W"



Förhoppningsvis kan man lita på Gores mätvärden trots att de har blandat rejält mellan "upp till" och "ner till". PacLite andas alltså bättre än alla Windstopper-varianter. Om man kan jämföra Gores och Klättermusens RET värden har jag ingen aning om.

Priset, och i vissa fall vikten, är alltså Windstopperns enda fördel över PacLite.



Jag har haft en cykeljacka i Windstopper Shell som jag trivdes bra med som pendlarjacka i kanske fem år. Även om den inte andades perfekt så var det skönt att ha en jacka som tålde lite regn. Det är jobbigt att varje morgon fundera på om det kommer börja regna på eftermiddagen. Tillslut blev det oskyddade membranet utslitet på bla. axlarna så numera läcker den ordentligt och är pensionerad.

Fundera igenom ordentligt när du kommer att använda din cykeljacka. För svalt men fint väder är det nog bra med vindjacka. För regn i upp till ca 30 minuter räckte Windstopper Shell mycket bra för mig. För längre turer i regn skulle jag leta efter en PacLite jacka.

Lycka till!

/Lasse
 
ASK

Jag är nöjd med min ASK frán Klättermusen.. har hittills haft en optimal balans mellan vindtät och transpiration.. vet dock ej hur lánge den háller tätt vid regn, men den har visst event som extra förstärkning mot just väta pá axlarna..

mvh / Mats
 
Jag kör bl.a. med en Haglöfs Speed Top i N2S. Den är dock inte speciellt skön att ha direkt på kroppen men det funkar. På vintern spelar det ingen roll eftersom jag då har underställ. Regntätheten vet jag inget om eftersom jag aldrig använt den i regn. Däremot har jag kört den vid långfärdsskridskoåkning då det snöat och det har funkat.

Den andra jackan jag kör med är en Peak Performance i WS-material. Den funkar också bra. Klarar regn dock inte spöregn.
 
xnation; sa:
Jag kör bl.a. med en Haglöfs Speed Top i N2S. Den är dock inte speciellt skön att ha direkt på kroppen men det funkar.
Känner inte till N2S nåt vidare, men är inte idén med det materialet att det skall vara mot kroppen? Därav namnet Next 2 Skin.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
xnation; sa:
Jag kör bl.a. med en Haglöfs Speed Top i N2S. Den är dock inte speciellt skön att ha direkt på kroppen men det funkar.

Känner inte till N2S nåt vidare, men är inte idén med det materialet att det skall vara mot kroppen? Därav namnet Next 2 Skin.

/Håkan


Jo, det är tanken. Men det skaver och har sig, åtminstone Haglöfs Speed Top. Har inte provat andra plagg i N2S-material.
 
Låt mig komma med det oortodoxa (här i alla fall) förslaget att du köper en vanlig, billig vindjacka i polyester (eller nylon) och impregnerar den. Finns ju såna jackor att inhandla för några hundralappar. Glöm inte: långa ärmar, lång bak, inte för bylsig.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Låt mig komma med det oortodoxa (här i alla fall) förslaget att du köper en vanlig, billig vindjacka i polyester (eller nylon) och impregnerar den. Finns ju såna jackor att inhandla för några hundralappar. Glöm inte: långa ärmar, lång bak, inte för bylsig.

/ G

Skulle kanske gå det också, blir nog svårt att hitta en sådan jacka som passar bra till cykling antar jag.

Synd att man inte kan sy själv.
 
Gore Bike-Wear

Kör själv en Gore Bike-Wear (dammodell) Windstopper och avtagbara ärmar. Fungerar utmärkt i både kallt väder med lämpigt antal lager under samt som vindjacka/väst sommartid. Fördelen är att jackan har nät på insidan vilket gör att jag inte behöver känna mig blöt. Längden i ryggen är bra avvägd utan att vara för lång eller ge en bylsig känsla. Ryggfickan lagomt stor. Rekommenderas trots priset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m.melin Cykeljacka! Mountainbike 8
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Mountainbike 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.