Bra cykeljacka?

Har fått pengar nu när jag fyllde år och ska köpa mig en cykeljacka har jag tänkt.

Den skall ju självklart vara vindtät och mest användas på vår, dåliga sommardagar, höst.

Den skal vara lätt och smidig och lätt att packa.
Lite rengtålig vore inte heller fel, men det är inget måste. För mig är andningsegenskaperna vigtigare än regntåligheten. Därmed kan man utesluta Gore-tex som inte alls andas bra.

Vilka har ni användt och hur fungerar de?
Men vilka jackor kan ni rekkomendera?

/En nyss fylld Mattias
 
Kolla på skidjackorna som är gjorda för längdåkning. Swix och Bjørn Dæhli gör jackor som har långa ärmar och går ner över ändan. Egenskaper som gör att de fungerar suveränt som cykeljackor. De andas dessutom helt utmärk. De kostar också mindre än cykeljackorna.
 
I senaste numret av Kadens testade dom jackor som är precis det du letar efter.

Annars har jag blivit riktigt förtjust i Peak på sista tiden. Kolla dom med. Dom vet vilka funktioner man behöver, och dom får dom att fungera.

/Mattias
 
8848 UltraLite

Jag har en jacka från 8848 som verkar vara precis vad du söker. Se http://www.evaldsmtb.se/cgi-bin/ckJackor.pl?7008. Har använt den vid cykling, löpning och skidåkning. Alltid funkat bra förutom en gång då jag åkte skidor i -18C och fick frost på insidan. Ett stort plus är att den har långa ärmar så man slipper glipa ovanför handskarna.

/Klas
 
8848 UltraLite

På Evald's står det att jackan skyddar bra mot vind och vatten.

Vad är bra, hur mycket vatten pallar den för?

Med tanke på material; om man har ryggsäck, glider säcken mycket på ryggen då...dvs hur är friktionen på materialet?
[Ändrat av bergholm 2004-02-19 kl 10:46]
 
Re: 8848 UltraLite

bergholm; sa:
På Evald's står det att jackan skyddar bra mot vind och vatten.

Vad är bra, hur mycket vatten pallar den för?

Med tanke på material; om man har ryggsäck, glider säcken mycket på ryggen då...dvs hur är friktionen på materialet?
[Ändrat av bergholm 2004-02-19 kl 10:46]

Den klarar regn bättre än en R90-jacka men sämre än en regnjacka. Några mil i duggregn är inga problem. Materialet är glatt på ytan så dropparna rinner av ganska bra, men är regnet för kraftigt tränger det igenom eftersom materialet är riktigt tunt.

Har sprungit en del med jackan och en löparryggsäck som sitter bra. Då är det inget problem med att säcken glider runt men jackan brukar istället glida upp något på ryggen. Hur mycket beror lite på vad man har under eftersom jackan även är glatt på insidan. Kan också nämna att jackan kan kännas lite väl plastig mot armarna om man bara har t-shirt under.

/Klas
 
Har en dylik jacka (Craft Courier) och tycker den funkar helt okej, men ser ut som f_n. Dessutom vill jag ha en större eller ännu hellre två bröstfickor. Blir trångt med karta, godis, mobil, pengar etc tycker jag. Visst kan man stoppa en del i sadelväskan, men det är ett jäkla strul att böka med sadelväskan i längden. Får gärna vara stretch också.

Ska snart ut och testa en nyinköpt softshelljacka från Arc´Teryx. Lägger in en recension vad det lider.

/ G
 
Inga som testat Gore Race? Det är iofs en dyr GoreTex-jacka (GTX diskvalificerades ju i startinlägget), dock i PacLite som är lätt och sägs "andas" bättre än XCR mm.

/Håkan
 
CC - betyg

Gå in på jackan du är sugen på och se om den är betygssatt. Såg att några var det och de hade fått toppbetyg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m.melin Cykeljacka! Mountainbike 8
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Mountainbike 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.