Tips på bra cykeljacka önskas!

Jag cyklar året runt och undrar om det finns nån cykeljacka som är väldigt populär.
Finns det nån som sticker ut lite mer.
Starta inte märkeskrig bara.
Min tre lagers Marmot(kättterjacka) goretex tycker jag är lite klumpig, den e oxå väldigt lång.

Har tittat på bla windstopper som Gore funtion jacket(1299:) och 8848 Altitude Bike jacket(1799:). Men klarar man sig i en windstopper om det regnar ????
Jag cyklar mellan 1-2 timmar per dag. Ibland blir det 3-4 timmar.
Eller ska man satsa på tex en Gore Active jacket i Goretex(2399:)

Vad andvänder ni ???
 
Cykeljacka

Tja John

Jag använder Haglöfs Trident jacka när jag cyklar, samt till i stort sett alla andra aktiviteter. Det är i Gore Windstopper och fixar regn ganska så bra, inte lika bra som Gore Tex men tillräckligt för mig i alla fall. Passformen är bra och den är något längre baktill vilket är bra när man cyklar. Bra huva, med skärm, som man kan justera med en hand.

Jag är helnöjd med jackan och kan rekomendera den. Den har även reflexer framtill och baktill.

Må väl

Stefan
 
Neopran?

Hej

Vi cyklar också året om, eller i varje fall tills snön ligger så tjockt att det inte går att cykla; då byter vi till skidor.

Vi kör med lager, bomulls T-shirt innerst, tunn bomulls polotröja, sedan fleece tröja och ytterst North Face goretex skaljacka (Monsoon). Vi varierar värmen med fleecetröjorna.
När det inte är minusgrader har vi en tunn, när det är kallt en tjock, o s v. Detta funkar bra.

Är det något vi haft problem med är det fötterna, trots våtsockor och ibland medhaft byte, har vi ibland haft så nedkylda fötter att de värkt och kliat en bra stund sedan man kommit in i värmen. Funderar på att köpa neopran höljen till årets vinter. Är det ngn som har några erfarenheter?

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Svarade visst på fel ställe :)

Jag svarade på cykelforumet innan jag såg att du postat frågan här med :)

Klistrar in svaret här med för skojs skull:

Jag kör med Gore
Deras funktion jacket är bra. Man är välventilead, och den håller värmen ruskigt bra. Att man sedan kan förvandla den till en vindväst (avtagbara armar) är en stor fördel.

Den klarar hyffsat med regn. Vad det innebär är väl lite kryptiskt, men som jag känner det så för man välja, endera cyklar man med täta regnkläder och blir totalt genomsvettig. Eller så cyklar man med plagg som andas som bara håller ute regnet lite grann och blir blöt utav regnet.

2 timmar i duggregn är inga problem tycker jag. Men häller det ner så blir man blöt om ryggen.

/Mattias
 
En jacka räcker inte

johnjohnsen; sa:
Jag cyklar året runt och undrar om det finns nån cykeljacka som är väldigt populär.

Cyklar man året om så behövs det, minst, två cykeljackor:
En vindjacka + en regnjacka.

Varför en regnjacka behövs är självklart.

Nuförtiden så verkar det som om många tycker att en regnjacka i något fantastiskt 'andas'-material också duger som vindjacka.
Det stämmer inte.
I en regnjacka av något fantastiskt 'andas'-material så räcker 'andningen' INTE till.
Det samma gäller för helt vindtäta jackor. Man blir nästan lika svettig i WS-plagg som i GoreTex. Detta gäller förstås inte bara Gores WS/GTX utan alla HELT vindtäta/regntäta plagg.
Man blir svettig!
Vad som behövs för att inte bli svettig är ventilation.

Inget HELT vindtätt plagg kan vara ventilerande!

De bästa jackorna för cykling är endast vindtäta på framsidan av kroppen och ärmarna. På ryggen skall det inte vara vindtätt då blir ventilationen för dålig. Detta oavsett om jackan är gjord i ngt fantastiskt 'andas'-material.
Sk 'andasmaterial' släpper INTE igenom svett!
De släpper igenom en _aning_ svettÅNGOR.
Läs vad Klättermusen skriver om 'andning': http://www.klattermusen.se/swe/information/massflow_strategy.shtml

Strunta i jackorna från 'Outdoor'-märkena, kolla istället in de riktiga jackorna från tillverkare som kan något om cykling.
Bra jackor för cykling är tex Cannondales Acadia, se: http://www.cannondale.com/clothing/01/CW/model-M140.html
Eller någon av Pearl Izumis jackor i Zephrr och med ventilation, tex EscapeJacket, se:
http://www.pearlizumi.com

Ett annat bra märke med riktiga cykeljackor är italienska Castelli, tyvärr ingen länk(någon annan?)

Ett alternativ till en hel vindjacka kan vara en vindväst, tex Pearl Izumis, se:
http://www.pearlizumi.com
Om en sådan räcker beror på hur frusen du är av dig, hur snabbt du cyklar och hur kallt det är.

Mer info om vintercykling finns på:
http://www.enteract.com/~icebike/
 
Cykeljacka

Jag har en Gore cykeljacka, den är i mitt tycke för tät. Jag blir våt innifrån! En impregnerad vindjacka i poplin håller vinden mycket bättre ute, regnar det blir jag lite våt utifrån men med funktionsunderställ under håller jag skinnet torrt. Långa cykelbyxor vid vintertid.
Kör med neoprenskoöverdrag, som jag tycker är varma och goa, men du måste ha rätt strumpor på, så att du inte blir fuktig.

Go tur

Johan K
 
tidigare

Jag lade in en liknande fråga förut om vinterkläder.
Kolla även svaren där.
Är det någon som prövat New Line.
Kollat i två olika affärer och de har två olika uppsättningar.. man vet ju inte riktigt vilken man ska välja.
Thomas.
 
Newline

Thompaa; sa:
Är det någon som prövat New Line.
Kollat i två olika affärer och de har två olika uppsättningar.. man vet ju inte riktigt vilken man ska välja.
Thomas.

Den mest allsidiga, och därmed bästa, modellen är Newline Classic, exempel:
http://www.newline.dk/showpage.asp?ID=135
Skillnaden mellan de olika modellerna finns beskriven på Newline Technical Data:
http://www.newline.dk/showpage.asp?ID=58

Min Newline Classic från mitten av 80-talet är fortfarande en flitigt använd favorit.
Den fungerar utmärkt för skidåkning och löpträning året runt.
För cykling är däremot Classsic-jackan inte så bra, den har inte den rätta passformen och blir lätt för fladdrig.
 
Nakamura???

Är det någon här som känner till ett märke som heter Nakamura (el. Nacamura).

Har hittat en funktionsjacka till vad som verkar vara ett bra pris. Men då jag aldrig hört talas om märket innan är jag lite tveksam.

tacksam för svar
/mathias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Maxeos Ytterligare en tråd om tips på ny cykel... Mountainbike 18
brigas tips på ny cykel Mountainbike 3
strimme Tips på cykelreparatörer/service i Sthlm Mountainbike 3
Pampero Tips på Uppgraderingar Mountainbike 12
heinzehlers Hoppas på tips angående Styrlager. Mountainbike 6
Synpunkter och tips på mitt begköp. Mountainbike 4
caroline_o tips på sthlm m omnejd Mountainbike 16
Test005 Tips på "nödpåse" Mountainbike 15
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
DGR Tips på ryggskydd för XC?? Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
gpsmoped Tips om nedre rulltrissa Mountainbike 4
paugusts Tips cykeluthyrare Corralejo_Fuerteventura Mountainbike 0
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
Foss MTB för tung förare - behöver tips Mountainbike 12
junmd11 Cykeltripp Tibet/Nepal - Tips sökes! Mountainbike 2
utomjording Tips: Isälvsleden Mountainbike 1
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
namib tips moutainbikespår sthlm? Mountainbike 4
Jock Scott Förstörda gängor - Tips tack Mountainbike 7
johan01 tips för köp av beg. mtb Mountainbike 3
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
Drifter Tips om MTB runt Skuleberget/Högakusten området Mountainbike 6
tbhc Newbie behöver tips... Mountainbike 0
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
MTBaren Tips om hjul-mek? Mountainbike 0
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
mtbsmuffe Tips Piteå & Skellefteå?Nån Mountainbike 10
MaartenV MTB tips? Mountainbike 1
Jan-Olof MTB-tips i jämtlandsfjällen Mountainbike 3
XPAT Tips Mountainbike 1
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
Lt.Karlsson Tips till "lilla" rasten Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
suede2 Ett litet tips från mig! Mountainbike 3
FEN Tips om Norge? Mountainbike 0
MTB-tips? Mountainbike 4
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.