Bra cykeljacka?

Jacka

Ett alternativ är gore:s olika windstopper jackor, dyra men suveräna!
Enligt erfarenhet så är det bara windstopper som funkar, inte gore tex...
Craft gör också en del olika fina jackor. Courier jackan använder jag och tycker att den funkar kanon, den är lite billigare med.
 
Soft shell windstopper

Det finns nu många bra softshelljackor. Jag är mycket nöjd med en jacka som heter Mammut Ultimate som har ett Schoellermaterial med windstopper som andas betydligt bättre än de Gore Bike Wear Windstopperjackor jag tidigare haft. Dessutom så är ultimatejackan försedd med hellånga blixtlås i sidorna upp förbi armhlan så det går att ventilera mycket bra.

Goretex är mest för mindre aktiva sysselsättningar än cykling.

Thure
 
Hade så gott som bestämt mig för Gore Function Jacket. Tills jag tog en tur med min Haglöfs Rando Jacket som det också är Gore's Windstopper i. Jag hade endast Ullfrotté 200 under och jag blev plaskblöt under..

Fast jag vet inte. Jackan blev inte blöt, utan endast jag - på kroppen - blev blöt.
Jag har ett tag trott att det berodde på hur jackan andades... Men nu när jag skriver detta inlägg så blir jag fundersam igen.
Och som om detta inlägg vore ett slags "funderar-inlägg" så borde detta ha berott på att jag inte hade något som transporterade ut fukten från kroppen (lager 1) till nästa lager utan endast ett väldigt värmande Ullfrotté plagg (lager2).
Tänkte skriva i början på inlägget att jag absolut inte tänker köpa en cykeljacka i Gore's Windstopper.
Men det kanske inte är så tokigt ändå, bara man har rätt (fukttransporterings)-kläder under.. För min jacka var inte blöt, bara huden.
Eller vad säger ni?

En nackdel till andningen är ju att den är vindtät i ryggen men vadå, det blir inge kul med stretch eller liknande i ryggen om det skulle börja regna.


[Ändrat av Mathew 2004-02-29 kl 18:54]
 
gtx är för tätt för att man ska få en bra funktion vid så aktiva aktiviteter som MTB, springa etc. Titta på en annan lösning. Softshell kanske? Det är ok om lite fukt kommer in i en cykeljacka, men blir jäkligt jobbigt om fukt inte kan komma ut. Regn är ju inte det normala i Sverige... :)

/Nicke
 
Exinor; sa:
gtx är för tätt för att man ska få en bra funktion vid så aktiva aktiviteter som MTB, springa etc. Titta på en annan lösning. Softshell kanske? Det är ok om lite fukt kommer in i en cykeljacka, men blir jäkligt jobbigt om fukt inte kan komma ut. Regn är ju inte det normala i Sverige... :)

/Nicke

Vet inte ifall jag skrev lummigt men det är inte Gore-tex i varken min nuvarande jacka (som förövrigt inte är en cykeljacka) eller i den jag tänkt köpa.

Det är Windstopper i dem och om man jämför Gore-tex och Windstopper så är det en betydlig skillnad. Goretex är riktigt tätt utifrån och nästan lika tätt inifrån.

Man kan väl säga att Windstopper är nästan lika tätt utifrån som inifrån men Windstopper är inte vattentätt så därför andas Windstopper Betydligt mycket bättre.
Den släpper igenom vattnet istället för att stoppa det som Gore-tex tyvärr gör i båda riktningarna.

Windstopper andas mycket bättre än goretex och goretex är enligt min mening ett helt omöjligt val till cykling och nästan allt som gör en svettig, om det nte är spöregn varje gång. Fast det är klart då skulle jag inte valt Goretex, då skulle jag valt eVent!

/Mattias
 
Windstopper

Mathew; sa:
Vet inte ifall jag skrev lummigt men det Šr inte Gore-tex i varken min nuvarande jacka (som fšršvrigt inte Šr en cykeljacka) eller i den jag tŠnkt kšpa.

Det Šr Windstopper i dem och om man jŠmfšr Gore-tex och Windstopper sŒ Šr det en betydlig skillnad. Goretex Šr riktigt tŠtt utifrŒn och nŠstan lika tŠtt inifrŒn.

Man kan vŠl sŠga att Windstopper Šr nŠstan lika tŠtt utifrŒn som inifrŒn men Windstopper Šr inte vattentŠtt sŒ dŠrfšr andas Windstopper Betydligt mycket bŠttre.
Den slŠpper igenom vattnet istŠllet fšr att stoppa det som Gore-tex tyvŠrr gšr i bŒda riktningarna.

Windstopper andas mycket bŠttre Šn goretex och goretex Šr enligt min mening ett helt omšjligt val till cykling och nŠstan allt som gšr en svettig, om det nte Šr spšregn varje gŒng. Fast det Šr klart dŒ skulle jag inte valt Goretex, dŒ skulle jag valt eVent!

/Mattias

Windstopper fungerar utmŠrkt men Šven vindblus fungerar fint att cykla i. Om fickorna inte rŠcker till sy en slunga och hŠng om halsen innanfšr jackan.
Jag har en Gore windstopper cykeljacka som jag gŠrna gšr mer i samt en Patagonia vindblus som alltid Šr rŠtt, och lŠttast!

Go tur

Johan K
 
Mathew; sa:
Windstopper andas mycket bättre än goretex och goretex är enligt min mening ett helt omöjligt val till cykling och nästan allt som gör en svettig, om det nte är spöregn varje gång. Fast det är klart då skulle jag inte valt Goretex, då skulle jag valt eVent!
GoreTex Paclite andas lika bra (bättre?) som Windstopper. Sägs vara relativt jämförbart med Events andningsegenskaper. Paclite är vattentätt. Och tyget är ofta tunnare/lättare än Event (med sämre slitstyrka, men du lär väl inte bära en 25 kg ryggsäck, som skaver på jackan, när du cyklar).

Främsta anledningen till att ha en regntät jacka när man cyklar, är när det ligger vatten på vägen. Sprutet från hjulen kyler!

/Håkan
 
Mathew; sa:
Hade så gott som bestämt mig för Gore Function Jacket. Tills jag tog en tur med min Haglöfs Rando Jacket som det också är Gore's Windstopper i. Jag hade endast Ullfrotté 200 under och jag blev plaskblöt under..

Fast jag vet inte. Jackan blev inte blöt, utan endast jag - på kroppen - blev blöt.
Jag har ett tag trott att det berodde på hur jackan andades... Men nu när jag skriver detta inlägg så blir jag fundersam igen.
Och som om detta inlägg vore ett slags "funderar-inlägg" så borde detta ha berott på att jag inte hade något som transporterade ut fukten från kroppen (lager 1) till nästa lager utan endast ett väldigt värmande Ullfrotté plagg (lager2)...

Har haft mina Ullfrottéunderställ (och andra slags underställ) i alla möjliga kombinationer och kan bara säga att du bör ha ett mer fukttransporterande underställ under Ullfrottéstället för att slippa åkomman med svett på kroppen som du talar om. Allra bäst på att transortera svett bort från kroppen är enligt min mening norska Brynje http://www.brynje.no/

brynje_genser_gote.gif


Dessa underställ skaver en del (särskilt om man bär ryggsäck) och luktar pyton efter en kort användning, varför ett vanligt supersunderställ i stretchig polyester typ Craft, Helly Hansen (Lifa) antagligen är skönare under.

Å andra sidan ser man ju rätt okej ut framför Tipsextra i Brynjestället... ;)

/ G
 
Hmm, låter nästan otroligt om Paclite andas bättre än Windstopper, men det kanske stämmer.
Hur andas eVent och Paclite jämfört med Windstopper; finns det några tester man kan se någonstans?

Vad finns det isåfall för cykeljackorjackor med Paclite i någorlunda prisklass? förutom Gore Race som är lite väl dyr runt 2000:-

/Mattias
[Ändrat av Mathew 2004-03-01 kl 10:48]
 
tigertamjaren; sa:
Har haft mina Ullfrottéunderställ (och andra slags underställ) i alla möjliga kombinationer och kan bara säga att du bör ha ett mer fukttransporterande underställ under Ullfrottéstället för att slippa åkomman med svett på kroppen som du talar om. Allra bäst på att transortera svett bort från kroppen är enligt min mening norska Brynje http://www.brynje.no/


Dessa underställ skaver en del (särskilt om man bär ryggsäck) och luktar pyton efter en kort användning, varför ett vanligt supersunderställ i stretchig polyester typ Craft, Helly Hansen (Lifa) antagligen är skönare under.

Å andra sidan ser man ju rätt okej ut framför Tipsextra i Brynjestället... ;)

/ G

Misstänkte det.. Synd att man inte har något sk lager 2 som är tunnare än Ullfrotté. Alltså ifall det inte räcker med det innersta.

Får väl införskaffa något tunt typ stretch eller liknande.. Kanske Craft. Får väl kika runt lite i stan.

/Mattias
 
Mathew; sa:
Hmm, låter nästan otroligt om Paclite andas bättre än Windstopper, men det kanske stämmer.
Hur andas eVent och Paclite jämfört med Windstopper; finns det några tester man kan se någonstans?
Sök i forum så kan du hitta länkar till div. test. Slutsatsen är väl dessutom att materialet i sig är bara en faktor. Jackans konstruktion är oxå viktig för "andningen".

Mathew; sa:
Vad finns det isåfall för cykeljackorjackor med Paclite i någorlunda prisklass? förutom Gore Race som är lite väl dyr runt 2000:-
Har inga bra tipps, tyvärr. Flera tillverkare har nån Paclite-jacka, men de kostar alla en slant. Ev. skulle man kunna sätta sitt hopp till jultomten, även om det är 10 månader kvar...

/Håkan
 
Mathew; sa:
Misstänkte det.. Synd att man inte har något sk lager 2 som är tunnare än Ullfrotté. Alltså ifall det inte räcker med det innersta.

Får väl införskaffa något tunt typ stretch eller liknande.. Kanske Craft. Får väl kika runt lite i stan.

/Mattias

Nja, det finns ju mängder av varianter att köra med beroende på hur aktiv man är och hur kallt det är etc. När det är några minus och jag (som igår) ska ut och åka skridskor tar jag två superunderställströjor och en ullfrottetröja under vindjackan. Vid högre aktivitet har jag bara två superunderställströjor under, vid ännu kallare en fleece emellan etc, etc. Finns billiga superunderställstrjor på Stadium, Intersport etc. Man BEHÖVER INTE köpa svindyra grejor från den ballaste tillverkaren. Det är ju i stort sett samma material och skärning ändå!

Lycka till!

/ G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m.melin Cykeljacka! Mountainbike 8
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Mountainbike 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.