Boreal design- Inhukstuk

Jag har paddlat Inhukstuk under en halvdag i samband med Stocken-träffen. Den kajak jag paddlade hade inte knästöd och jag fick därför inte riktigt bra kontakt med kajaken och det svårt att kanta den. På kvällen provsatt jag en Inhukstuk som hade knästöd men då blev det för trångt för låren. Utan knästöd är det kanske svårt att få en rättvis bedömning men för mig blev totalupplevelsen negativ då jag upplevde att kajaken levde sitt eget liv en del utan att jag kunde styra den så bra.

Jag har även provat tre andra Boreal-kajaker under allt från en halvdag till tre dagar:

Muktuk: Mindre variant av Inhukstuk. Den var så liten i sittbrunnen att jag inte behövde knästöd för att få bra kontakt med kajaken. Väldigt lågt ryggstöd som skar in lite i ryggen.

Fjell: Den bästa av de Boreal-kajaker jag provat. Lagom storlek för mig och hyfsat bekvämt ryggstöd.

Epsilon P300: Hyfsat rätt i storlek i sittbrunn men för bred för mig så jag slog händerna och paddeln i sidorna på kajaken då och då.

Min kroppsform är kort och bred med kraftiga lår så det är lite svårt att hitta kajak som passar mig då de som är gjorda för breda personer ofta förutsätter att man är lång och har breda axlar vilket jag inte har. Min erfarenhet kanske därför inte går att översätta till andra.

Generellt sätt tycker jag att Boreals kajaker har följande egenskaper:

* Låg sittbrunnskant för att vara plastkajak gör att man slipper känslan av att sitta djupt och instängt och gör det lättare att manövrera. Det gör också att risken att slå i sidorna på kajaken minskar. Detta jämfört med en Prijon plastkajak som jag provat samt vad andra sagt om Prijon plastkajaker.

* Enkla roderpedaler där hela pedalen rör sig fram och tillbaka på en skena. Gör det lite svårt att trycka ifrån och få bra stöd vid t.ex. kantning utan att samtidigt styra av misstag. Här är Prijon mycket bättre.

* Ganska låga ryggstöd som inte passar min rygg så bra utan skär in en del. Prijons säten är som lyxiga soffor i jämförelse.

* Inhukstuk och muktuk har hårdplastluckor som är väldigt lätta att stänga och pressa ner saker i. Stort plus.

På bilden nedan paddlar min kompis Inhukstuk. Som kan ses på bilden är det rätt mycket volym i kajaken, speciellt i fören.

Jag har nu köpt en Prijon Marlin Prilite istället för Boreal. Har bara paddlat den vid två kortare tillfällen men än så länge känns det väldigt bra. Lätt, bra kontakt med kajaken, bra pedalar, bra säte, bra stablitet, ja det är helt klart den bästa kajak jag paddlat. I morgon är det tänkt att bli en heldag på havet i min kajak!



Örjan
 

Bilagor

  • DSC01202.JPG
    DSC01202.JPG
    106.9 KB · Visningar: 949
Senast ändrad:
Jag köpte en begagnad Inukshuk, hoppas den är fin i sjön, den var i alla fall väldigt skön att sitta i, jag provade på gräsmattan. Rapport om paddlingsegenskaper kommer senare.

MVH. Lasse :)
 
Jag köpte en begagnad Inukshuk, hoppas den är fin i sjön, den var i alla fall väldigt skön att sitta i, jag provade på gräsmattan. Rapport om paddlingsegenskaper kommer senare.

MVH. Lasse :)

Jag har haft en Inukshuk. Den var enligt mig en långfärdskajak som är rätt trygg på havet, väldigt lastdryg och skön sits. Men den började kännas lite pråm-aktigt mot slutet av min tid med den, så jag bytte till en livligare Valley Nordkapp RM att växa i.
Nu är den till salu till förmån att finansiera ett njord-kajakbygge.

Men som första kajak och med mål att göra veckoturer eller längre långfärd är det en bra kajak. Den sväljer ju mycket packning, luckorna är täta och bra.
Men den är "våt". Vid lite sjö kommer skvätter vatten upp på framdäck pga skrovets form.

Go tur! // Leo
 
Liten provtur på en timme avklarad. Klart mer lättpaddlad och mycket roligare än min Hasle Explorer, detta är en kajak jag kommer att trivas med.
:) Lasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.