Bogsera kajak efer motorbåt

Har funderat på samma sak, men inte prövat.

Det borde bero på vilka omständigheterna är. Hög/krabb sjö eller stiljte? Initialstabil flatbottnad kajak eller rundare/mer v-bottnad? Långt eller kort?

Det kan förstås underlätta om man har fixerad barlast (se t.ex. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=43844 för lite tips på hur man gör det).
Ett sittbrunnskapell är också givet.

I slutändan får man nog kalkylera med att kajaken slår runt.

Fast en sak borde kunna förhindra det - VKV:s pontoner, om du har några. Annars borde man väl kunna göra hemmagjorda utriggare att fästa på kajaken under transport.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Beror ju lite på vad det är för motorbåt och vad det är för kajak och hur fort det ska gå.
Det borde dock vara en fördel om bogserlinan i motorbåten har hög infästningspunkt (typ wakeboardmast).
 
Jag skulle akta mig för att bogsera en kajak efter en motorbåt. Risken är överhängande att den slår runt och skär ner i vattnet.
Visst det kan fungera, men lika gärna kan kanoten gå sönder.
 
Går bra i måttlig fart och sjö

Klart det går att bogsera en kajak med motorbåt! Har gjort det massor av gånger.

Gör en låg fästpunkt genom att knopa en lina i bukt, bakre bukten runt sittbrunnssargen, främre bukten under stäven.

Sätt på transportkapell, fäll ner sädda om kajaken har sån. Har den roder, låt det vara uppfällt om det inte kan surras precis midskepps.

Bogsera med varierande längd på linan - låt kajaken ligga så den "är på väg uppför" 2:a eller 3:e häckvågen. Eftersom våglängden varierar med farten, måste linlängden anpassas.

Kör vettigt och undvik grov sjö.

Hälsningar
Jens M
 
har prövat bogsera kanot, flera gånger, min erfarenhet är att det ej gick i fart fortare än 4-5 knop, sen skar den ut åt nåt håll..
 
Hej
Det är även viktigt att båtföraren kan bogsera.
Rätt hastighet, lägga den bogserade på rätt häckvåg och med rätt placering där (längre bak vid ökad sjögång), det är båtförarens ansvar att fästpunkter och linlängder är de rätta (de kan behöva ändras beroende på förhållande)

Har aldrig bogserat en kajak men det skulle nog vara möjligt vid lungt väder. När det det gäller bogsering av båtar vill man normalt ha dem i häckvågens "nedförsbacke" det går då mycket lättare att dra dem.
Förhållandet kan dock vara annat med kajak och här är det ingen vikt att tala om.

/ Stig
 
I låg fart

dvs upp till kajakens deplachementfart så går det nog bra. Underliggande litet roder eller skädda kan fungera som stabilisator men i högre farter kan det börja kavitera runt rodret så att rodret vrider runt kajaken så att den kapsejsar. Planande motorbåt bör absolut ta ombord kajaken i stället och det är nog bästa lösningen i de flesta fall. Det gör ju inget om kajaken sticker ut någon meter framåt och/eller bakåt bara den inte tar sjö och är väl surrad.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-06-13 kl 11:43]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips