Bogsera kajak efer motorbåt

Har funderat på samma sak, men inte prövat.

Det borde bero på vilka omständigheterna är. Hög/krabb sjö eller stiljte? Initialstabil flatbottnad kajak eller rundare/mer v-bottnad? Långt eller kort?

Det kan förstås underlätta om man har fixerad barlast (se t.ex. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=43844 för lite tips på hur man gör det).
Ett sittbrunnskapell är också givet.

I slutändan får man nog kalkylera med att kajaken slår runt.

Fast en sak borde kunna förhindra det - VKV:s pontoner, om du har några. Annars borde man väl kunna göra hemmagjorda utriggare att fästa på kajaken under transport.
 
Beror ju lite på vad det är för motorbåt och vad det är för kajak och hur fort det ska gå.
Det borde dock vara en fördel om bogserlinan i motorbåten har hög infästningspunkt (typ wakeboardmast).
 
Jag skulle akta mig för att bogsera en kajak efter en motorbåt. Risken är överhängande att den slår runt och skär ner i vattnet.
Visst det kan fungera, men lika gärna kan kanoten gå sönder.
 
Går bra i måttlig fart och sjö

Klart det går att bogsera en kajak med motorbåt! Har gjort det massor av gånger.

Gör en låg fästpunkt genom att knopa en lina i bukt, bakre bukten runt sittbrunnssargen, främre bukten under stäven.

Sätt på transportkapell, fäll ner sädda om kajaken har sån. Har den roder, låt det vara uppfällt om det inte kan surras precis midskepps.

Bogsera med varierande längd på linan - låt kajaken ligga så den "är på väg uppför" 2:a eller 3:e häckvågen. Eftersom våglängden varierar med farten, måste linlängden anpassas.

Kör vettigt och undvik grov sjö.

Hälsningar
Jens M
 
har prövat bogsera kanot, flera gånger, min erfarenhet är att det ej gick i fart fortare än 4-5 knop, sen skar den ut åt nåt håll..
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Hej
Det är även viktigt att båtföraren kan bogsera.
Rätt hastighet, lägga den bogserade på rätt häckvåg och med rätt placering där (längre bak vid ökad sjögång), det är båtförarens ansvar att fästpunkter och linlängder är de rätta (de kan behöva ändras beroende på förhållande)

Har aldrig bogserat en kajak men det skulle nog vara möjligt vid lungt väder. När det det gäller bogsering av båtar vill man normalt ha dem i häckvågens "nedförsbacke" det går då mycket lättare att dra dem.
Förhållandet kan dock vara annat med kajak och här är det ingen vikt att tala om.

/ Stig
 
I låg fart

dvs upp till kajakens deplachementfart så går det nog bra. Underliggande litet roder eller skädda kan fungera som stabilisator men i högre farter kan det börja kavitera runt rodret så att rodret vrider runt kajaken så att den kapsejsar. Planande motorbåt bör absolut ta ombord kajaken i stället och det är nog bästa lösningen i de flesta fall. Det gör ju inget om kajaken sticker ut någon meter framåt och/eller bakåt bara den inte tar sjö och är väl surrad.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-06-13 kl 11:43]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips