Boende i stugor i Österrike

Hej,

Sitter och planerar för en vandring i Österrike nu i sommar och funderar över boende. Tanken är att bo i stugor, och således vandra mellan stugor/fjällstationer.

Min fråga är: måste/kan man förboka platser i stugorna? Risk för överläggning? Är de i så fall som i STF att "alla får plats, men sov på golvet". Är det lämpligt att ta med ett liggunderlag ifall att?
Och vad är priset för en övernattning, cirkus?

Tackar,
Erik

Hej,

Rör du dig i Österrike under högsäsong så är det en god idé att förboka plats i hyttorna. Det funkar inte på samma sätt som i STF-stugorna att alla får plats. Sen tror jag inte att de nekar dig plats om du kommer sent och det inte är rimligt att ta sig till nästa hytta. Men jag skulle inte chansa utan välja att förboka längs den tänkta rutten.

Hälsar
// Peppe :)

Aktuellt

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej,

Rör du dig i Österrike under högsäsong så är det en god idé att förboka plats i hyttorna. Det funkar inte på samma sätt som i STF-stugorna att alla får plats. Sen tror jag inte att de nekar dig plats om du kommer sent och det inte är rimligt att ta sig till nästa hytta. Men jag skulle inte chansa utan välja att förboka längs den tänkta rutten.

Hälsar
// Peppe :)

Tack för ditt svar!
Ja, då va de som jag nästan trodde :) Vet du hur man kommer i kontakt med stugorna? Går man via en turistförmedling, eller är de såpass högteknologiska stugor att man kan ringa till dem? (har såklart googlat men inte hittat de jag sökt)

Tackar,
Erik

Förvånande. Vet du namnet på en hytta och googlar på det så kommer hyttans hemsida upp. Där står hur du får kontakt med hyttan.

Tack för ditt svar!
Ja, då va de som jag nästan trodde :) Vet du hur man kommer i kontakt med stugorna? Går man via en turistförmedling, eller är de såpass högteknologiska stugor att man kan ringa till dem? (har såklart googlat men inte hittat de jag sökt)

Tackar,
Erik

De flesta stugor i Österrike tillhör antingen OeAV eller DAV och finns troligen listade på dessa föreningars hemsidor.

Det är längesen jag gick stuga till stuga (på min senaste tur sov jag tre nätter i stuga, och två i posto tappa/gîte d'étape, men 12 nätter i tält, varav 10 fritt) - då såg jag ingen anledning att försöka boka stugövernattningar för hela turen i förväg - det kan hända mycket som ändrar ens planer; är man ovan kan det också vara svårt att uppskatta lämplig etapplängd. Då, åtminstone, var regeln att man bokade från dag till dag.

Tack för ditt svar!

Tackar,
Erik

Sorry för sent svar..:) Jag har alltid lyckats googla fram hyttorna och bokat per mail eller per telefon. Som camoscio skrev så kan det självklart funka finfint att också gå "obokat" eller boka från dag till dag. Men under helg och högsäsong i Ötztal för några år sedan så lärde vi oss en läxa och har sedan dess förbokat längs en tänkt rutt. När vi i Italien för några veckor sedan tvingades lägga om vår rutt fick vi superbra hjälp i hyttorna med av- och ombokningar utan krångel.

Hälsar
//Peppe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips