Boende i stugor i Österrike

Hej,

Sitter och planerar för en vandring i Österrike nu i sommar och funderar över boende. Tanken är att bo i stugor, och således vandra mellan stugor/fjällstationer.

Min fråga är: måste/kan man förboka platser i stugorna? Risk för överläggning? Är de i så fall som i STF att "alla får plats, men sov på golvet". Är det lämpligt att ta med ett liggunderlag ifall att?
Och vad är priset för en övernattning, cirkus?

Tackar,
Erik
 
Hej,

Rör du dig i Österrike under högsäsong så är det en god idé att förboka plats i hyttorna. Det funkar inte på samma sätt som i STF-stugorna att alla får plats. Sen tror jag inte att de nekar dig plats om du kommer sent och det inte är rimligt att ta sig till nästa hytta. Men jag skulle inte chansa utan välja att förboka längs den tänkta rutten.

Hälsar
// Peppe :)
 
Hej,

Rör du dig i Österrike under högsäsong så är det en god idé att förboka plats i hyttorna. Det funkar inte på samma sätt som i STF-stugorna att alla får plats. Sen tror jag inte att de nekar dig plats om du kommer sent och det inte är rimligt att ta sig till nästa hytta. Men jag skulle inte chansa utan välja att förboka längs den tänkta rutten.

Hälsar
// Peppe :)

Tack för ditt svar!
Ja, då va de som jag nästan trodde :) Vet du hur man kommer i kontakt med stugorna? Går man via en turistförmedling, eller är de såpass högteknologiska stugor att man kan ringa till dem? (har såklart googlat men inte hittat de jag sökt)

Tackar,
Erik
 
Förvånande. Vet du namnet på en hytta och googlar på det så kommer hyttans hemsida upp. Där står hur du får kontakt med hyttan.
 
Tack för ditt svar!
Ja, då va de som jag nästan trodde :) Vet du hur man kommer i kontakt med stugorna? Går man via en turistförmedling, eller är de såpass högteknologiska stugor att man kan ringa till dem? (har såklart googlat men inte hittat de jag sökt)

Tackar,
Erik


De flesta stugor i Österrike tillhör antingen OeAV eller DAV och finns troligen listade på dessa föreningars hemsidor.

Det är längesen jag gick stuga till stuga (på min senaste tur sov jag tre nätter i stuga, och två i posto tappa/gîte d'étape, men 12 nätter i tält, varav 10 fritt) - då såg jag ingen anledning att försöka boka stugövernattningar för hela turen i förväg - det kan hända mycket som ändrar ens planer; är man ovan kan det också vara svårt att uppskatta lämplig etapplängd. Då, åtminstone, var regeln att man bokade från dag till dag.
 
Tack för ditt svar!
Ja, då va de som jag nästan trodde :) Vet du hur man kommer i kontakt med stugorna? Går man via en turistförmedling, eller är de såpass högteknologiska stugor att man kan ringa till dem? (har såklart googlat men inte hittat de jag sökt)

Tackar,
Erik

Sorry för sent svar..:) Jag har alltid lyckats googla fram hyttorna och bokat per mail eller per telefon. Som camoscio skrev så kan det självklart funka finfint att också gå "obokat" eller boka från dag till dag. Men under helg och högsäsong i Ötztal för några år sedan så lärde vi oss en läxa och har sedan dess förbokat längs en tänkt rutt. När vi i Italien för några veckor sedan tvingades lägga om vår rutt fick vi superbra hjälp i hyttorna med av- och ombokningar utan krångel.

Hälsar
//Peppe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
J.Lund Boende på Everestvandring Trekking 4
mistral Boende i Saas-Fee Trekking 0
SofieM Boende i Mercantour/Sydfrankrike Trekking 0
Silverfox Stugor på Island. Trekking 10
pajaflow Österrike med barn - söker inspiration Trekking 7
Lasse Be Flerdagarsvandring i Österrike i maj Trekking 7
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
camoscio Österrike Trekking 2
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
jeab Vandring i Stübaital i Österrike Trekking 0
Harry47 Guide (bok) om vandring i Österrike Trekking 4
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
gegga moya Högt upp på rösade leder i Österrike, vart går man? Trekking 1
Maurits Vandra i Österrike - med motorcykel som bas Trekking 0
The-explorer Dagsvandringsleder i österrike Trekking 13
per.markus.johansson Vandring i Österrike Trekking 4
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Pollan Vandring i Österrike Trekking 0
OveS Bestiga Grossglockner i Österrike Trekking 3
zeromaker Vandring i Österrike Trekking 1
Ulrica Turtips i Österrike? Trekking 2
joham Vandra i Österrike Trekking 2
mippe Vandra i Österrike..?? Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.