Vandring i Österrike

Tänkte jag skulle ner till Österrike till sommaren och vandra.
Skulle vara taksam för förslag på områden och leder som finns där nere.
Skulle även vilja bestiga något/några berg, vad skall man satsa på då?
Någon som har erfarenhet av Grossglockner?
 
Ja, det är MÅNGA som har erfarenhet av Grossglockner, tyvärr ofta samtidigt.

Jag har ganska liten erfarenhet av Österrike, men kan kosta på mig ett par rekommendationer.
Dock är det rätt korta turer. De tre första nedan tog väl 6 dagar.

1990 gick jag Virgental (norra sidan) - Deferegggental - och vidare in i Italien, till Rain im Bachertal. Det är alltså Osttirol och Südtirol det handlar om, rätt vädergynnade områden.
Turen började vid midsommar. Högsta passet var 2900 meter ooch där borde jag haft solglasögon, var faktiskt rädd för att bli snöblind där.


1992 gjorde jag Karniska Huvudkammen där man ofta går med en fot i Italien och en i Österrike, även om stugorna ligger mest i Österrike. Jag gick från Sexten i Italien (man kan lika gärna börja i Silian i Österrike) och slutade i Sappada. Många fina utsikter. Kammen är rätt utsatt för sol vilket kan innebära goda snöförhållanden tidigt på sommaren.

Rätikon är ettt annat gränsmassiv, denna gång mellan Österrike och Schweiz (och, om man vill, Lichtenstein). Vackra bergsformer, påminner om Dolomiterna.
Många variationsmöjligheter. Gjorde en tur 1990.

En av mina första riktiga långturer gick från St. Anton till Poschiavo i Schweiz,
med en kort avstickare til Italien, 16 dagar, och gav mig etapper i Silvretta och Rätikon.
 
Överallt...

Tänkte jag skulle ner till Österrike till sommaren och vandra.
Skulle vara taksam för förslag på områden och leder som finns där nere.
Skulle även vilja bestiga något/några berg, vad skall man satsa på då?
Någon som har erfarenhet av Grossglockner?

Vandringsleder hittar du i överallt i Österrike oavsett var du befinner dig. Det är bara att bestämma sig för ett lämpligt område, tuffa ner och knalla in i första bästa sportaffär och köpa en karta. Du har ärligt talat mycket svårare att hitta ett berg utan leder än ett med leder.

Ett mycket trevligt område som jag själv besökt vid ett flertal tillfällen är området runt Österrikes två högsta toppar, Gross Venediger / Gross Glockner och national-parken Hohe Tauern. Jag har varit uppe på bägge topparna och ingen av dem är direkt svårbestigen, men eftersom man till stor del tvingas vandra över glaciärer är det slugt att gå i replag och/eller hyra en guide.

/ Stefan
 
Vandringsleder hittar du i överallt i Österrike oavsett var du befinner dig. Det är bara att bestämma sig för ett lämpligt område, tuffa ner och knalla in i första bästa sportaffär och köpa en karta. Du har ärligt talat mycket svårare att hitta ett berg utan leder än ett med leder.

Stämmer bra! Välmarkerat och vackert, kan man sammanfatt det hela. Samt en hel del strategiskt placerade härbärgen och hytter, i vilka man kan äta och dricka ganska gott.
d0fcba2f5921fe660382788171c3d2a7.jpg


Det finns en rik flora av kartor och literatur, vilket gör det ganska lätt att välja rutter med rätt längd och svârighetsgrad.
 
Ja, det är MÅNGA som har erfarenhet av Grossglockner, tyvärr ofta samtidigt.

Jag har ganska liten erfarenhet av Österrike, men kan kosta på mig ett par rekommendationer.
Dock är det rätt korta turer. De tre första nedan tog väl 6 dagar.

1990 gick jag Virgental (norra sidan) - Deferegggental - och vidare in i Italien, till Rain im Bachertal. Det är alltså Osttirol och Südtirol det handlar om, rätt vädergynnade områden.
Turen började vid midsommar. Högsta passet var 2900 meter ooch där borde jag haft solglasögon, var faktiskt rädd för att bli snöblind där.


1992 gjorde jag Karniska Huvudkammen där man ofta går med en fot i Italien och en i Österrike, även om stugorna ligger mest i Österrike. Jag gick från Sexten i Italien (man kan lika gärna börja i Silian i Österrike) och slutade i Sappada. Många fina utsikter. Kammen är rätt utsatt för sol vilket kan innebära goda snöförhållanden tidigt på sommaren.

Rätikon är ettt annat gränsmassiv, denna gång mellan Österrike och Schweiz (och, om man vill, Lichtenstein). Vackra bergsformer, påminner om Dolomiterna.
Många variationsmöjligheter. Gjorde en tur 1990.

En av mina första riktiga långturer gick från St. Anton till Poschiavo i Schweiz,
med en kort avstickare til Italien, 16 dagar, och gav mig etapper i Silvretta och Rätikon.

Jag hade glömt att jag skrivit en lite utförligare översikt på
http://www.huthyfs.com

Mina turer favoriserade Osttirol och Kärnten av klimatskäl, men också p g a lugnare turism. Jag har läst att Nordtirol har lika många hotellsängar som hela Schweiz!

F ö, i rättvisans namn, har jag inte turistat i Östalperna sen 1994. Väst är bäst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jeab Vandring i Stübaital i Österrike Trekking 0
Harry47 Guide (bok) om vandring i Österrike Trekking 4
Pollan Vandring i Österrike Trekking 0
zeromaker Vandring i Österrike Trekking 1
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.