• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Guide (bok) om vandring i Österrike

På tyska

och engelska finns ett stort utbud med böcker om varje område. Finns att beställa på internetbokhandlar. Men du kanske vill ha en bok på svenska?

Thure

Tyska eller engelska ...

... eller svenska går lika bra. Jag tänkte att någon kanske har en bestämd uppfattning om vilken som är "bäst", ungefär som när jag brukar tipsa här i forumet om den bästa Everestguiden (Jamie McGuinness: Trekking in the Everest Region (Trailblazer)). Jag tänker mig i första hand området inom några mil från Salzburg (Bad Gastein, Saalfelden mm).

Rother är störst på vandringsguider över Alperna (och även över en stor del av övriga världen).

Det finns även ett annat förlag:

www.bruckmann.de

som också har ett stort urval av vandings-, bestignings- och skidbestigningsguider över Alperna.

Rother ger också ut en tidskrift "Alpin" och Bruckmanns på motsvarande sätt "Bergsteiger".

Jag prenumererar på den senare och varje nummer innehåller ett antal välbeskrivna turförslag. Bergsteiger ges ut 6 gånger per år och varje nummer inspirerar till drömmar om kommande vandringar/bestigningar.

Bägge förlagen är Münchenbaserade så tidskrifterna har en slagsida åt bergsområden som är lättillgängliga för Münchenborna, men dit hör ju de Österrikiska Alperna.

Beträffande turförslag så är det ju bara att inhandla ett antal vandringsguider från de två ovannämnda förlagen, där du hittar allt från dagsturer med bas i någon mysig alpby, eller flerdagars högalpina vandringar mellan olika alphyttor.

trevlig sommar!

Seon