Österrike

Jag har inte varit så mycket i Österrike. Första gången var 1990, i Osttirol; Virgental och Defereggental och sen över gränsen till Südtirol, mål i Rain im Bachertal. Sen har jag också varit ett par gånger i Rätikon/Silvretta; 1993 och 2011 började jag långa turer (16 resp. 19 dagar) i St Anton och gick via Rätikon in i Schweiz. 1992 gjorde jag Karniska Huvudkammen från Sexten till Sappada (start och mål i Italien, alltså). 2015 gick jag från St Anton till Vicosoprano i Schweiz, det blev två dagar i Österrike.


Och det är ungefär allt. På 2011 års tur hade jag fyra övernattningar i Österrike, alla i tält; detta var alltså i Bundesland Vorarlberg, där huvudregeln verkar vara att så länge inte ngn borgmästare får för sig annat går det bra att tälta "im Ödland". Jag kunde fråga mig fram och på Heilbronner Hütte hette det "problemlos".

Jag har nu googlat runt och funnit att i Bundesländer Salzburg, Oberösterreich och Steiermark ska det vara ungefär lika problemfritt som i Vorarlberg och Schweiz.

Vore intressant att veta andras erfarenheter av längre turer från dessa områden.

Kunde även vara intressant med erfarenheter från Tirol och Kärnten, där det isåfall skulle handla om stugor. I Kärnten råder strikt förbud, i Tirol kan man tillåta "alpin bivack", vilket skulle innebära nödläge, t ex skada eller dåligt väder, men även mörker (!?). Men hej, mörker är ingen olyckshändelse utan tvärtom väldigt förutsägbart. Vad menas?


Turerna får gärna beröra grannländer.
 
Som du beskriver dina Österrikeerfarenheter tror jag få på detta forum har något att lära dig. Handlar det sedan om tältvandring i Alperna så är det nog ingen.
 
Lite överraskande. Jag har ju bara vandrat i gränsområdena mot Italien och Schweiz, faktiskt ingen vandring i enbart Österrike. Och det landet har faktiskt den största andelen alper av alla alpläderna, t o m mer än Italien.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.