Dagsvandringsleder i österrike

Vi är en familj som i sommar skall bila till Kroatien i sommar och tänkte då på ditvägen stanna till vid de Österrikiska alperna för att vandra där ett par dagar. Vet ni något bra ställe som har några bra "dagsvandringsleder" alltså vi ska inte förflytta oss längre och längre bort hela tiden, utan mera vandra i bergen ett par timmar och sedan gå tillbaka till byn och hotellet.
Har ni även förslag på något hotell skulle det vara jättebra.

/The Explorer
 
Bra vandringsleder finns det överallt i Österikes alperna. Själv har jag bara erfarenhet av Österrikes västra alp värld, men jag kan inte tänka mig att det är så annorlunda ngn annanstans. Från varje by går der vandringsleder till topparna och dalarna runt om kring. Så mitt tipps är att välj den väg som att smidigast och åka och välj ut lämplig alpby att utgå från längs den!

Lycka till!
 
Men tänk på att Kolla graderigen.

"gelb-weiß steht für leicht begehbare Spazier- und Wanderwege, weiß-rot für Bergwanderungen, für welche Schuhe mit griffiger Sohle und Wanderausrüstung empfohlen sind, blau-weiß bezeichnet alpine Steige für Wanderer mit Bergerfahrung"

Gul vit = Lätt gångbara , treckingskor
Vit Röd = Bergskor nödvändigt, Knagglig väg, kan vara rätt så brant
blå Vit = Kann vara väldigt vertikalt och väldigt luftigt
 
Någon som gjort dagsvandringar i Ötztal, Österrike?
Min sambo och jag planerar att bo i Sölden 10 dagar i augusti och göra
dagsvandringar. Kommer att använda oss av både liftar och bussar för att
komma fram/ upp till bra start- och målpunkter.

/Christer
 
Givande dagsvandringar i de Österrikiska Alperna kan göras med de flesta alpbyar som bas i samtliga Österrikiska regioner. Det enda som måste uteslutas är de högsta topparna som helst bestigs via en övernattning i hytta.

Tipps på lämpliga turer fås på turistbyråerna i de byar man passerar. (Matrei, Sölden eller vad det nu kan vara). Vill man planera och drömma så är det lämpligt att näthandla vandringsguider över olika områden. Mitt standardtips är att googla på de stora förlagen, Rother, Kompass eller Bruckmann för att få förslag.

Trevlig vandring!
 
Ja Staffan, jag har vandringsguide, jag har tittat på Google Earth, jag har varit inne på Ötztals officiella hemsida osv.
Min fråga var: Har någon gjort dagsturer i Ötztal?
I vandringsguider och på hemsidor är det alltid så soligt och glatt.
Det är nog den personliga upplevelsen av vad en dalgång kan erbjuda som jag
är ute efter!

/Christer
 
Till "The-Explorer"

Jag vet inte vilken väg ni bilar ner, men jag antar ni bilar via Loibl Pass till Slovenien och vidare till Kroatcien. Då passerar ni mer eller mindre Salzkammergut (Österrikes vackraste del tycker jag iaf ).
Besök gärna Hallstadt som tillhör Unesco-Welterbe. Därifrån kan ni bada i Hallstädtersee, åka linbana upp till Krippenstein som tillhör Dachsteinmassivet. Naturligvis kan man vandra upp eller halva vägen upp med linbanan och sedan fortsätter till fots beroende på kondition. Väl uppe har man en fantastiskt utsikt och många mjöligheter till dagsturer. Dachsteins Riesen Eiswelt är också värd ett besök.
Och falls ni väljer att stanna i Hallstadt, glöm inte att besöka Salzbergverket (äldst i världen).

Önskar en trevlig resa från en Österrikare från Pielachtal i Niederösterreich.
 
Till "Veni": Det är 3 år sedan "The -Explorer" skrev sitt inlägg, men ditt tips kommer förhoppningsvis till nytta och glädje för någon ändå!

/Christer
 
Bästa färdvägen

Ja, Veronica, det är lätt att missa datumet.

Ska till Ötztal, som sagt, i början av augusti.
Bästa färdvägen dit från Mälardalen?
Flyg är nog billigast, antingen till Zurich
eller till Innsbruck och sen buss,
om man dessutom vill komma
fram till kvällsmiddagen.
Tåg? Miljömässigt bra , men för dyrt?!

/Christer
 
Nu har vi bestämt oss

Vi flyger till Innsbruck, buss sen in till Ötztal.
Ska bo på hotel Hubertus****, busshållplats med samma namn.

Ötztals officiella hemsida ger förslag på många dagsturer:
http://www.oetztal.com/

Mvh
Christer
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.