Böcker för en ovan klättrare?

Jag har precis inlett min klättringskarriär, som jag berättar om i min första tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79516

Med anledning av det undrar jag om det finns någon intressant litteratur som kan bidra till mer kunskap om klättring? Jag tänker mig framförallt litteratur som ger inblick i tekniker, utrustning, säkerhet med mera. Sådant som jag kan ha direkt nytta av och gå och testa själv. :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag tyckte "Better bouldering" av John Sherman var värd att läsa och behålla. En del info och kanske framförallt underhållande. Här får man allt man kan tänkas undra över i början (re bouldering).

En något torrare men otroligt informationsrik bok med mycket både teori och praktiska övningar för att fortsätta utvecklas som klättrare är "Self coached climber" av Douglas Hunter och Dan Hague. Som sagt lite torr, men väldigt bra med bra lekar och övningar med resonemang om vad som fungerar, inte fungerar och varför.

Jag tyckte "Better bouldering" av John Sherman var värd att läsa och behålla. En del info och kanske framförallt underhållande. Här får man allt man kan tänkas undra över i början (re bouldering).

En något torrare men otroligt informationsrik bok med mycket både teori och praktiska övningar för att fortsätta utvecklas som klättrare är "Self coached climber" av Douglas Hunter och Dan Hague. Som sagt lite torr, men väldigt bra med bra lekar och övningar med resonemang om vad som fungerar, inte fungerar och varför.

Intressanta tips. Jag arbetar som fritidsledare på deltid så den andra boken känns något aktuell. Jag söker ständigt nya förslag på hur man kan förbereda intressanta övningar och lekar för olika grupper.

Vill du snöra in dig lite på vad man kan göra med sin utrustning så är denna bok rätt bra: http://www.amazon.com/Self-Rescue-H...d_sim_b_4?ie=UTF8&refRID=0FT051TT27T2YFWBQ7KF

Kanske överkurs just nu och den är inte särskild pedagogiskt upplagd. Beskrivningarna är bra, men författaren börjar i fel ända. Det finns dock mycket matnyttigt om man är intresserad av självräddningsscenarion.
Jag borde kanske lägga till att boken jag länkade till förutsätter att man vet hur man bygger ankare och sånt. Är du inte där ännu så är denna bok kanske inte helt rätt, men börjar du såsmåningom fundera på multipitch klättring så kan det vara värt att fördjupa sig lite i sånt här.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips