Bo i fjäll under ca 1 månads tid?

jag kommer osökt att tänka på han som skulle tälta i uppsala i höstas samtidigt som han skulle läsa fysik. en lång tråd. någon som vet hur det gick?
Yeah, det blir liksom inget plugg i höst, utan jobb. Då jag inte vill sabba min prestation på jobbet (när man pluggar så är det ju bara man själv som drabbas) så tänker jag inte bo ute permanent. Men jag sover ute under veckorna rätt ofta. :)
 
Kul ide, men dagens mat väger och 32 dagspåsar för mig väger lika många kilon. Mindre personer kan komma lättare undan.
Det blir torkad och frystorkade rätter och råvaror.
Det fyller mina 32 påsar skulle bli ca 40 l.
En månad ute skulle kräva litteratur, som bokslukare blir det några i veckan, det är 4 1/3 vecka.
Även jag måste tvätta på hälften så långa turer.
Men visst är det genomförbart.
go tur
 
O vad härligt! Tänk om man hade tid att göra som du. En plan som dök upp i mitt huvud var den här; vandra kungsleden! Fast stanna 2-3 nätter i närheten av varje stuga. Upptäck omgivningen, gå på dagsturer. I stugorna brukar det finns en pärm med tips på dagsutflykter. När jag läst de har jag ibland önskat att inte själva leden varit vandringen utan alla små avstickare - till toppen i närheten, vattenfallet en bit bort, de häftiga stenformationerna runt hörnet. Då har man närhet till folk om man vill, kan fylla på förråd vid behov, osv. Och så skickar man proviant till de ställen som har bilvägskontakt som man korsar. Då har man en tydlig led att följa, kan krypa in i ett hus när vädret trilskas eller man inte orkar med tältet längre. Finns också med jämna mellanrum tillfälle att avbryta om man fått nog. Kan kännas tryggt med folk i närheten, själv brukar jag längta efter någon att prata med efter en tre-fyra dagar.

Suck...tänk om man fick göra som du...

Håller med dig fullständigt!
Hade tiden funnits hade jag också velat ta Kungsleden på ett bräde med möjlighet till avstickare där det känns bra och trevligt.

Utmärkt förslag!
 
Ett alternativ om du vill kunna ta buss då och då till en affär utan att åka buss halva dagen är Vålådalen. Du åker till Undersåker i Jämtland, tar bussen till Vålådalen. I Vålådalen finns en fjällstation, markerade leder ut på Jämtländska fjällen och markerade leder till olika STF stugor med matförsäljning. Men utbudet i stugorna är klart mer begränsat och dyrare än i affär om du inte vill spendera mer pengar än nödvändigt. Minns dock att det är tidskrävande och kostsamt att frakta ut maten till stugorna på vintern med skoter. I den vinkeln är det en suverän service att hitta en chokladkaka mitt på fjället. Men det finns inga färska varor (frukt o grönt). Undersåker har en mataffär med det mesta, ett stenkast från stationen.

Ned sänkt i en kall bäck håller mat längre än man tror. Se till att det är vattentätt mot maten bara. Knyt fast kärlet i stranden så du slipper obehagliga överraskninar.

Vill du träffa människor då och då, tälta i närheten (ett par km bort kan vara lagom, då kostar det inget) av en stuga eller led. Vill du komma in och nyttja värme, kök, torkmöjlighet kan du lösa dagavgift vid en stuga. Bra att veta om du eller din utrustning drabbas av mycket regn. Vissa stugor har bastu..... Vill du vara mer ensam, gå in i Vålådalens skog. Vacker och relativt obesökt. Eller andra områden utan leder. Men du behöver karta, kompass och lite kunskap om orientering om du lämnar lederna. Vid stugorna finns stugvärdar som gärna svarar på frågor som kan uppstå. De är ofta vana fjällmänniskor.

Mobiltäckning..... Stäng av telefonen eller lämna den hemma så gör det inget att det finns master i Jämtland. Skulle olyckan drabba dig finns det nödtelefon i stugorna som går till polisen.

Samma stugsystem finns i Lappland, de platser som är lämpliga stt ut gå ifrån är Gällivare eller Kiruna. Tågen går dit, dry finns bussar ut till fjällen under "turist"tid. Dock längre buss resor till affärer. Är övertygad om att det finns fler ställen där detta koncept fungerar. Tänker på tex Hemavan, men har inte varit där för att veta säkert.


http://www.lanstrafiken-z.se buss till vålådalen

http://www.ltnbd.se/tidtabeller/31/0/ buss lappland

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/ svenska turistföreningen (STF)

Lycka till

(Som nybliven mamma kan jag önska att du på nåt sätt meddelar dina föräldrar vart (område) de ska/kan tänka under tiden du är borta, inte exakt om du inte vill, men nån form av hint om fjällen hade nog uppskattats....)

Det där lät riktigt intressant må jag säga! Tackar! :)

Jo ifall jag genomför detta så blir det antagligen en lapp på köksbordet där det står att jag rymt till fjällen och kommer hem inom 1 månad, och även att det inte är nån idé att de letar efter mig! Hahahah..
 
Senast ändrad:
Vill helst inte ha kontakt med dom för de kommer bara försöka få hem mig och då poppar skuldkänslor in i bilden, vill dit för att njuta av livet!

Är som sagt nybörjare inom detta, det enda som fattas är lite kunskap och planering så ska det nog funka fint hoppas jag :)!

Hej Gefwo!

Att resa till fjällen kan vara en fantastiskt upplevelse, och du har fått många uppmuntrande synpunkter och råd om hur man kan göra det och leva där några veckor. Men samtidigt så är det inte bara att åka dit och hoppas att "det löser sig". Den där kunskapen och planeringen är inte något man bara fixar lite enkelt, det krävs att man lär sig lite i taget och skaffar sig erfarenhet under längre tid. Särskilt om du har ganska lite pengar och vill leva billigt i tält. Fjällen kan också var en farlig plats med risker som man som oerfaren inte tänker på. Folk dör i svenska fjällen vartenda år, tyvärr.

Därför måste jag - precis som Filip i inlägg #18 - avråda dig från att bara dra iväg från dina föräldrar. Om de skulle bli oroliga för att du är i fara i fjällen, eller du har stuckit utan att de kan få kontakt med dig, då kan det dras igång ett stort pådrag med polis, fjällräddning och så vidare. Och det antar jag att du inte vill, det kommer att bli väldigt surt för dig efteråt.

Men om du känner att fjällen lockar dig, så håll din dröm levande! Kanske du kan göra en resa till en plats som dina föräldrar kan acceptera (t ex i närheten av en fjällstation eller stuga där det finns mobiltäckning)? Då kan du njuta av naturen och tillvaron ändå. Men om det är så - jag säger alltså om - att fjällen bara är ett sätt för dig att komma undan dina föräldrar, då är fjällen inte det rätta stället för dig. Men det kan du nog bara själv komma fram till. Tänk igenom allt detta i lugn och ro några gånger till innan du bestämmer dig för hur du ska göra. Och ägna dig åt naturliv redan hemma så du känner om detta är något som du verkligen gillar. Lycka till!

/Hans (fjällälskare, men också förälder)
 
Hej Gefwo!

Att resa till fjällen kan vara en fantastiskt upplevelse, och du har fått många uppmuntrande synpunkter och råd om hur man kan göra det och leva där några veckor. Men samtidigt så är det inte bara att åka dit och hoppas att "det löser sig". Den där kunskapen och planeringen är inte något man bara fixar lite enkelt, det krävs att man lär sig lite i taget och skaffar sig erfarenhet under längre tid. Särskilt om du har ganska lite pengar och vill leva billigt i tält. Fjällen kan också var en farlig plats med risker som man som oerfaren inte tänker på. Folk dör i svenska fjällen vartenda år, tyvärr.

Därför måste jag - precis som Filip i inlägg #18 - avråda dig från att bara dra iväg från dina föräldrar. Om de skulle bli oroliga för att du är i fara i fjällen, eller du har stuckit utan att de kan få kontakt med dig, då kan det dras igång ett stort pådrag med polis, fjällräddning och så vidare. Och det antar jag att du inte vill, det kommer att bli väldigt surt för dig efteråt.

Men om du känner att fjällen lockar dig, så håll din dröm levande! Kanske du kan göra en resa till en plats som dina föräldrar kan acceptera (t ex i närheten av en fjällstation eller stuga där det finns mobiltäckning)? Då kan du njuta av naturen och tillvaron ändå. Men om det är så - jag säger alltså om - att fjällen bara är ett sätt för dig att komma undan dina föräldrar, då är fjällen inte det rätta stället för dig. Men det kan du nog bara själv komma fram till. Tänk igenom allt detta i lugn och ro några gånger till innan du bestämmer dig för hur du ska göra. Och ägna dig åt naturliv redan hemma så du känner om detta är något som du verkligen gillar. Lycka till!

/Hans (fjällälskare, men också förälder)

Jo min polare erbjöd mig just att följa med honom och en annan till grövelsjön på sommarlovet vilket är lockande, det är nog bättre om jag hänger på dom eftersom de fjällvandrat många gånger förut :)! Får även låna prylar av dom! :) Tror det blir en bra start och lärorikt för mig!
 
Om man går till forumet flashbacks vildmarksavdelning finns jättemånga trådar där unga människor funderar på att flytta ut i naturen (ofta "skogen"). Ofta med ambitionen att "leva på jakt och fiske och vad naturen har att erbjuda". Dvs - de tänker att de inte ska behöva ha med sig och /eller handla mat under sin vistelse och de ska bo "i skogen" under månaders tid.

Ofta redan där och utifrån hur de skriver inser man i regel att personen i fråga inte ens tillbringat en enda tältnatt utomhus och inte ens gjort mat i ett spritkök. Det är mer nån sorts fantasi.

Jag tycker man ska vårda sina drömmar, men ta det stegvis istället för att gå från inget till allt. Innan man flyttar ut en månad i fjällen och lever på att fiska bör man nog pröva på en vecka i nåt närområde och med medhavd turmat.
 
Många inser inte hur mycket bevämligheter man har i vardagen. Ska man leva av naturen sådär får man nog räkna med att lägga minst 6-8 timmar om dagen enbart på att ordna föda. Många djur ägnar ju runt 90% av sin vakna tid åt just att leta föda.

Man kan ju börja med att gå ut i skogen och försöka klara sig en helg på vad naturen ger...
 
Jo min polare erbjöd mig just att följa med honom och en annan till grövelsjön på sommarlovet vilket är lockande, det är nog bättre om jag hänger på dom eftersom de fjällvandrat många gånger förut :)! Får även låna prylar av dom! :) Tror det blir en bra start och lärorikt för mig!

Låter som ett utmärkt förslag. Grövelsjön är ett fint område som erbjuder både skog, sjöar, älv, kalfjäll och fiske. Dessutom lite mer väderskyddat om man jämför med andra delar av fjällkedjan som ligger närmare nordatlanten.
Att dela äventyret med kompisar är kul, och det ger dig en bra möjlighet att på ett säkert sätt skaffa dig egna erfarenheter inför framtida turer:)

Notera att ni behöver fiskekort för att fiska men dessa är relativt billiga och går att köpa lokalt. Åker ni lite senare på säsongen (Augusti) är det oftast mindre mygg generellt i fjällen;)
 
Om man går till forumet flashbacks vildmarksavdelning finns jättemånga trådar där unga människor funderar på att flytta ut i naturen (ofta "skogen"). Ofta med ambitionen att "leva på jakt och fiske och vad naturen har att erbjuda". Dvs - de tänker att de inte ska behöva ha med sig och /eller handla mat under sin vistelse och de ska bo "i skogen" under månaders tid.

Ofta redan där och utifrån hur de skriver inser man i regel att personen i fråga inte ens tillbringat en enda tältnatt utomhus och inte ens gjort mat i ett spritkök. Det är mer nån sorts fantasi.

Jag tycker man ska vårda sina drömmar, men ta det stegvis istället för att gå från inget till allt. Innan man flyttar ut en månad i fjällen och lever på att fiska bör man nog pröva på en vecka i nåt närområde och med medhavd turmat.

exakt så. man behöver egentligen inte gå till flashback, redan på detta forum dyker det med jämna mellanŕum liknande inlägg
 
Hej,

Jag hade nog inte riktigt uppfattat att detta skulle vara emot dina föräldrars vilja, hur vuxen-tråkig jag än kan låta så vill jag starkt avråda från det. Om du drar ut och inte rapportera in dig kommer du eftersökas och då engageras en hel del personer för att försöka leta rätt på dig och hela upplevelsen riskerar att lämna en bitter eftersmak.

Se till att få ett ok på att sticka ut, det kommer vara så mycket roligare och mindre dåligt samvete. Jag har i min ungdom slarvat med att lämna besked om var när hur innan jag gett mig av och kan starkt avråda från den det. Det blir inte roligt någonstans och det kommer bara begränsa dina möjligheter att få förtroendet till nästa äventyr.

Jag har även varit med föräldrar och letat efter saknade barn/ungdomar och det är inte roligt.

Du har med rätta fått positiv respons på att det absolut är möjligt att genomföra en månad i fjällen, det kräver dock förberedelser och viss träning. Ta med dig det positiva men bli aldrig naiv, för som med allt som är roligt finns det risker om man är oförsiktig.

/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Elvah Fjäll i skåne? Fjällvandring 11
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
camoscio inga fjäll iår? Fjällvandring 11
szvinto Folktomma fjäll Fjällvandring 15
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
otterhall tur på Dovre fjäll - Norge Fjällvandring 0
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
vandrarmedhund Klövja med hund i fjäll Fjällvandring 15
Virrhönan "Den tyske fjäll-uteliggaren" Klaus Fjällvandring 20
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Herr Nilsson Stockholms närmaste fjäll? Fjällvandring 11
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
majjen Okända fjäll Fjällvandring 9
tassemark Fjäll-litteratur att "drömma" till Fjällvandring 21
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
niclasehn Fjäll och vildmarksutbildning? Fjällvandring 3
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
istjej Sugen för fjäll helg 9/10 augusti Fjällvandring 0
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22
il C web-kameror i norska fjäll Fjällvandring 4
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
BAX Definiera "fjäll". Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.