Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland?

Hej på er och glad påsk!

Jag har skrivit innan här och vill återuppta ett av ämnena, hoppas ni inte tycker att jag är tjatig. Det gäller min flytt från storstan (Göteborg) till mindre ort nära naturen. Jag vill poängtera att jag inte flyttar utan ett jobb men jag vill iaf undersöka några orter för att se om jag kan trivas där. Det är lättare att leta jobb om jag inte har hela landet att välja på. Så, jag har nu valt ut Dalarna, Ångermanland (Höga Kusten) och Jämtland. Småland har länge varit ett alternativ men jag vill ha vildmarkskänsla och det känns inte riktigt som att det finns där (även om naturen är väldigt vacker på sitt sätt). Värmland har också funnits i tankarna men Dalarna och Värmland känns rätt lika gällande natur.

Jag vill bo nära en ort/stad med jobbmöjligheter, öppna människor, framåtanda, relativt billiga bostäder (läs i nästa stycke), friluftsmänniskor, närhet till natur (helst kuperad), lite kultur och fyra årstider (snö på vintrarna, somrar som helst är längre än 2 veckor). Jag märker att jag har tenderat att sikta in mig på orter med bra friluftsliv och vacker natur. Men det är ju inte enbart det som gör om jag trivs eller inte. Jag måste ju ha ett bra jobb (och jag flyttar inte utan att ha någon form av försörjning först), bra boende, vänner e.t.c.

Bostad i mitt fall är att hyra ett hus och sen köpa. Lägenhet är nog lättare och kanske det första jag måste hyra. Men då jag inte vill bo mitt i smeten och inte ha grannar ovanför och nedanför mig så är lägenhetsformen faktiskt inget jag trivs med. Hus har jag bott i innan och vet att den formen passar mig bäst.

Ok då kör vi. Jag väljer mellan:
Dalarna; Falun och Sundborn
Ångermanland; Örnsköldsvik eller Härnösand.
Jämtland; Åre, Järpen och Östersund.

Även om jag kommer att vilja bo utanför stan så är det ju alltid trevligt att kunna ta sig in då och då. Ni som bor på/utanför dessa orter, hur är de utifrån:
Människorna, atmosfären, framåtandan, jobbmöjligheter, bostadspriser/utbud lite utanför orterna, kulturutbud, friluftsliv och friluftsfolk, klimatet och årstiderna. Vilka för- och nackdelar finns med orten? Annat jag bör veta?

Jag har gjort en del efterforskningar och alla älskar Jämtland. Dock är det sjukt dyrt på dessa orter och hus verkar nästan omöjligt att få tag på, både att hyra och sen köpa. Jämtland ligger så sjukt långt bort från allt annat, på gott och ont. Men det får man kanske ta då fördelarna verkar vara många.

Dalarna har en del nazism och jag (som ändå är från södra Dalarna) gillar öppna, välkomnande människor. Inskränkthet är det värsta som finns. Men ni kanske inte märker av det?

Även om naturen är grym, folket trevligt och så vidare så blir det däremot inte värt en flytt om det ändå är svårt att få jobb (och då tänker jag inte stanna kvar inom vården eller vara vikarie nån annanstans) och bostad (hus). Så då kanske jag måste kompromissa och bo någonstans där naturen inte är den mest dramatiska men ändå fin. Eller så är kanske naturen slående men staden är inte lika kul. Människorna är väldigt viktiga och ett levande friluftsliv är ett måste. Vardagslivet måste ju fungera och vacker natur kan jag ju hitta överallt. Men nu vill jag sikta in mig på de tre regionerna jag nämnt ovan. Och sen kan jag inte hålla på att vela hur länge som helst utan jag måste ta ett beslut. Trivs jag inte på en ort får jag väl i värsta fall flytta igen (fast skulle helst slippa då jag har flyttat runt extremt mycket i mitt liv).

Tack för att ni hjälper mig! Ni kan inte ta beslutet åt mig men jag kan bolla med er. Ta hand om er!
 
Östersund

Hej
Jag resonerade ungefär som du och flyttade från centrala Göteborg till Östersund för omkring ett år sedan. Hade funderat på att flytta ett tag och när jag fick ett jobb jag sökte på chans så blev det till slut en flytt och jag är helnöjd över det.

Det har inte varit svårt att etablera sig här. Jag tycker det är en öppen miljö och enligt mig har det varit lätt att lära känna nya människor. Det är en inflyttningsort så det är ju inte länge som man är nyast i stan..... Att köpa eget boende är förvisso dyrt, men är du villig att köra bil en halvtimme så faller priserna en hel del. Att hitta en hyresrätt i stan kan vara knepigt, men att hyra ett hus på landet borde kunna fungera.

Fördelarna med Östersund är att fjällen ligger en timma bort med bil. Många här är sport- eller friluftsintresserade så det blir inte svårt att hitta likasinnade. Det finns ingen grannstad som konkurrerar så det som finns i form av kulturliv, handel mm, finns här. Förbindelserna är helt OK med två flygbolag och ganska många avgångar (dock bara till Stockholm) så att ta sig hit är inte svårt. Nattåget ska dock dras in och bara gå under turistsäsongen.

Och jobbar du inom vården lär det ju inte bli svårt att hitta jobb heller. Tycker jag ser diverse vårdrelaterade platsannonser hela tiden.
 
Östersund #2

Då ska vi se:

Människorna
Bra och numera väldigt blandade med avseende på bakgrund och härkomst; det har som sagt varit en stadig inflyttning på senare år, men en tydlig övervikt på s.k. friluftsmuppar. :)

Atmosfären
God!

Framåtandan
Märkbar; det byggs även en hel del runtom i stan, så det satsas friskt.

Jobbmöjligheter
Av platsannonserna att döma, goda om man kan tänka sig att jobba som någon form av:
1) lärare
2) vårdpersonal
3) försäljare av mer eller mindre tveksamma produkter över telefon.
I övrigt kan det vara ganska skralt på den s.k. öppna marknaden, men den uppsjö av statliga verk och liknande som finns här numera annonserar ut kvalificerade tjänster med jämna mellanrum. Vanliga "strö- och småjobb" finns alltid, men annars känns det som att det är Det Personliga Kontaktnätet® som ger bäst resultat. Mycket beror på inriktningsval och egna krav.

Bostadspriser/utbud lite utanför orterna
Höga/begränsat inne i stan (nyproducerat är svindyrt), fortfarande svårt i s.k. stadsnära landsbygd (läs: Ås), men sedan faller priserna snabbt och tillgängligheten ökar. Man kan av och till få en egen herrgård med tillhörande kringbyggnader, marker och ibland ingående djur för en i sammanhanget liten peng, men då stannar kanske inte bussen direkt utanför knuten heller... :)

Kulturutbud
Varierat, men de stora evenemangen saknas mycket på grund av avsaknaden av naturliga skådeplatser av tillräcklig storlek/dignitet -- och politikerna är sällsynt ovilliga att göra något åt saken, trots påtryckningar. Mer fokus på småskalighet -- om man bortser från Storsjöyran, förstås. Många föreningar med allehanda inriktningar.

Friluftsliv och friluftsfolk
Ja och ja! Detta är sannolikt stans största USP nuförtiden.

Klimatet och årstiderna
Oförutsägbara. Vintrarna är opålitliga numera och det svänger rätt mycket, men än så länge är alla fem (5) årstider bra representerade. De ljusa sommarnätterna är värda mycket.

Vilka för- och nackdelar finns med orten?
Den är stor nog för att ha de flesta (om inte alla, beroende på vad man förväntar sig) av stadens bekvämligheter men liten nog för att inte ha så många av dess olägenheter. Närheten till skog, mark, sjö och fjäll året runt, plus två skidbackar på Frösön. Massvis med olika typer av restauranger och fik för alla smaker. Och så långt bort är den inte; det finns som sagt goda kommunikationer om man vill härifrån (och tillbaka). Beroende på vad man är van vid kanske man finner det lokala utbudet (av vad det vara månde) något begränsat.

Annat jag bör veta?
Många som bott här länge kallar ofta saker och platser vid deras gamla namn, som även kan leva kvar i mer officiella former. Man kan därmed få lite oväntade svar om man frågar efter t.ex. polishuset eller tingshuset och inte känner till historiken... :)


Ungefär så. Välkommen hit!
 
Ångermanland; Örnsköldsvik ca 1,3-1,5mkr för en villa i tätorten om du kan tänka dig 40min in till stan 0,6mkr.
Härnösand billiga hus och lägenheter snabbtåg till Sundsvall 0.4mkr för en villa med 30min in till stan.
Jämtland; Åre, Järpen och Östersund. Östersund mfl är riktigt dyrt både på lägenheter och villor men priserna sjunker fort ju längre från stan du kommer.
 
Svar och fler frågor

Banankontakt (Joakim Ekendahl): Tack för ditt svar! Kul att du har gjort samma resa som jag nu funderar på. Ett jobb är ju att föredra innan man flyttar. Jag jobbar inom vården nu men är inte utbildad och vill inte vara kvar. Jag är utbildad journalist men där finns det inga jobb. Så jag får nog omskola mig eller hitta jobb via kontakter. Ett praktiskt året-runt jobb utomhus hade varit härligt

Det låter väldigt bra allt du skriver, jag hade nog trivs superbra i Östersund! Det enda är väl bostadsmarknaden men skaffar jag bil så går det nog (eftersom jag vill bo på landet)! Jag får väl ta mig en tripp upp till orten för att själv skapa mig en bild. Det är svårare att känna av atmosfären på avstånd!

Men tråkigt med natttåget, varför ska det dras in? Tåg är ju superbra annars men tur att flyg finns iaf! Jag gillar att Östersund är nära fjällen och Norge också!


LRC (Kalle Brisland); Tack för ditt svar! Härligt med en blandning av folk och ännu härligare med massor av friluftsfolk. Då kommer jag nog att trivas om jag väljer att flytta till Östersund! Allt det du beskriver låter kanon, så beskrev även Banankontakt (Joakim Ekendahl) Östersund!

Vad det gäller jobb så är varken lärare, vård eller försäljning något för mig. Jag är som sagt utbildad journalist men har lämnat den branschen pga få fasta jobb. Jag vill ha ett jobb som gör att jag kan leva det liv jag vill leva. Vårdjobb kanske är det första jag får ta men sen måste jag antingen omskola mig eller hitta jobb via kontakter. Ett praktiskt året-runt jobb är drömmen. Jag är social (emellanåt) och framåt så jag fixar nog ett bättre jobb väl på plats!

Tråkigt med dyra bostäder men bra att priserna faller en bit utanför stan!
Tack för tipset om huset (som inte var min stil men ändå!).

Jag gillar faktiskt småskaliga evenemang nästan bättre än storslagna, fast det beror så klart på vad för typ av evenemang det handlar om. Jag är en musikperson så vill mest hitta folk att spela och sjunga med. Och så håller jag på med akrobatik, men ett bra friluftsliv och äventyr i backarna väger upp den biten (om den inte finns i Östersund).

5 årstider, wow. Antar att du menar vårvintern som den 5:e? Men hur långa är somrarna? Ljusa nätter är ju underbart! Tack för ditt varma välkomnande! :)


KimE (Kimmo Engman): Tack för ditt svar! Det låter ju ändå rätt bra med huspriserna i Ångermanland och även att priserna sjunker utanför Åre, Järpen och Östersund. Hur är människorna i Ö-vik och Härnösand? Framåtandan? Kulturutbudet? Jobbmöjligheterna?
 
Framåtanda finns, kulturliv också men övik och sundsvall har mer att bjuda på än härnösand och finns inte det du vill ha så får du skapa det själv. Jobb finns det mer av i Övik på mindre ställen får du ta enklare jobb eller skapa ett själv. Nu åker jag ut och tältar med dottern.:)
 
5 årstider, wow. Antar att du menar vårvintern som den 5:e? Men hur långa är somrarna?

Just så. Längden på sommaren beror väl lite på hur man definierar ordet "sommar", men om vi tar "grönt i skog och mark" och "någorlunda varmt överlag men kan också vara kallt i omgångar" som utgångspunkt så är en god omfångsuppskattning "skolans sommarlov", d.v.s. juni/juli/augusti. Under denna tid kan det vara allt från +2 och hagel till +30 och daglig eftermiddagsåska.
 
Intressant ämne! Jag och familjen har också funderat på Östersund och har varit runt en del och kollat. Frösön verkar kanon. Det enda som egentligen avskräckt är att hustrun tycker att somrarna är lite väl kalla. Inte typiskt inlandsklimat om jag förstått rätt. Dessutom har den senaste tidens kvinnoöverfall vägts in i bedömningen, men den akuta situationen hoppas och tror vi ju alla är temporär.

Lockande med skidbackarna inne i stan. Någon som vet hur länge de är öppna i normalfallet? Hur länge på våren åker man spårat vanligtvis? Jag har bott en längre tid i Lappland och där kändes det ju som om man stod på skidor jämt, men jag förmodar att säsongen är kortare i Östersund.
 
Falun och Sundborn

Lånar Kalles format för tydlighet. Eftersom du kommer från Dalarna så känner du säkert redan till en del av det jag nämner.

Människorna
Borlänge verkar vara den stökigare staden i den här regionen. Nu har jag aldrig bott där så ska inte säga för mycket. Kan bara gå efter det man läser/hör genom tidningar och tv. Friluftsmuppar finns definitivt i området, men kanske inte i samma utsträckning som i Östersund. :)

Atmosfären
God även här tycker jag! Nazism har jag inte märkt mycket av i Falun förutom enstaka väldigt gamla och slitna klistermärken på någon lyktstolpe. Ute på stan bland folk har jag inte noterat mer här än i någon annan ort jag besökt i landet.

Framåtandan
Delar av centrum byggdes om i samband med skid-VM. Finns planer på mer ombyggnad. Kopparstaden har byggt flera nya hyreshus de senaste åren och det finns planer på mer även där.
Mer oroväckande är länets budget som överskridits rejält under många år. Något som kommer sätta spår i framtiden i form av besparingar.

Jobbmöjligheter
Vårdjobb är klart överrepresenterade bland platsannonserna. Något som det annars kan finnas en del av i Falun/Borlänge-regionen är ingenjörsjobb. Känner flera som flyttat hit pga just sådana jobb. Nu kanske det kräver flera års omskolning så vet inte hur intressant det är. Det kan förekomma dagar i fält om man t ex jobbar med vatten.
Prisbelönta Wild Sweden håller till i Sundborn. Hur lätt eller svårt det är att få jobb där låter jag vara osagt.

Bostadspriser/utbud
Samma gäller pris på centrala bostäder även här, högt. I Sundborns by verkar priserna hamna från 1-2 miljoner och uppåt för en villa idag så inte särskilt billigt där heller. Samtidigt finns det flera mindre ”orter” mellan Sundborn och Svärdsjö där det kan dyka upp billigare objekt. Tänker t ex på Toftbyn, Karlsbyheden och Bengtsheden.

Kulturutbud
Mest känt idag måste vara Peace & Love i Borlänge; Nu i nystartat format så törs inte uttala mig om storlek och kvalitet.
I Sundborn får man inte glömma Carl Larsson-gården.
I september i Falun brukar det hållas en festival i mindre skala kallad Granny Goes Street (eftersom den från början hölls på Mormorsgatan).
Dalhalla, med sin speciella konsertmiljö, ligger på acceptabelt avstånd.

Friluftsliv och friluftsfolk
Skogen är alltid nära såklart. Det finns gott om sjöar och vattendrag här med stora möjligheter till bra paddling eller annan form av vattenaktivitet. Fjällvandringen finns lite längre bort. Runt 3-4 timmar med bil beroende på vilket område man åker till.
Längdspår finns på flera platser och relativt bra utförsåkning på nära håll i Romme.

Klimatet och årstiderna
Vintrarna är opålitliga med de sämsta nästan helt utan snö i centrala Falun eftersom det smälter bort snabbare inne i stan. Brukar vara bättre ute i byarna. Kortare vinter eftersom det ligger lite längre söderut, men i gengäld blir sommaren längre och något varmare. Vi får nog nöja oss med 4 årstider här. :)

Vilka för- och nackdelar finns med orten?
Det märks att det är en mindre ort då inte allt finns här i butiksväg. Oftast räcker det dock med en tur till Borlänge för att hitta det som eventuellt saknas.
Kommunikationerna är helt ok tycker jag. Tåget tar dryga 2 timmar till Arlanda och nattåget norrut når man enkelt i Gävle. Från byarna utanför blir det lite sämre om man ska ta bussen eftersom antalet avgångar är få per dag.

Annat jag bör veta?
Sundborn är väldigt vackert och det geografiska läget är bra. Samtidigt är det en liten by med få butiker. Matbutiken har t ex nyligen startats upp igen efter att ha stängts igen pga bristande lönsamhet. Svärdsjö har ett större utbud medan de mindre orterna jag nämnde ovan inte har något alls egentligen.
 
I helgen hade östersundstrakten dåligt med snö för längdåkning, men de har nog preparerade spår kring skidstadion.
 
Svar och fler frågor

KimE (Kimmo Engman): Tack för ditt svar! Det låter som om att Höga Kusten kanske skulle passa mig. Jag får fundera lite!

LRC (Kalle Brisland): Tack för ditt svar! Det verkar som om att årstiderna är oförutsägbara helt enkelt. Då vet jag! Har du märkt av kvinnoöverfallen? Jag känner mig rätt rädd när jag läser om dem.

Oblix: Ja, Frösön verkar vara kanon. Jag känner precis som din hustru, att somrarna är lite väl kalla. Och kvinnoöverfallen skrämmer mig också, men hoppas att situationen förändras! Lycka till med er flytt, hur ni än gör!

snurte: Äsch, så länge det finn lite friluftsfolk så räcker det för mig! Jag har inte varit så mycket i Borlänge men staden lockar mig inte. Den känns bara otrevlig. Härligt att atmosfären är god och att du inte har märkt av så mycket nazism! Tråkigt att länets budget har överskridits mycket, det kommer med all säkerhet att sätta spår i framtiden ja. Vårdjobb funkar väl ett tag men jag har redan jobbat inom vården så pass mycket att jag är sjukt trött på den branschen. Ingenjörsbranschen är nog inget för mig, jag har inte tillräckligt med CSN för att omskola mig där. Vatten är annars ett intressant område. Det finns ju andra kortare utbildningar, typ KY, där vatten är en av inriktningarna. Jag får undersöka saken. Jag har faktiskt haft en del kontakt med Wild Sweden och har redan frågat om jobb där. Det finns inga jobb just nu men jag kommer absolut att hålla kontakten med dem.

Ok, bostadspriserna ser ut som på Höga Kusten ungefär. Men det är ändå rätt bra priser om man jämför med storstäderna.

Ok, det verkar finnas en del kultur iaf, bra!
4 årstider funkar bra för mig!

Det bästa med Falun är väl att det ligger så nära till det mesta. Bor jag ute i byarna så får jag väl skaffa bil. Så du trivs bra i Falun som jag tolkar det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
th-pi Tipitältplats runt Mora med omnejd Allmänt om friluftsliv 0
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
DalecarliaBushcraft Friluftsträff I dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
suneglunk Nyinflyttad Ångermanland Allmänt om friluftsliv 0
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...