Blöta trailrunners när man inte rör på sig?

Ja jag tänkte precis säga samma sak, nya skor ger nästan alltid lite skav inledningsvis. Inte nödvändigtvis på samma ställen som kängor skaver. Med lätta skor får jag rätt lätt skavsår på tårna (ofta lilltån) eller ovansidan av foten (heter det fotryggen?). Kängor å andra sidan har mer gett mig skavsår på hälen och fotknölarna (och insidan av foten vid stortån).
 
Det där ska man inte lita blint på... (gissa hur jag vet det :p).
Jag har alltså för min del inte noterat något samband mellan hur "lätta" mina diverse skor/kängor varit, och vilka som gett mig skav. Bägge kan vara feltänkta och/eller felformade för just mina fötter. En glappande hälkappa eller en felformad tåbox kan vara lika förödande i lätta trailers som i kängor, men läder anpassar sig lite mer än många syntetmaterial.
Nej det är inte hundraprocentigt så klart. Men har jag provat ut löparskor som passar så kan jag vara 95 % säker på att inte få skavsår under rimligt användande.

Har jag däremot köpt ett par skalkängor så är oddsen helt andra. Speciellt om jag inte gått in dem.
 
Ja jag tänkte precis säga samma sak, nya skor ger nästan alltid lite skav inledningsvis. Inte nödvändigtvis på samma ställen som kängor skaver. Med lätta skor får jag rätt lätt skavsår på tårna (ofta lilltån) eller ovansidan av foten (heter det fotryggen?). Kängor å andra sidan har mer gett mig skavsår på hälen och fotknölarna (och insidan av foten vid stortån).

Ovansidan av foten kallar jag vristen. Mina vrister är dessutom försedda med en signifikant knöl mellan stortån och benet/vadens framsida. Kontrar med att fråga vad vadens framsida heter/kallas. Skenbenet är väl skeletbenet innanför, kan det duga som namn även på hela den del som fotbollsspelare skyddar med benskydd?

/Patrik
 
Ovansidan av foten kallar jag vristen. Mina vrister är dessutom försedda med en signifikant knöl mellan stortån och benet/vadens framsida. Kontrar med att fråga vad vadens framsida heter/kallas. Skenbenet är väl skeletbenet innanför, kan det duga som namn även på hela den del som fotbollsspelare skyddar med benskydd?

/Patrik
Språk-OT
Ja, det verkar vara lite fattigt på bra ord här.
1. Vrist är väl själva området kring fotleden? Det som är längre fram är väl mer fotblad? Det avser ju inte bara översidan men får duga i brist på bättre, med preciserande tillägg vid behov.
2. Jag brukar spontant säga, att jag slog mig på skenbenet, och då menar jag ju inte skelettdelen. På engelska skiljer man ju på shin och shinbone...

Låter som jag gnäller på svenska språkets fattigdom, men mitt eget modersmål skiljer inte på fingrar och tår, och är inte heller så noga med skillnaden mellan handen/hela armen resp foten/hela benet :)
 
Ovansidan av foten kallar jag vristen. Mina vrister är dessutom försedda med en signifikant knöl mellan stortån och benet/vadens framsida. Kontrar med att fråga vad vadens framsida heter/kallas. Skenbenet är väl skeletbenet innanför, kan det duga som namn även på hela den del som fotbollsspelare skyddar med benskydd?

/Patrik
Vristen är fotleden.
Ovansidan på foten är fotryggen.
Skenbenet är det grövre av de två benen i underbenet.
 
Vrist används om både fotled och handled (kan alltså behöva förtydligas ibland, för mig blir förstatanken handled).
Ankel är fotknöl (kanske oftast hur högt upp på benet man menar - ankelsocka t ex.) som ju ligger i samma nivå som fotleden på bägge sidor.
Jämför med engelskan t ex.

Smalbenet är hela underbenet nedanför knäleden, men används oftast om enbart framsidan (kanske till och med oftast bara nedre delen).
Skenbenet är som sagt skelett (Vadbenet det andra benet, smalare på utsidan av underbenet/fotleden).
Vaden är baksidan, oftast menar man muskulaturen (mjukdelarna).

Fotrygg, hålfot (där fotvalvet finns), häl är delar av foten och fotblad är vanligen undersidan.

Språk-OT så att diskussionen kan vara mer precis om trådens frågor.
 
Man måste förstås använda sockor efter väder, aktivitet och årstid.

Det är sprungits åtskilliga tusental med långa pass i neoprensockor vinterhalvåret i norden de senaste 40 åren, och jag kan inte rapportera att just det skulle vara extra skavsårsbenägna (och jag har sett skavsår av alla möjliga olika orsaker). Men vid heldagsvandring i sommarvärme vet jag inte om jag skulle se annorlunda på problemet för det har jag inte kunskap om, men det finns nog dåliga kombinationer av värme, skor och användning om man har det som universallösning.
Det som brukar hända efter lång användning är att sockan har nötts hål på, inte foten.
Neoprenskor har jag bara haft vid bad/dykning/vattensport men jag ser att allt fler fritidsskor går mot något liknande med skomodeller i elastiskt tätt material som en "strumpa", kanske något att se upp med i värme?

Jag har neoprenskor när jag paddlar och fötterna blir ju som russin. Så jämförde med dessa lite tjockare neopren. 2 eller 5 mm. NÄr jag testade trailskor på vandringen var det ett lätt val att inte ta med såna. För mig räcker det med en våt vanlig syntetsocka på en längre tid för att huden ska börja luckras upp, så för mig blev mångs pauser och lufta foten.

Sealskins är ju då skönare och funkade rätt bra.
 
Javisst, blöta skor som är på länge ger russinfötter nästan oavsett.
Jag skulle också säga att Sealskins och motsvarande är bäst alternativ vid vandring (så länge som man inte fyller dom också med alltför mycket fukt/vatten så är de "skönast" och varmast).

Det är ju ett dilemma som TS vill få lösningar på, att vandra runt i blöta skor (ev strumpor) men sedan inte frysa när man stannar.
Antingen får man hålla sig torr hela vägen, eller så får man byta till torrt innan man börjar frysa om man stannar en längre stund.
Därutöver finns andra faktorer som skavsår, pasform och russinfötter.
 
Vrist används om både fotled och handled (kan alltså behöva förtydligas ibland, för mig blir förstatanken handled).
Ankel är fotknöl (kanske oftast hur högt upp på benet man menar - ankelsocka t ex.) som ju ligger i samma nivå som fotleden på bägge sidor.
Jämför med engelskan t ex.

Smalbenet är hela underbenet nedanför knäleden, men används oftast om enbart framsidan (kanske till och med oftast bara nedre delen).
Skenbenet är som sagt skelett (Vadbenet det andra benet, smalare på utsidan av underbenet/fotleden).
Vaden är baksidan, oftast menar man muskulaturen (mjukdelarna).

Fotrygg, hålfot (där fotvalvet finns), häl är delar av foten och fotblad är vanligen undersidan.

Språk-OT så att diskussionen kan vara mer precis om trådens frågor.
Språk OT igen då:
Jag har aldrig hört någon på svenska säga vrist om handled. På engelska håller jag med om at handled heter wrist, men är det vedetaget på svenska eller en nymodig anglo-import?

/Patrik
 
Språk OT igen då:
Jag har aldrig hört någon på svenska säga vrist om handled. På engelska håller jag med om at handled heter wrist, men är det vedetaget på svenska eller en nymodig anglo-import?
"vrist, anatomiskt område mellan underbenet och mellanfoten", enligt NE. Wikipedia håller med. Fast när ett ord har använts felaktigt tillräckligt ofta och länge så blir det ju ansett som "rätt". Vi tycks inte vara där än med just detta ord. Nuförtiden är det inte ens alla journalister som har stabila kunskaper i svenska språket så det är bra i en diskussion att klargöra ordens mening när det behövs.
 
Språk OT igen då:
Jag har aldrig hört någon på svenska säga vrist om handled. På engelska håller jag med om at handled heter wrist, men är det vedetaget på svenska eller en nymodig anglo-import?

/Patrik
På svenska är vrist fotled. På engelska handled. Vilket så klart förvirrar många som direktöversätter.
 
Vrist = fotled, handled bland annat enligt SAOB.
Jag vet inte varför jag föredrar det om handled, men det är sedan ungdomen, och även om det är ett gemensamt ord med engelskan så tror jag inte att det var så starkt inflytande på mig då?
Jag är väl bara en fornlämning av något slag, rent språkligt också, och har lärt mig att kräva förtydligande av "vrist" när det behövs.;-)
NE och Wiki har ju inte fel, bara inte komplett beskrivning kanske.

SAOB:
om det smala övergångsparti mellan fot o. underben som innesluter fotleden; äv. dels om leden, dels om den del av sko l. socka som täcker detta parti, dels om motsvarande kroppsdel mellan hand o. underarm, handled; äv. om motsvarande kroppsdel hos djur, förr särsk. ngn gg om led på yttre delen av extremiteterna hos insekt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.