Blöt mus.

Hade en Klättermusen Bifrost som läckte. Jag fick
utan problem lämna tillbaka jackan till affären jag köpt den i.

Eftersom jag använt jackan i stark kyla (ca -30grader) så var affärens teori att tyget "fryst" sönder. Kort och gott tyget tålde tydligen inte denna kyla.

Affären sa att det rörde sig om en begränsad upplaga av detta tyg som hade just detta fel.
 
Moose71; sa:
Hade en Klättermusen Bifrost som läckte. Jag fick
utan problem lämna tillbaka jackan till affären jag köpt den i.

Eftersom jag använt jackan i stark kyla (ca -30grader) så var affärens teori att tyget "fryst" sönder. Kort och gott tyget tålde tydligen inte denna kyla.

Affären sa att det rörde sig om en begränsad upplaga av detta tyg som hade just detta fel.

Vilket material var den av?
 
GTX etc har begränsad livslängd och slitförmåga

Letar ni lite i gamla trådar så finner ni att GTX är gjort för att hålla ca 5 år.

Om jag inte misstagit mig så jobbar den som startade tråden i skogen och sannolikt alltså sliter mer på plaggen än normalanvändaren. Med kortare livslängd som följd.

Personligen tycker jag man kan kräva mer av så dyra kläder, men tyvärr betalar vi ju också för att det anses häftigt med snygga kläder det står GTX på (modelejon typ).
 
Det var någon som berättade för mig att en gtx plagg håller ca 3-4 månader om man skulle använda plagget konstant, alltså 24 timmar om dygnet.
När man tänker på det så känns det trist att köpa en jacka för 4000..

Vill bara tillägga att jag använder en jacka från Husqvarna när jag är i skogen, det blir billigare så. =)Fast jag är väldigt imponerad över hur suverän den är!

/Johan
 
Re: kallvatten

Jo gjorde det (använde varmvatten) en gång när jag inte var så gammal. Kom på det själv när jag köpt en ny jacka. Jag var tvungen att kolla om den var vattentät så jag ställde mig i en varm dusch och det blev ganska blött från alla håll och kanter.
Det var första gången jag provade en ångbastu..

Dom har varit trevliga mot mig med fast jag har haft lite otur. Dom hade rört bort min jacka som jag skickade in pga delaminering. Den nya kom dagen före jag åkte till Österrike för att stanna i tre månader.. Flyt..?
 
undar; sa:
Det var någon som berättade för mig att en gtx plagg håller ca 3-4 månader om man skulle använda plagget konstant, alltså 24 timmar om dygnet.
När man tänker på det så känns det trist att köpa en jacka för 4000..

Vill bara tillägga att jag använder en jacka från Husqvarna när jag är i skogen, det blir billigare så. =)Fast jag är väldigt imponerad över hur suverän den är!

/Johan
Antag att du befinner dig på vandring 2 månader per år. Antag vidare att det regnar halva tiden och att varje dags vandring pågår i 10 timmar. 30 dagars regn á 10 timmar ger 300 timmars användning per år.

Om jackan håller i 4 månader, dvs 4 X 30 X 24 = 2880 timmar, betyder det att jackan håller i 2880/300 = 9,6 år.

Det kanske inte känns så trist att köpa en sådan hållbar jacka för 4000 kr?;-)

Raskesven
 
Jag är tyvärr inte den teoretiska typen som ger dig ett matematiskt svar men jag kan nog tänka mig att om har man råd att köpa en jacka för 4000 som man vet att man bara kommer använda två månader per år så spelar det kanske inte så stor roll..
Fast jag får ju medge att det känns mer motiverat nu att köpa en dyr jacka. =)

/Johan
 
Teoretiska uträkningar

RaskeSven har ju föredömligt räknat ut att jackon då håller för ca 2800 timmar, vilket kanske motsvarar 9,6 år. Alltså sådär 1,39 kr per använd timme.

Bara för skojs skull kan vi leka lite med siffror. Antag att man också använder jackan den tid det inte regnar (vindskydd etc) på sin vandring, då man inte vill släpa på för många plagg. Det innebär att jackan bara håller 4,8 år (kostnaden per använd timme är dock konstant). I det läget spelar det inte så stor roll att GTX-membranet liksom många plaster sannolikt åldras lite grand.

Sedan kanske man vill ha den lite till vardags också, vilket innebär att kostnaden börjar närma sig 1000 kr per år.

Det mest irriterande tycker jag är att i de allra flesta fall duger en gammal typ av regnjacka och byxor mycket bra. Och de håller längre och kostar en bråkdel av GTX, så alternativkostnaden för den del av tiden då jag verkligen har nytta av GTX är klart hög. Men den beräkningen skall ni få göra själva.
 
Har själv Mammuts Extreme jacka, har nu använt den året om med olika lager under. Den värsta blöta den varit med om var en heldag i ihållande hällregn på berget i våras, höll bland annat på med aidklättring, så jag rörde mig en del. Sen har jag haft den till en del annat vått, som isklättring och slalom i lössnö (med en hel del snökontakt :) ). Jag har aldrig varit våt vare sig inifrån eller utifrån i den. Det är den bästa jacka jag någonsin haft! Bara lovord alltså.
 
Torrt och blött (och utanför ämnet)

Det finns förmodligen hur många solskens- respektive "solförmökelsehistorier" som helst om alla material. Jag slutade använda GT på fjällturer efter att ha haft 6 dagars regn i sträck på en tälttur. Om membranet jackan var tätt eller inte på slutet vet jag inte eftersom den var dyngsur rakt igenom och vägrade att torka. Självklart var impregneringen i yttertyget för dålig men det känns mer som en akademisk fråga på fjället. Efter att ha tagit omvägen runt Pertex, som har hållit tätt och inte alls blivit genomsurt, är jag tillbaka till Abekos gamla ställ. Det håller vad det lovar (tätt) och andas även under regn genom ventilationsoken.

Jag har inte lagt all "high-tech" på hyllan. Det finns fortfarande GT i min garderob men ju kortare tid jag är ute desto större chans att den typen av kläder kommer fram. Modellerna av dessa kläderna är ofta mer påkostade än dito enklare men jag tycker inte att de tillför lika mycket som de kostar.

Nu har jag avvikit tillräckligt från ursprungsfrågan och förmodligen rivit upp lite sår här och där i läsekretsen. Men ibland tycker jag att materialens egenskaper tar upp lite väl stor plats och funktionen kommer i skymundan. Men jag förstår våndan när en jacka går på bortåt 5000 spänn. Det regnställ jag har idag kostar komplett under 1000 kr och jag är märkligt nog mer nöjd med det än mina tidigare, mer exklusiva kläder.

/Tommy
 
Skärpning, svenska konsumenter!

Om en GT-jacka bara är tät i 2 år så är det ju bara att byta den!
Jag köpte min första GT-jacka 1994, och den har jag fortfarande. Eller rättare sagt: samma inköp, ny inkarnation sedan 2000.

Så idag har jag en tre år gammal jacka för 3500 som kostade mig 2500 för för nästan 10 år sen. Det tycker i alla fall jag är ett bra köp.

Jag avskyr folk som säger att saker och ting är så "typiskt svenska", men det är ju så typiskt svenskt att först betala flera tusen spänn för en garanti som man inte tänker använda, och sedan gnäller i tysthet när grejerna inte funkar.

Dessutom har ger ju konsumentköplagen oss två år på oss att reklamera grejer som inte håller vad de lovar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
joask202 Canada-Mus? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.