3 små frågor om kläder

Ett litet svar om vantar

Jag har ett par fingervantar, Haglöfs windstopperfleece som fungerar utmärkt. Kanske inte den extrema passformen som ovan nämnda skinnfingervantar men fullt tillräcklig för mig. Fleece har ju fördelen att värma även när det är blött.

/L
 
Re: Re: Otät eller kondens?

petratetra; sa:
Jag misstänker att det kanske är så att iom att yttertyget är så slimmat blir tätheten mer direkt beroende av membranet- som vid kraftigt regn (=tryck) eller hög luftfuktighet/temperatur (=ånga i luften - som ju passerar) inte riktigt håller måttet. På mina äldre jackor har yttertyget även haft funktionen att stoppa det värsta innan fukten når membranet. Så regelbunden impregnering kanske är den enda lösningen. Men jag ska ta ett snack med Tierra också.
--
Membranet SKALL hålla måttet annars är det fel på det. Naturligtvis slits även GoreTex kläder ut. Men impregnering av yttertyg inte fel. Körde slangprovet med mina gamla berghaus kläder. Det kom in vatten vid höger knä och jag skickade dessa till importören och fick nya från berghaus fastän byxorna var 6 år gamla. Tydligen ett fel på byxorna? // Roland
 
Tröja:
Ett tips är att skaffa en långärmad. Då kan man kavla upp eller ner beroende på temperaturen. Själv använder jag en Tierra "midweight" eller en TNF i samma material som Haglöfs Actives (nån Polartec). Sköna, snygga och torkar fort. T-tröjor är oftare skurna för vardagsliv än för uteliv, så därför föredrar jag tjockare underställströjor.
Ett tips är att om du har "civila" tröjor i blandmaterial som du vill utvärdera - känn på dem när de kommer direkt ut tvättmaskinen; är de då tillräckligt torra för att ha på sig så torkar de snabbt nog för att ha på fjället.

Läckande GTX:
Ställ dig i en dusch med en mörk bomullströja under jackan (blöta fläckar syns bra då). Blir det blött är det bara att gå tillbaks till affären. De fixar. Utnyttja garantin - den har du ju faktiskt betalat för. Själv har jag "uppgraderat" favoritjackan på det sättet och skulle inte tveka att göra det igen.
 
Handskar

tjena,

Som tips för handskar om det regnar mycket så föreslår jag "våtdräktshanskar" av neopren, finns att köpa lite här och var på surfbutiker, dykaffärer. De blir blöta men värmer då upp händerna vilket är väldigt skönt. Ta med andra hanskar också föreslår jag. Som alltid är ullgrejer varma även när de är blöta men luktar lite udda (läs får). Själv har jag kört med neoprenmodellen uppe i Lofoten i 10 dagars ösregn och det kändes helrätt.

Ha det så skönt i Norge!

Peter
 
Ang. läckande GoreTex.
Det är väl allmänt känt att ett GTx-plagg inte håller tätt mer än nån säsong, men det är klart man ska utnyttja den garanti som finns. Guaranteed to keep you dry...
 
Gore

Ja, själv hade jag ett utlägg för en Naturkompaniet anställd om att Gore-Tex sällan håller måttet när man använder grejerna "på riktigt". Han ville inte hålla med då men 7 år senare har jag allt fått dem att erkänna att det är lite överreklamerat, tyvärr finns väl inga alternativ som kan stoltsera med att de håller måttet eller det de lovar heller ;-(. Om man sitter still på en parkbänk andas nog materialet tillräckligt och går du hem efter 6 timmars ösregns så håller det nog. "Tyvärr" hamnar (läs letar) många av oss i andra förhållanden ;-))))
 
Blöta vantar?

Har du problem med blöta vantar när du fjällvandrar?
Jag har själv löst problemet genom att på apoteket köpa tunna bomullsvantar.I min livsmedelsbutik har jag sedan köpt diskhandskar modell större som jag trär utanpå bomullsvantarna. Det funkar! Finns alltid med på mina fjällvandringar sedan 8 år tillbaka.

M v h . Anders
 
Tips

På en bra lättvikts T-shirt är Patagonia. 100 % nylon, mjuk skön och andas väldigt bra, samt att den torkar snabbt. Ett par regnhandskar som fungerar alldeles utmärk för mig är Black Diamond. Nylon på ovansidan och skinn på undersidan,

//Morgan
 
Lättviktströja

Ja, vandringen är ju avklarad och jag behövde aldrig använda några vantar, så det får jag fixa till nästa år (tog bara med mina gamla nu ändå).

Däremot hittade jag en perfekt lättvikts-T-shirt på Stadium. Billig var den också. Märke: SOC. Ett material som andades bra, den vägde knappt nånting och var skön. Det finns ju annars som sagt en uppsjö av tighta träningstoppar i andande material för oss tjejer, men det är faktiskt skönt om man kan få in lite luft mellan kläderna och kroppen när det är varmt.

Sen vill jag även slå ett slag för de sockor som fått mest beröm på prylsidorna här på Utsidan: Bridgedale coolmax. MYCKET sköna!! Slog till med ett par nya tjockare sockor också, även de Bridgedale (mellanvarianten, tror de hette hiking) - kanonbra! Hade båda på för passformen, trots värmen. Denna vandring var VARM, men pga mycket stenterräng användes kängorna lika mycket som sandalerna. Fötterna var bara en aning småfuktiga efter flera timmars vandring - trots att svetten rann om hela mig!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Tobbe C små glaciärer / snöfält Fjällvandring 32
fridaasker Fjällvandring med små barn Fjällvandring 10
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
StinaIda Vandringskängor för små damfötter? Fjällvandring 8
englad Vad är det för små flugor... Fjällvandring 13
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.