Blöt mus.

Tänkte bara kolla om det är faktum eller otur att Event jackor läcker när det regnar.
Hade en Bifrost i Cutan 2 och nu en i Event.
Båda jackorna har jag hunnit bli väldigt blöt i när det regnat mycket under lång tid..
Någon annan?
hur är det med GT? Något läck??
Visste ju att det inte var ett galonställ jag köpte när jag inhandlade mitt Klättermusenställ men lägger man ner ca 7000-8000 på ett ställ så borde det ju vara tätt. Eller?!
/Johan
 
klaga

Klaga för allt i världen, klättermusen är väl ändå ett rätt seriöst varumärke. Jag har själv aldrig hört talas om att deras kläder (som skall tåla en 25 meters vattenpelare eller vad det är) har läckt.
 
Är du säker på att vätan verkligen kommer utifrån?
Om den kommer utifrån så är det inga problem att få jackan fixad/utbytt.
Mina erfarenheter säger dock att det är i princip omöjligt att inte bli blöt (inifrån) i ihållande regn och någorlunda hög aktivitetsnivå oavsett membran. I sådana lägen så är det bara de icketäta materialen som släpper igenom fukt utifrån som funkar... :)
 
haskell; sa:
Är du säker på att vätan verkligen kommer utifrån?
Om den kommer utifrån så är det inga problem att få jackan fixad/utbytt.
Mina erfarenheter säger dock att det är i princip omöjligt att inte bli blöt (inifrån) i ihållande regn och någorlunda hög aktivitetsnivå oavsett membran. I sådana lägen så är det bara de icketäta materialen som släpper igenom fukt utifrån som funkar... :)
Japp, jag är ganska säker..
Trodde dock inte att det var så farligt som jag faktiskt upptäckte att det var i morse.
Har också ett par Megin byxor som det visserligen är delaminering på (som det också var på min tidigare bifrost), men efter en timme i regn på morgonpromenaden med min hund i morse så var jag redan blöt på båda låren då jag inte hade något under.
Detta måste ju vara ett fabrikationsfel.
Jackan är dock inte lika farlig men släpper ändå igenom vatten. Det gjorde äcen den förra. (även fast det var olika material cutan/event)
Det roliga är att jag inte är ensam om detta. Har även en kompis som har också har en bifrost som släpper igenom.
Har även hört andra haft samma problem.
Tycker nästan som att det verkar lite tabu att prata om dyra skalplagg som faktiskt läcker.?
 
Re: klaga

sssdic; sa:
Klaga för allt i världen, klättermusen är väl ändå ett rätt seriöst varumärke. Jag har själv aldrig hört talas om att deras kläder (som skall tåla en 25 meters vattenpelare eller vad det är) har läckt.
Ska nog ringa och göra detta.
Det är inte första gången jag ringer och klagar, har redan reklamerat både byxor och jacka en gång.
Har väl haft lite otur med Klättermusen.
Så detta har väl gjort mig lite trött..
Men får jag skicka in jackan och byxorna igen så säljer jag nog och köper mig ett Arcteryxställ istället. Kan väl hoppas att dom funkar lite bättre.
 
undar; sa:
.....
Tycker nästan som att det verkar lite tabu att prata om dyra skalplagg som faktiskt läcker.?
Inte alls. Men de dyra skalplaggen, som ex. GT, är behäftade med garanti som säger att plagget byts mot ett nytt om det läcker utan onormalt slitage. Den garantin skulle knappast ges om plaggen förväntades läcka. Jag var själv länge nästintill övertygad om att mina XCR-brallor läckte in vatten utifrån, men efter tester i duschen och vid vad har jag blivit allt mindre övertygad. Är fortfarande inte helt säker, men jag tror vätan jag upplevt beror på att vatten sugits in genom bensluten vid vad, och att ånggenomsläppet under nederbörd inte fungerar något vidare så jag blir blöt inifrån.
 
Re: Re: klaga

undar; sa:
..... köper mig ett Arcteryxställ istället. Kan väl hoppas att dom funkar lite bättre.

(Varför väljer alla mellan dessa två? De är ju ganska olika jackor. Är det bara för att de är dyrast :) )

Äger själv två Goretexjackor (En A..yx o en Berghaus), ingen av dem läcker, men om man är ute länge så blir man blöt. Lite beror det på vad man har under. Ska man hålla sig torr gäller det att ha underställ plus en tjock tröja som inte drar åt sig vatten, fiberpäls funkar bäst. Med bara understället blir man blöt, allra blötast blir man med kortärmat. Min erfarenhet säger att vill man ha ett regnställ så ska man skaffa ett regnställ, inte en expeditionsjacka. Jag har även Tenson MPC, detta funkar bättre i regn än G-Tex, har hört att Triple Point (Lowe) är bra också.
 
Aga?

Ajdå du kom på mig.. =)
Tycker själv att det är lite pinsamt faktiskt, men det finns ju inte något annat märke (såvitt jag vet) som syr jackor med samma passform som Klättermusen och Arcteryx gör, Tyvärr.. Tror också att detta är skälet till varför dom är så populära, plus att dom är jäkligt snygga.
Har bla tittat lite på Mammuts "extrem" jacka och den sitter inte alls lika bra.
Men har du något tips så dela gärna med dig.
Intresset för Millet har ökat lite det senaste men har tyvärr inte sett så mycket av dom i "real life".
Såg en snabb skymt av en Berghaus jacka med sköljsäkra blixtlös som också verkar helt ok men han som sagt inte kolla på den. Vet heller inte vad den heter.

Det där med att klä sig rätt under skalet tror jag att jag har ganska bra koll på.
Jobbar i skogen där jag går och röjer så lite har jag lärt mig angående att klä sig rätt.
Men det är svårt när det ligger runt nollan, är 15 cm snö och snöblandat regn..
 
Läckage

Lowe kör numer också med event. Mina egna meginbyxor läcker inte annat än om man sitter ner när det regnar alldeles för mycket. Kör på duschtestet, det visar bra. det är inte så att kardborrarna inet funkar så bra längre, klättermusen är ju rätt rabiata mot sköljsäkra blixtlås.
 
Ja jag tänkte ställa mig i duschen och verkligen kolla före jag skickar in något. Skulle ju kännas rätt dumt annars..
Fast byxorna vet jag läcker och laminatet har släppt massor så dom ska jag skicka in i vilket fall.
Tredje paret gillt?? =)
 
kallvatten

Kör på kallvatten i duschen, annars blir det både obehagligt efter ett tag och så svettas man bra mycket mer så man kan inte vara helt säker på om den verkligen läcker eller inte. Dom är jättetrevliga när man skickar in saker till dom, inga problem med min ryggsäck som gick sönder.

Lycka till

Hannes
 
Undvik helst "Nordesjö-metoden" vid duschprovning av skaljacka, vilken ju som bekannt enbart kan sluta illa! (se tràden "Det dummaste jag gjort")

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
joask202 Canada-Mus? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.