Blodvärde och järn. Kost???

För någon vecka sen började mitt blodtryck stiga flera dagar i följd. Det är högt nog som
det är, men när jag till sist på morgonen hade 170/110 tyckte jag det var idé att ringa VC.


Det blev hela apparaten med EKG och diverse prover. Sköterskans mätning visade 160/78, läkar(kandidat)ens ofattbara 180/70 (jag tror han inte var så van). EKG helt OK. Nyss fick jag veta provresultaten, Mitt blodvärde 129, minimum för män 134. Även viss järnbrist. Läkaren (ordinarie) rådde mig att se över min kost.


Vad jag äter idag:

Frukost: Helfet fil med nötblandning, rödbetsjuice, kaffe. Ibland fröhaltigt bröd med ibland färskost, ibland fetare ost, kanske rentav lite Bregott (självklart aldrig margarin).

Lunch: Fet fisk, vilt (t ex älgfärs ,vildsvinsfilé eller hjortskav) eller bönor, linser e.d. Till detta grönsaker, hackat eller rivet av det jag råkar ha hemma, ofta paprika, morötter, broccoli, med olivolja. Kanske en slurk cole slaw. Någon gång mathavre e.d., aldrig ris, pasta eller potatis. Till dessert ofta hallon eller blåbär. Sällan frukt (mycket socker).

Kväll: ett eller två ägg, kanske med något till, Keso, cole slaw, etc.

När jag tittar på diverse hälsosajter slår det mig att många föreslagna produker är rätt kolhydratrika, t ex fullkornsbröd.

Jag är normalviktig (i morse 67,5 kg, jag är 173-174 cm lång), vilket nog är ovanligt i min ålder; jag försöker leva efter devisen "fett mättar, kolhydrater fettar". Mitt midjemått är c:a 82 cm. Jag är hyfsat aktiv, funktionell styrka (inga vikter) 2 dar i veckan,
löpning c:a 4 mil i veckan.

Frågan är nu alltså vad som kan fattas i min kost. Speciellt intressant med svar från
läkare eller såna som själva haft järnbrist och lyckats åtgöra den.
 
Järnrik mat är gröna grönsaker och olika frön men också kött eller blodprodukter.

Mejeri hämmar järnupptaget och c-vitamin hjälper järnupptaget. Även kaffe hämmar järnupptaget.

Själv är jag inte rädd för socker i frukt då frukt i övrigt innehåller så mycket andra nyttigheter bland annat c-vitaminen som hjälper kroppen ta upp järnet ur de gröna grönsakerna, pumpkärnorna osv.

Bäst är nog kanske att rådfråga en dietist, kostrådgivare eller dylikt ? Annars finns ju järntabletter att ta.

Mvh Johannes
 
I livsmedelsdatabasen på slv.se går det att söka på järn och få lista på innehåll i fallande ordning. Det är bättre absorption från animaliska produkter. Bra att tänka på är att listan gäller per 100g livsmedel, inte alla livsmedel en äter så stor mängd från.
 
De tips jag kan ge som vegetarian och kvinna, med två graviditeter bakom mig, vad gäller järnvärdet är att var inte rädd för frukt för att få c-vitamin som hjälper till med järnupptaget. Vill du inte äta mängder av citrusfrukt så överväg t ex physalis eller havtorn som innehåller en mycket högre koncentration. Ett enda bär innehåller dagsbehovet av C-vitamin. En havtorns-shot efter lunchen kanske?
 
Sköterskans mätning visade 160/78, läkar(kandidat)ens ofattbara 180/70. Mitt blodvärde 129, minimum för män 134. Även viss järnbrist. Läkaren (ordinarie) rådde mig att se över min kost.

Nu vill jag inte framstå som en besserwisser men jag vill påpeka ett par grejor. ”Blodvärde” ? antar att du menar b-Hb (hemoglobin) og att ditt provresultat var 129 g/L (134-170). Det är inte voldsamt lågt. Påverkas väldigt lätt av vätskestatus i kroppen. En del människor har också sitt normalvärde strax under referensområdet. Följ upp å ta nya blodprover. Har du värden långt under ref.området har du ”Anemi”, det ska då utredas vidare. Man kan ha en kronisk blödning i mage/tarm, järnbrist, B12 brist, folsyrabrist osv. Det är naturligtvis viktigt att man behandlar den bakomförliggade årsaken.

”Även viss järnbrist”. Menar du tomma järnlager, dvs s-ferritin? Och vad var då det provresultatet? Har du tomma järnlager så tar det allt för lång tid att korrigera detta med mat. Man måste då få perorala järntillskott i form av tabletter eller flytande. Man kan också korrigera intravenöst om tarmsvikt föreligger eller man vill få omedelbar korrigering. Allt detta vet naturligtvis en läkare och eftersom du inte fått järntillskott så kan man misstänka att du inte hade tomma järnlager.

Din mat som du äter ger med stor sannolikhet dagsbehovet av järn (9 mg för män, 15 mg för kvinnor). Det är då genomsnittet över flera dagar som avses. Dagsbehovet är tillräckligt för att underhålla järndepåerna. Är dom tomma/mkt låga kan man behöva upp mot 100 mg/dag i 1-3 mnd.

Den största källan till järn i skandinaviskt kosthåll är grova kornprodukter. Det ger inte mest järn per 100g, men vi äter mkt av det på en månad, jämfört med tex animaliska produkter...Äter du varierat efter myndigheternas kostråd (är stort sett samma i alla västliga länder) så får du i dig tillräckligt med järn.
 
Tack, alla. Mycket att tänka på här, och viss konflikt.

Först av allt, så verkar mitt blodtryck sen ett par dagar ha återgått till (för mig) normala värden. Igår (tre mätningar i följd) från 134 till 125 över drygt 80 (riktvärdena är 130/85). Gåtfullt varför det kunde spåra ur så totalt under en viss vecka. Inte livsstilsrelaterat, uppenbarligen, jag har ju inte ändrat något.

Konflikten här: jag vill ha kolhydratfattig kost, bl a för viktskontrollen. Enligt t ex Andreas Eenfeldt (“Kostrevolutionen”) skulle alla vitaminer som frukt ger finnas lika mycket i grönsaker. Jag trodde i min enfald att (röd) paprika och hallon ger mig tillräckligt av C-vitamin. De eda kosttillsatser jag tar är D-vitamin halva året och mineraltillskott, MittVal 55+ (73 är ju > 55).

De grönaste grönsaker jag äter är broccoli, som ska vara väl så rikt på antioxidanter som de färggranna produkter som brukar föreslås.


Med kött är det så att jag undviker kött av uppfödda djur, av miljö- och andra skäl (gäller även lax). Just nu får jag lätt tag i älgfärs, men skulle föredra hjortfärs, och det var längesen butiken hade vildsvinsfilé. Jag äter aldrig biffar och kotletter. Och fisk: bara pinklax och makrill (rökt; djupfryst finns ej längre), för omega-3. Mycket bönor och linser blir det; gröna soja har fördelen av en del fett.

(Mot myndigheter är jag rätt skeptisk. SLV vill ju att skolorna ska tvinga barn att dricka lättmjölk och ta Lätta (i dubbel mening en bluffprodukt) på brödet.)

Vad jag får ut av ovanstående är alltså att det kanske inte saknas något utan är för mycket av annat, t ex mejeriprodukter. Smör behöver jag för stekning (när köket målades om och beläggningen i taket
dessförinnan tvättades bort svor jag: aldrig mer olja). Kanske skulle byta fil och nötter mot fett bröd, t ex Göteborgs Utvalda, och ha majonnäs på istf. ost. Men då mister jag kanske en värdefull kalciumkälla?

Tyvärr fick jag ingen siffra betr. järnet, jag kan ju skriva till läkaren och fråga.
 
De tips jag kan ge som vegetarian och kvinna, med två graviditeter bakom mig, vad gäller järnvärdet är att var inte rädd för frukt för att få c-vitamin som hjälper till med järnupptaget. Vill du inte äta mängder av citrusfrukt så överväg t ex physalis eller havtorn som innehåller en mycket högre koncentration. Ett enda bär innehåller dagsbehovet av C-vitamin. En havtorns-shot efter lunchen kanske?

och glöm inte att koka de frysta bären först för att undvika Hepatit A och Norovirus.
 
Hur hade du tänkt att c-vitaminet skall överleva kokning?

man får väl koka det skonsamt och endast i sin egen vätska som man också intar sen. en snabb upphettning för att döda ev virus. kommer ju larm om de frysta bären årligen och folk blir som blir sjuka. Jag tar inga risker med importerade frysta bär från Serbien. inhemska har det inte larmats nåt om vad jag vet men jag tar hellre en c-brus för vitaminets skull.
 
Näe funkar inte o koka skonsamt - du kan lika gärna käka småsten isåfall.
Samma och göra tallbars/granbars the - man måste tillsätta färska efteråt i avsvalnat vatten efteråt för att få i sig c-vitamin med det teet.

Desutom pratas det inte om importerade bär utan plockade här...
 
Liknande trådar

Liknande trådar