Blodprov/träning

Nyligen när jag lämnade blod så var mitt blodvärde lite lågt. De gav mig järntabletter, och bad mig komma in för ett blodprov några veckor efter att järntabletterna tagit slut. Idag var jag där, och blodvärdet var nu snarare högt än lågt.

Jag har haft lågt blodvärde varje gång jag lämnat blod, men idag var det alltså högt. I morse var jag ute och joggade en halvtimme. Jag sa det till sköterskan, men enligt henne så skulle det inte påverka blodprovet.

Så nu undrar jag såklart om blodprovet var tillförlitligt? Skulle en lätt löptur på morgonen kunna gör att ett egentligen lågt blodvärde ser högt ut? Det var typ två, tre timmar mellan träning och provlämning.
 
Tänker du på pseudopolycytemi? Det kan ju bero på låg plasmavolym men det låter inte troligt att du förlorade så mycket vätska under löpturen att blodvärdet skenbart blev förhöjt.

Vad menar du förresten med "för högt" blodvärde? Nedre gränsen för att lämna blod är för män 135 och övre normalgränsvärdet är 170. Eftersom du inte fick lämna blod tidigare hade du under 135 men vad låg du på i dag?
[Ändrat av dave1 2007-05-07 kl 22:29]
 
Jag är blodgivare, och ger dessutom trombocyter (blodplättar), så jag ligger där varannan vecka, ligger ca 1 timme per gång.
Och det är helt enkelt så att det varierar.

Nu ger du inga siffror på vad som nu är "högt" och "lågt", så jag har ingen annig om hur myckte det varierar.

Jag får alltså mina blodvärden var 14e dag, och det högsta hb jag har haft är 163, lägsta på 144.
pendlar mellan 260 och 320 i värdet för trombocyter.
Och det kan variera så mycket på bara 2 veckor..

Kuriosa: Normalvärdet för trombocyter ligger på runt 150, jag har alltså dubbelt så mycket.. Medan någon som får cellgiftsbehandling har ca 5-10 i samma värde..
Det här är alltså delen av blodet som får det att stelna.

Själva givandet går till så att dom tappar blod som centrifugeras så det skiktar sig i maskinen, tar ut blodplätter (som är en jätteliten del av blodet) och skickar tillbaks resten, tappar mer blod och fortsätter så till dom har tagit ungefär hälften av blodplättarna i mitt blodomlopp..

Edit: Detta var väl mest för att isa hur mycket det varierar för mig :p

Ge blod, ge liv!
[Ändrat av lleberg 2007-05-07 kl 22:44]
 
dave1; sa:
Tänker du på pseudopolycytemi? Det kan ju bero på låg plasmavolym men det låter inte troligt att du förlorade så mycket vätska under löpturen att blodvärdet skenbart blev förhöjt.

Vad menar du förresten med "för högt" blodvärde? Nedre gränsen för att lämna blod är för män 135 och övre normalgränsvärdet är 170. Eftersom du inte fick lämna blod tidigare hade du under 135 men vad låg du på i dag?
[Ändrat av dave1 2007-05-07 kl 22:29]

Jag menar det prov som de gör varje gång man lämnar blod, och som - som du skriver - ska ligga på 135-170 (är det pseudopolycytemi?). Jag har alltid haft runt 135 ungefär, men för en månad sedan hade jag 126 vid blodgivning. Då tog de inte en full påse, och så fick jag järntabletter och gick tillbaka idag. Nu låg det på 156. Högre än jag någonsin haft, alltså. Jag springer 2-3 ggr/vecka.

Jag har ätit järntabletter även efter andra blodgivningar, så det är konstigt att det denna gång blev så högt värde. Kan det verkligen diffa 20 enheter, om man tidigare haft ganska konstant?

Har jag fått, eller har jag haft, någon sjukdom som tjafsar med mitt blod? :)

Och så borde man TBE-vaccinera sig, och så det där födelsemärket, och så arbetslös och..
 
Skillnaden mellan 126 och 135 kan vad jag vet mycket väl förklaras av normalvariationen från vecka till vecka, samt att det finns en viss variation i analysapparaten. Själv pendlar jag alltid mellan 150 och 160, blev nästan skraj när jag en gång låg på 140. Störtlöjligt förstås, men man nojjar lätt upp sig. Jämför en del gamlingar som varje dag diskuterar hur avföringen ser ut som ett mått på hur de mår!

156 hos en i övrigt frisk man skulle jag tolkat som lätt uttorkning, om du normalt ligger 20 enheter lägre. Inte så att man normalt tar sina vätskereserver från blodvolymen när man svettas, men lägg ihop
-inte druckit under natten (de flesta pissar gult på morgonen)
-sprungit på morgonen (=torkat ut dig ännu mer)
-normalvariationen, säg att du legat på 140-145 redan innan du sprang

ja, då känns det inte så allvarligt längre. Visst, det mesta kan vara tecken på dödliga sjukdomar, men är det sällan. Min labmedicinbok påstår i a f att muskelarbete flyttar en hel del vätska ut ur blodbanan, med förhöjt Hb som följd.

Att ditt blodvärde skulle toppats av att du ätit järn är inte så troligt. Om det däremot är så att din kropp i "idealfallet" skulle "vilja" ha ett blodvärde på 156, men att du vanligtvis äter för lite järn och därför inte når mer än 135, då kanske järntabletterna tog upp dig till din "idealnivå". Men det låter inte så troligt om du äter normalkost och inte menstruerar/blöder på annat sätt... Vuxna män har rätt sällan järnbrist. Och det är inte så att blodvärdet är proportionellt mot hur mycket järn man stoppar i sig.

Äh, inga svar från mig således, men lite resonemang.
 
Dag 2: jag lever än. :)

Det jag funderar mest på är huruvida provet visar högre värde än jag egentligen har, och om mitt blodgivande då egentligen borde reduceras. Men det lär visa sig nästa gång jag lämnar blod.
 
millimeter; sa:
Dag 2: jag lever än. :)

Det jag funderar mest på är huruvida provet visar högre värde än jag egentligen har, och om mitt blodgivande då egentligen borde reduceras. Men det lär visa sig nästa gång jag lämnar blod.

Jag skulle tro att rävens inlägg ligger nära sanningen. I varje fall ser jag ingen anledning för dig att oroa dig.
 
millimeter; sa:
Dag 2: jag lever än. :)

Det jag funderar mest på är huruvida provet visar högre värde än jag egentligen har, och om mitt blodgivande då egentligen borde reduceras. Men det lär visa sig nästa gång jag lämnar blod.
Hur tänkte du då? Att analysapparaten och -personalen ger upphov till "felvärden" är ovanligare än att provtagningsmetoden gett upphov till det, men det vanligaste är ändå att det beror på individvariationen, ditt kroppsegna värde som åker lite upp och ned.

Nä, upprepade mätningar krävs för slutsatser. Så länge du ligger inom normalgränserna ska du inte oroa dig, i a f inte så länge du inte tvärsjunker (och detta syns i flera mätningar). Man brukar tala om "relativ anemi", dvs att även en person med blodvärde inom gränserna kan ha lite anemi (20 enheters fall). Ex:

Jag har normalt ca 160 i blodvärde. Skulle det sjunka till 140 (20 enheter) så finns det risk att jag skulle känna av det, och det skulle räknas som relativ anemi. Samtidigt finns det många människor, däribland elitidrottare, som klarar sig finfint på 140 och springer maran mycket snabbare än jag kan drömma om.
 
Strykarräven; sa:
millimeter; sa:
Dag 2: jag lever än. :)

Det jag funderar mest på är huruvida provet visar högre värde än jag egentligen har, och om mitt blodgivande då egentligen borde reduceras. Men det lär visa sig nästa gång jag lämnar blod.

Hur tänkte du då? Att analysapparaten och -personalen ger upphov till "felvärden" är ovanligare än att provtagningsmetoden gett upphov till det, men det vanligaste är ändå att det beror på individvariationen, ditt kroppsegna värde som åker lite upp och ned.

Nä, upprepade mätningar krävs för slutsatser. [...]

(Först vill jag bara poängtera att jag varken är speciellt orolig för sjukdom eller mår dåligt, så att ingen annan oroar sig. Tack för allt stöd dock! :))

Snarare än att frukta att jag är sjuk så funderar jag på vad som orsakade variationen. Med tanke på att blodvärdet alltid tidigare (dvs vid upprepade mätningar) legat kring 135 (förutom senast när det var 126) så had jag inte på förhand gissat att det varierade så mycket som 20 enheter. Med andra ord så har det aldrig varierat ens en fjärdedel så mycket som det gjorde nu. Dock är det ju åt rätt håll (från ganska lågt till medel). Hade det istället gått från 126 till 96 så hade jag blivit orolig :)

Men som du säger så är ännu fler mätningar oftast bättre, så jag får se nästa gång.
[Ändrat av millimeter 2007-05-08 kl 13:23]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4
Gaion Träning inför Vasaloppet Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.