Ökad puls efter träning

Hej!
Köpte en motionscykel för ngr veckor sedan. Enligt bruksanvisningen så skall man köra typ 30 minuter på 60-85% av maxpuls. Jag har testat allt i mellan 120-150 (är 37 år). Efter träningen så är det meningen att man ska kolla hur bra återhämtningsförmåga man har (hur många slag som pulsen sjunker på en minut direkt efter träningen). Problemet är att min puls ökar 10-20 slag/min direkt efter att jag har slutat att cykla! Skumt! Detta tar ca 30-40 sek. Efter det så börjar den att gå ner så att när minuten har gått så ligger jag på ungefär samma som när minuten började! Detta indikerar en usel återhämtningsförmåga enligt en tabell som var med köpet. Men alltså, hur kan pulsen ÖKA 10-20 slag/min när jag slutar att cykla. För övrigt så tränar jag rätt så mkt. Går på gym 3-4 dagar i veckan + ute och går mkt. Tacksam för ngt svar.
/Magnus

Du kanske är så nervis för vad pulsmätaren ska visa att det drar upp pulsen? :) Själv brukar jag svära när vilopulsen ökar för att jag tittar intensivt på klockan och funderar på hur jag ligger till.

Ärligt talat har jag inget vettigt svar. Det viktigaste måttet på din fysiska förmåga är ändå hur du svarar på ansträngning; klarar du mer än månaden före etc? Hur rör sig vilopulsen? Den är ofta ett bra mått (men tar någon/några månader på sig att börja sjunka).

Sist men inte minst så är puls ett grovt mått. Vissa kan ligga på 90% av sin maxpuls i någon timme och tycka att det var ett hyfsat OK pass, medan andra håller på att gå under om de passerar 80%-gränsen, och båda personerna springer lika fort! Kolla hur många trådar det finns om pulsträning där någon undrar "pulszonerna stämmer inte, vad är det för fel på mig?". "Är det farligt att springa på 90% av maxpuls i en timme?" etc.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tror oxså att det är din egen oro som spökar. Det är en vådlig skillnad på att spinna inomhus i ett pass och gå ut och köra. Kylning och intryck blir så mycket bättre, pröva vetja.

Go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips