Ökad puls efter träning

Hej!
Köpte en motionscykel för ngr veckor sedan. Enligt bruksanvisningen så skall man köra typ 30 minuter på 60-85% av maxpuls. Jag har testat allt i mellan 120-150 (är 37 år). Efter träningen så är det meningen att man ska kolla hur bra återhämtningsförmåga man har (hur många slag som pulsen sjunker på en minut direkt efter träningen). Problemet är att min puls ökar 10-20 slag/min direkt efter att jag har slutat att cykla! Skumt! Detta tar ca 30-40 sek. Efter det så börjar den att gå ner så att när minuten har gått så ligger jag på ungefär samma som när minuten började! Detta indikerar en usel återhämtningsförmåga enligt en tabell som var med köpet. Men alltså, hur kan pulsen ÖKA 10-20 slag/min när jag slutar att cykla. För övrigt så tränar jag rätt så mkt. Går på gym 3-4 dagar i veckan + ute och går mkt. Tacksam för ngt svar.
/Magnus
 
Du kanske är så nervis för vad pulsmätaren ska visa att det drar upp pulsen? :) Själv brukar jag svära när vilopulsen ökar för att jag tittar intensivt på klockan och funderar på hur jag ligger till.


Ärligt talat har jag inget vettigt svar. Det viktigaste måttet på din fysiska förmåga är ändå hur du svarar på ansträngning; klarar du mer än månaden före etc? Hur rör sig vilopulsen? Den är ofta ett bra mått (men tar någon/några månader på sig att börja sjunka).

Sist men inte minst så är puls ett grovt mått. Vissa kan ligga på 90% av sin maxpuls i någon timme och tycka att det var ett hyfsat OK pass, medan andra håller på att gå under om de passerar 80%-gränsen, och båda personerna springer lika fort! Kolla hur många trådar det finns om pulsträning där någon undrar "pulszonerna stämmer inte, vad är det för fel på mig?". "Är det farligt att springa på 90% av maxpuls i en timme?" etc.
 
Tror oxså att det är din egen oro som spökar. Det är en vådlig skillnad på att spinna inomhus i ett pass och gå ut och köra. Kylning och intryck blir så mycket bättre, pröva vetja.

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio puls och kondition Träning och hälsa 36
seherzada hög puls? Träning och hälsa 9
millimeter Hög puls men ej trött Träning och hälsa 22
grodanbolle Oregelbunden puls och frågor om puls, övertråning? Träning och hälsa 3
AnniePalstam gallopperande puls! Träning och hälsa 16
lgniklas Blodtryck och puls Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Vilken puls är lagom? Träning och hälsa 3
olrijo puls Träning och hälsa 2
olrijo Överträning - hög puls!? Träning och hälsa 2
olrijo konstigt hög puls... Träning och hälsa 8
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.