Överträning - hög puls!?

Jag undrar om det finns nån som vet om överträning ger hög puls istället för låg puls och i såna fall, förblir pulsen hög eller sjunker den tillbaka när man börjar ta det lite lugnare?

/Rickard
 
..jag brukar få onormalt hög puls vid lätt träning..men kommer aldrig upp i max puls...det enda som hjälper är rejäl vila...
 
Ökad vilopuls kan vara ett symtom

vond; sa:
Jag undrar om det finns nån som vet om överträning ger hög puls istället för låg puls och i såna fall, förblir pulsen hög eller sjunker den tillbaka när man börjar ta det lite lugnare?

/Rickard

Överträning brukar definieras som en obalans mellan träning och återhämtning och kan ge upphov till ett antal symtom av vilka ständig träningsvärk är ett tidigt. Överträning kan dock även yttra sig i bl.a. förhöjd vilopuls, ökad irritabilitet, nedsatt aptit, viktnedgång, förlust av träningsmotivation, nedsatt prestationsförmåga, men även i lägre vilopuls och lågt blodsocker. Svaret på första delen av din fråga är alltså ja, vilopulsen kan öka. För att vilopulsen ska återgå till det normala så krävs det vila, vilket är mycket viktigt då tillståndet kan utvecklas till ett kroniskt överträningssyndrom. Viloperioden beror naturligtvis på graden av överträning men 3-5 dagar för lättare symtom och upp till flera månader om symtomen blivit kroniska (vilket även kräver läkarkontakt).
Om du känner dig osäker så ta kontakt med en vårdcentral. Det finns ju även andra anledningar till varför man kan få en ökad vilopuls.
Hoppas att jag besvarat lite av dina frågor.

MVH
David
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.