Oregelbunden puls och frågor om puls, övertråning?

I dag när jag vaknade sa hade jag en puls på runt 63 (runt 50 i vilopuls) vilket är ganska högt. I förrgar körde jag en powerwalk på tre timmar och igår cyklade jag ca 40 minuter för att bada. Jag lyckades bränna mig så jag kan tänka mig att jag har högre puls på grund av även detta.
Den pulsklocka (Sigma Pc1600) som jag har mäter pulsen var tredje slag och vad jag har läst här så är den mer exakt än andra märken.
Min första fraga är hur ni tänker när ni avstar att träna eller kör mycket lugnt pa grund av för hög puls?

Min andra fråga är hur oregelbunden er puls bruka vara? I dag när jag måtte för hand så kunde jag känna manuellt att pulsen var oregelbunden vilket indikerade på stor oregelbundnhet. Jag kollade med pulsklockan och såg att den skiftade mellan ca 55 och 70 vilket jag tyckte verkade ganska mycket. Jag vet tidigare när jag mätt manuellt att jag upplevt det som större oregelbundhet vilket gör mig lite fundersam.

Vad har ni andra för erfarenhet?

mvh

ps Jag funderar även på att köpa nagon av Pauluns böcker om detta. Någon som kan reka nagon?
 
Min första fraga är hur ni tänker när ni avstar att träna eller kör mycket lugnt pa grund av för hög puls?
Jag brukar inte låta pulsen avgöra utan känner efter - typiskt är det förkylningar som får mig att avstå, och då brukar det kännas på de vanliga symptomen.

Annars springer jag som vanligt, och ibland går det "bättre" och ibland går det "sämre". Det får ge sig.. det ska vara roligt att träna, inget tvångsarbete..

Min andra fråga är hur oregelbunden er puls bruka vara?
Min brukar vara jämn (säg, plus-minus 2 slag) varje gång jag mäter, men å andra sidan räcker det med att jag vänder blad i boken jag läser så kan den sticka..
 
Pulsmätning

Håller med föregående talare - jag går mer på hur jag mår än på pulsmätaren. Innan jag skaffade pulsmätaren så vad det ju så jag avgjorde om jag skulle träna eller ej, och trots allt så har den metoden fungerat under 15 år av träning, så det tänker jag nog inte ändra på bara för att jag sedan ett år sedan har en pulsklocka.
Dock vill jag tillägga att jag ej uppmätt så stora pulsvariationer som du beskriver, i vila.

Har inte läst några av Fredriks böcker ang träning, däremot om fettförbränning och Glykemiskt Index, vilka båda var mycket bra.

// Jen
 
Re: Pulsmätning

ZumZum; sa:
Håller med föregående talare - jag går mer på hur jag mår än på pulsmätaren. Innan jag skaffade pulsmätaren så vad det ju så jag avgjorde om jag skulle träna eller ej, och trots allt så har den metoden fungerat under 15 år av träning, så det tänker jag nog inte ändra på bara för att jag sedan ett år sedan har en pulsklocka.
Dock vill jag tillägga att jag ej uppmätt så stora pulsvariationer som du beskriver, i vila.

Har inte läst några av Fredriks böcker ang träning, däremot om fettförbränning och Glykemiskt Index, vilka båda var mycket bra.

// Jen

Tanken har väl även gatt at att det är fel pa pulsmataren och inte pa min oregelbundna puls men det är ganska svart för mig att avgöra själv. Jag far prova den pa nagon annan helt enkelt.

Jag beställde ett jäng böcker därifran igar bla den där om glykemiskt index vilket verkade intressant.

Det var tre pockerböcker betala för tva som gällde sa jag kan reka att handla där nu.


mvh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.