ont i ryggslutet efter träning : (

När jag har tränat hårt, eller varit ute och vandrat och sovit på liggunderlag en längre tid får jag nästan alltid ont i ryggslutet, nästan ända nere vid sätesmusklerna.

Någon som vet vad det är och hur jag blir av med det? Fick så ont att jag vaknade flera gånger i natt efter en squashmatch igår : (

Stretching!

Stretcha ben-böjarn! När den blir för kort får man ont som du beskriver, och träning gör det alltid värre. Gå ner med ena foten långt fram, den andra långt bak med knät nästan i marken, och så skjuter du fram höften. Det är lättast om du har något framför dig att hålla i. Det ska kännas högt upp på benet mot bäcken-benet, ovanför lårmuskeln. 20 sekunder på vardera benet varje dag i ett par veckor - har det inte hjälp då är det antagligen något annat problem.

/Lasse

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
tusen tack : ) Det kändes att det hjälpte. Fick dessutom äntligen en stretchingrörelse som hjälpte på en skada jag haft i ett halvår!

Ett annat tips mot ryggont är at springa i skogen, man ska tydligen träna upp musklerna runt kotorna enligt min gympalärare.

Strechingförslaget verkar rimligt att pröva, känner igen problemet. Men du har inte sett långtidsresultatet ännu. Generellt tror jag att det som gäller är att träna och stretcha rätt muskler. Problemet är vad man gör när det inte hjälper, vilket förstås ibland är fallet. Bita ihop eller byta aktivitet?

mmm, har haft en del tråkigheter förrut med sånt här. Fick en märklig armbågsskada som tvingade mig att sluta spela badminton efter 13 år ... har börjat lite igen nu och det fungerar (än så länge).

Jag har märkt att jag är rätt dålig på att stretcha (tillsammans med många andra) : ) Gick nyligen en massagekurs för en idrottsmassör. Han tyckte att jag var full av knutor och halvtrasiga muskler. Så jag ska bli lite bättre på det!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips