hög puls?

Idag tog jag lite tid på min puls för att se hur jag ligger till med kontidionen.
Jag mätte min puls i vilo puls, och fick ungefär 14 slag/10sekunder , gånga det mer 6 så ligger pulsen på 84slag/min. Vilket jag tycker är högt.
Därefter mätte jag min puls efter att jag gjort step-ups i 6 minuter. Då låg min puls på 29slag/10 sekunder, gånga det med 6 så ligger pulsen på 174slag/min, vilket jag också tycker är högt.
Jag är 17 år, och har rökt ett tag nu så kan bero på det. Innan var jag en friskare person, men nu i ca ett år har jag inte tränat något på fritiden.

Undrar nu vilket är det bästa sättet att träna för att få ner sin puls/bättre kondition? Jogga ca 5 km ska jag göra 2ggr/veckan, hur många gånger bör jag jogga för att få det bästa resultatet inom 4-5 veckor?
Och vilka övningar är bäst före/efter ?
 
Hur mätte du vilopulsen? Om du bara lägger dig och tar det lugnt en stund mitt på dagen och sen mäter pulsen så blir den oftast högre än om man tar den direkt på morgonen när man vaknar, vilket jag tror är standardmetoden. 84 bpm är ganska högt, men inte orimligt med tanke på din träningsbakgrund och om man tänker sig att den kanske egentligen är lägre när du vaknar.

Vilopulsen är till stor del medfödd, så vissa har naturligt hög eller låg vilopuls, men den går att påverka med träning.

174 bpm efter 6 min ganska intensiv ansträngning låter inte så farligt, särskilt inte i din ålder. Svårt att säga hur hårt du ansträngde dig, men jag tycker inte det låter oroväckande.

Att jogga 5 km två gånger i veckan låter vettigt. Du ska däremot nog inte riktigt räkna med att vare sig vilopulsen eller pulsen vid ansträngning går ner märkbart på bara en månad. Däremot kommer du nog att bli betydligt snabbare och starkare i löpspåret. Fler och längre löppass ger förmodligen bättre resultat, men ta det försiktigt i början, det är lätt att dra på sig knäproblem när man inte sprungit på länge.

För att få ner vilopulsen på riktigt är det viktigt att träna kontinuerligt under lång tid, den ändras ganska långsamt.

Att sluta röka är förmodligen ett extremt effektivt sätt att få bättre kondition, men det har du kanske gissat dig till redan =)
 
Idag tog jag lite tid på min puls för att se hur jag ligger till med kontidionen.
Jag mätte min puls i vilo puls, och fick ungefär 14 slag/10sekunder , gånga det mer 6 så ligger pulsen på 84slag/min. Vilket jag tycker är högt.
Därefter mätte jag min puls efter att jag gjort step-ups i 6 minuter. Då låg min puls på 29slag/10 sekunder, gånga det med 6 så ligger pulsen på 174slag/min, vilket jag också tycker är högt.
Jag är 17 år, och har rökt ett tag nu så kan bero på det. Innan var jag en friskare person, men nu i ca ett år har jag inte tränat något på fritiden.

Undrar nu vilket är det bästa sättet att träna för att få ner sin puls/bättre kondition? Jogga ca 5 km ska jag göra 2ggr/veckan, hur många gånger bör jag jogga för att få det bästa resultatet inom 4-5 veckor?
Och vilka övningar är bäst före/efter ?
Inget konstigt med dina pulsvärden.

5 km 2 ggr/vecka innebär att du joggar/tränar ca en timme i veckan. Det är inte mycket. Du kommer att bli lite bättre på att jogga distansen men du kommer förmodligen inte märka någon större förbättring av centrala kapaciteten (hjärta-lungor). Man tränar normalt inte med så kort tidshorisont som 4-5 veckor. Det är en väldigt kort period särskilt för nybörjare.

Kort tid, lite träning = små resultat.
Lång tid, mycekt träning = stora resultat.

Träningsdosen ökar du efterhand. Öser du på allt du har redan från början kan/kommer du åka på skador som hindrar dig från träning.

Ställ upp rimliga prestations/konditionsmål för en rimlig tidsperiod. Fast det vettigaste är att fimpa rökat. Det är dumt att röka. Det är dyrt, kondisen försämras, du stinker om kläderna och andedräkten och flickorna du är intresserad av ratar dig. :)
 
han kan ju inte börja med intervallträning. Han är ju helt otränad!

Kan bara hålla med! Det är som att be om problem! Börja med lugn jogg, sen kan man öka farten lite! Efter ett tag lite snabbare pass å varför inte sen köra lite fartlek!
Inte så strikt som rena intervaller utan lite mer "lek" ;)

/Janne
 
Kuperad terrängbana

En sak som ofta missas i träningsupplägg för att förbättra pulsvärden och kondition är jogg på löpstigar i kuperad terräng. Oavsett nivån och intensiteten när man börjar träna är det betydligt effektivare än asfaltlöpning. Gator har sällan branta backar som snabbt höjer pulsen. Kuperad terräng är en mildare form av intervallträning som man kan variera efter träningsnivå.

Om det är jobbigt i början kan man gå upp för backarna och springa nerför. Nästa målsättning blir att springa uppför backen och gå nerför. Sedan springa hela varvet och ruscha uppför och lunka nerför. Fartlek!

Rekommenderar också pulsmätare för att få exakta pulsvärden. T.ex. att ta vilopuls på morgonen och träningspuls under löppassen.
 
Svårt att ge bra förslag på träningsintensitet utan att se din kroppbyggnad etc.

Att bara träna 2 ggr per vecka kommer inte ge någon synbar förbättring. En enkel regel är hellre flera men korta pass.

Ifall du inte har tränat på 1 år kan du inte träna hårt från start utan att riskera skador.

4-5 veckor är en kort tid för att få en förbättring.

Ifall du tränar försiktigt 3 ggr/veckan de två första veckorna hinner musklerna med i uppbyggnaden.
Musklerna byggs upp snabbast liksom flås, så för att undvika överansträngning måste du hålla igen och inte ge max även ifall kroppen känns bra.

Ifall kroppen inte klagar bör du kunna öka dosen till 4 pass per vecka. Den 5:e veckan kan du öka dosen från 5 km/pass till 8 km.

Cykling är också bra för kondtionen.

För övrigt är pulsen inte så mycket att haka upp sig på. När det pratas maxpuls är det verkligen max och riktigt påfrestande för kroppen. Din maxpuls borde vara kring 200 slag/min.
En otränad person bör inte försöka mäta maxpuls.

Träning skall vara roligt så undvik att använda klocka och pulsmätare de två första veckorna.
 
För övrigt är pulsen inte så mycket att haka upp sig på. När det pratas maxpuls är det verkligen max och riktigt påfrestande för kroppen. Din maxpuls borde vara kring 200 slag/min.
En otränad person bör inte försöka mäta maxpuls.

Träning skall vara roligt så undvik att använda klocka och pulsmätare de två första veckorna.

Om man har ambitionen att förbättra sin kondition på ett kontrollerat sätt är pulsmätare svårt att undvara. Det är ett utmärkt sätt att öka motivationen för sin träning genom att följa hur pulsvärdena förbättras.

Maxpulsen är högst individuell och kan bara fastställas exakt under ett maxpulstest under kontrollerade former med utbildade testledare. Maxpulsen sjunker också med stigande ålder även om regelbunden träning innebär att den sjunker långsammare. Det finns några olika sätt att uppskatta maxpulsen utan test som kan användas om man inte har möjlighet att testa på löpband eller testcykel.

Vilopulsen visar hur tränad man är. Gör man uppehåll i träningen stiger vilopulsen. Den är också en bra indikation hur kroppen mår. Om den stiger utan anledning kan det bero på en annalkande förkylning och man gör bäst i att avstå från sitt träningspass.

De pulsvärden som seherzada anger i trådstarten tyder på att konditionen kan förbättras en hel del. Arbetspulsen efter 6 minuters stepups verkar hög. Kan bara jämför med mig själv men 174 i puls kommer jag möjligen upp i efter 20-30 minuters intensiv terränglöpning. Vilopulsen för en vältränad person ligger ner mot 50 så även där finns det lite att göra.

Kan bara rekommendera att fimpa omedelbart. Jogging minst 2 ggr i veckan kan kompletterats med cirkelträning på gym 1-2 ggr per vecka. Sen lever man gôtt.:)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...