Asics GT2090 slut efter 70 mil?

Enligt försäljaren ska ett par löparskor hålla ca 150 mil åtminstone. Men jag upplever att mina Asics GT 2090 börjar tröttna redan efter 70 mil. Det är inte samma dämpning och stuns i dem längre. Frågan är om jag inbillar mig eller om dem verkligen är slut? Till saken hör att jag nästan enbart springer på asfalt, vilket borde slita mer på skorna, och att jag väger 85+ vilket förmodligen är mer än skotillverkaren hade i åtanke, dvs jag är lite tyngre än den genomsnittlige löparen. Rent teoretiskt kan man naturligtvis tänka sig att jag fått ett måndagsexemplar av skor också. Någon annan som har samma erfarenhet eller en åsikt i frågan?

M
 
mararv; sa:
Enligt försäljaren ska ett par löparskor hålla ca 150 mil åtminstone. Men jag upplever att mina Asics GT 2090 börjar tröttna redan efter 70 mil. Det är inte samma dämpning och stuns i dem längre. Frågan är om jag inbillar mig eller om dem verkligen är slut? Till saken hör att jag nästan enbart springer på asfalt, vilket borde slita mer på skorna, och att jag väger 85+ vilket förmodligen är mer än skotillverkaren hade i åtanke, dvs jag är lite tyngre än den genomsnittlige löparen. Rent teoretiskt kan man naturligtvis tänka sig att jag fått ett måndagsexemplar av skor också. Någon annan som har samma erfarenhet eller en åsikt i frågan?

M

Jag har vart asics trogen i många år. Använt deras tidigare modeller av den löparsko du snackar om. Dom heter väl typ 1080, 1090 eller något liknande.
Jag ligger i 75kg klassen och löper uteslutande på grusvägar. Trots detta har inga av mina skor hållit måttet efter upp emot 100 mil tycker jag. Ren och skär bullshit att skorna håller i 150 mil.
Detta är min högst personliga åsikt förvisso, gränsen för när man kan anse ett par sko vara slut är väl något flytande, men nu har jag i alla fall lämnat gas, gel och andra liknande dämpningar bakom mig och kör istället med en löparsko som ha eva-mellansula vilken jag upplever håller betydligt längre.

// Lars
 
Same shit med Adidas

Problemet är ingalunda unikt för Asics. Mina Adidas Supernova Trail (underbara skor, varför tillverkas de ej längre?) lade av efter en sommar, trots att jag mest springer grus och stigar. Efter ca 100 mil var de dåliga, och efter kanske 130 mil var de helt obrukbara (inte bara dämpningen utsliten utan skorna var helt sneda och trasiga). Observera att detta var sk trail-skor, alltså avsedda för tuffare löpning. Ändå hade jag ju inte direkt orienterat i dem och på så sätt slitit ut dem. Väger 70-72 kg.

Mina nuvarande Adidas Climacool (renodlad asfaltsko) höll också bara en säsong, men den säsongen var jädra mesig, skulle uppskatta den till max 80 mil (pga ungersk korv och tjeckisk öl). Skorna har fått hänga med under vintern som backup till längdskidorna. Upplever vinterföret som mer "förlåtande" för dåliga skor.

Som nästa sko täntkte jag investera i en Asics GT 2090. Kostar väl sisådär 1300:- så den får ju gärna hålla minst en säsong... Löpning borde ju annars vara en av de billigaste idrottsformerna.

Vilken EVA-sko kör du på, Lars J?
 
Normalt brukar man väl säga att löparskor håller mellan 50-100 mil beroende på vikt och underlag?


Det där med skopriserna, jag använder asics 1090 som i handeln här kostar 1100:-, men inklusive frakt från
http://www.peteblandsports.co.uk/
betalade jag 650 eller om det var 750, betydligt billigare iaf.
 
hansthomas; sa:
Normalt brukar man väl säga att löparskor håller mellan 50-100 mil beroende på vikt och underlag?

Det där med skopriserna, jag använder asics 1090 som i handeln här kostar 1100:-, men inklusive frakt från
http://www.peteblandsports.co.uk/
betalade jag 650 eller om det var 750, betydligt billigare iaf.
Om "man" är löparna själva så håller jag med, om "man" är säljarna så är 50-100 mil nog ett understatement.

Kanontips på länken, tack!
 
även jag håller med

Köper mina asics från Löplabbet och mina skor håller inte många meter. Jag väger bara 63 kg och springer mycket i skogen, trots det dog de riktigt snabbt. Hade inte sprungit 50 mil iaf...
 
Jag tror att 10xx-serien är lillebror till 20xx-serien. Jag har haft 2030, 2060 och nu 2090 och alltid varit väldigt nöjd med skorna. Å andra sidan har jag aldrig sprungit så mycket på så kort tid som jag gjort med mina 2090. Men eftersom det är en modell som jag trivs med så blir det nog ett par 2100 (som jag tror årets modell heter). Men jag anser mig ha fått svar på frågan huruvida jag inbillar mig eller om faktiskt skorna är slut - jag verkar ju inte vara ensam om att tycka att skorna blir tråkiga i förtid. Även om det är tråkigt att skorna inte håller längre så är det skönt att veta att det inte är mina ben det är fel på i alla fall :)
 
Köpa skor i Tallin?

Förresten, jag åker till Tallin imorgon, någon som har någon uppfattning om prisläget på skor där? Eftersom jag anser mig veta vilken modell och storlek jag ska ha så törs jag nog köpa utan den hjälp löplabbet mfl kan ge mig.
 
mararv; sa:
Enligt försäljaren ska ett par löparskor hålla ca 150 mil åtminstone.
150 mil låter överdrivet. För mig så håller ett par skor max 100 mil, oftast mindre.
En gammal kollega till mig hade ett par skor som var i princip slut efter drygt två veckor. I.o.f.s. så hade han väl sprungit sisådär 40 mil med dem då men det är ändå inte speciellt slitstarkt...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.