Vilken puls är lagom?

Det är lätt att hitta information om vilket pulsintervall man bör ligga inom om man vill ha en arbetsbelastning på ett visst procenttal. Men jag saknar tillräcklig kunskap för att kunna avgöra hur många procent av min maxpuls jag vill ligga på. Jag vet att procenttalet för maximal fettförbränning är lågt, men det är inte vad jag är ute efter.

Jag är istället ute efter att öka min kondition och har hört att det optimala pulsintervallet bör vara mellan 60-80% av maxpuls. Men om jag överstikger detta då? Vilken typ av träning får jag då? Är det sämre konditionsträning för att jag kommer upp i högre puls än 80%? Sliter det för mycket på kroppen? Jag har också hört att träning på så hög puls är mjölksyreträning, men innebär det att det är sämre konditionsträning?

Jag håller på med boxträning vilket ger intervallträning med mycket hög puls. Jag undrar också hur den här typen av träning påverkar min styrketräning och muskelbyggandet.
 
Kortsvar:

Det gör inget om du råkar komma lite över 80%. För att orka köra långa pass utan att det sliter på kroppen alltför mycket och att återhämtningen inte blir alltför lång så är ett lägre (jag brukar t ex 65-75% vid löpning) pulsintervall att föredra.

Riktigt hög intensitet (med puls mer än 90-95%, beroende på hur vältränad man är) ger mer mjölksyra än kroppen klarar av att transportera bort. Enkelt är det en brist på syre i musklerna pga att hjärtat inte klarar att pumpa dit tillräckligt mycket syrerikt blod. Musklerna klarar bara en kort tids arbete i detta tillstånd.

Träning strax under mjölksyratröskeln (dvs strax under 90-95%) tenderar till att skjuta tröskeln uppåt.

/Håkan
 
Fler tips om träning och puls...

Hej Nilla

http://www.marathon.se finns en hel del träningstips och även en del information om effekterna av träning i de olika pulsintervallen.
Sidan är iofs inriktad mot löpning och jag vet inte riktigt vilken typ av träning du hade tänkt dig att utföra men effekterna av pulsintervallerna är ju desamma i alla fall.

/Mathias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.