Vad äta efter träning?

Vad är den bästa maten att äta efter träning, cykling etc för att "bygga muskler och kondition bäst"???

Skulle vara bra att veta

/Mattias
 
Kreatin är bra, en klassiker... och nån typ av blandning med mkt protein och kolhydrater om du vill bygga muskler.
Vila och väx!

/Per
 
Luffarn; sa:
Kreatin är bra, en klassiker... och nån typ av blandning med mkt protein och kolhydrater om du vill bygga muskler.
Vila och väx!

/Per

Okej, är det nå slags pulver eller?

Jag tänkte mer på vilken vanlig mat man ska äta, typ pasta osv. Vad i "mat"väg är bra att äta???
 
Hej

I matväg så är det bra att äta ägg, banan ,dricka mjölk o.s.v. Viktigt att få i sig snabba kolhydrater direkt efter träningen t.ex. banan. Vill du kombinera dessa saker och göra en god drink så går det alldeles utmärkt, 3-4 dl mjölk , 1-2 råa ägg, 1-1,5 dl glass, 1 banan och så kanske lite chokladpulver för smakens skull. Mixa! och drick
Efter denna drink så har du fått i dig mycket kolhydrater och proteiner.
Själv så föredrar jag olika kosttillskott med protein och kolhydrater i samt även kanske kreatin till.

Mvh Magnus
 
Go soja!

Jo smidigast är ju att trycka i sig pulverdryck direkt efter träningspasset.

Ett bra, billigt och garanterat nyttigt pulver är sojamjöl som innehåller 39% protein och 28% kolhydrater. En påse om 300g kostar ca 10-15 kr och finns på nästan alla mataffärer. Går bra att blanda med vatten och har man svårt för smaken kan man slå i en skvätt saft.

Tänk på att mjölk från mejeriet är spetsat med A-vitaminet retinol (eftersom vitaminer försvinner när man tar bort fettet från mjölken) och forskare vid Uppsala universitet har visat att det leder till benskörhet.

Det är nog ingen slump att svenskar som nog dricker mest mjölk av alla människor på jorden även är mest drabbade av benskörhet.

Tro ej på mejeriernas propaganda att man blir stark av mjölk. Hade det varit naturligt att dricka mjölk hade vi ju fortfarande ammat. Vilken annan djurart dricker mjölk i vuxen ålder?

/Per
 
ang. vitamin D

Nja, det där med benskörhet, kalcium och vitaminer har ju sina sidor. Viktigt för just kalciumupptaget är vitamin D. Vitamin D frisätts bl a i huden när den exponeras för direkt solljus. En teori bakom att just vi nordbor dricker mycket mjölk är att vi genom våra få soltimmar kan få övergående perioder av vitamin D-brist, vilket leder till sämre kalciumupptag och således risk för kalciumbrist ->->-> benmjukhet. Man antar att vår mjölkkonsumtion högt upp i åldrarna var en fördel när det gällde att säkra sitt kalciumbehov. Utanför norden är mjölkdrickandet mindre utbrett och laktosintolerans är också vanligare.
Vitamin A är tydligen knepigt att dosera för äldre (som lättare drabbas av benskörhet), det har smalt terapeutiskt fönster som det så fint heter. Brist på vitA är dåligt för bentätheten (1), överskott likaså (2).

Dock innehåller mjölk (min mjölk iaf) ca 6% av dagligt rekommenderat intag av vitaminA per 100g, vilket tillåter mig att dricka betydligt mer mjölk än jag någonsin önskat innan jag riskerar att tunna ut benen pga vitA-överskott.

/Anders B.

1. Promislow JH, Goodman-Gruen D, Slymen DJ, Barrett-Connor E. Retinol intake and bone mineral density in the elderly: the Rancho Bernardo Study. J Bone Miner Res. 2002 Aug; 17(8): 1349-58.

2. Melhus H, Michaelsson K, Kindmark A, Bergstrom R, Holmberg L, Mallmin H, Wolk A, Ljunghall S. Excessive dietary intake of vitamin A is associated with reduced bone mineral density and increased risk for hip fracture. Ann Intern Med. 1998 Nov 15; 129(10): 770-8.
 
Hej!
Vet ju inte hur hårt Du tränar. Men en grundregel efter träning är ju att snabbt fylla på med kolhydrater som har ett högt glykemiskt index. Har Du kört ett hårt träningspass och har för avsikt att träna dagen efter eller nästföljande dag så är det extra viktigt. Sportdryck tycker jag är att föredra efter träning själv använder jag Dextropur ett druvsocker pulver (går att köpa i mataffären el dyl) och "krydda" det med ett par matskedar pressad citron eller koncentrerad måltidsdryck el dyl. Och avnjuta en banan till det.Perfekt att få i sig under stretchingen.Sen behöver Du naturligtvis ett riktigt lagat mål mat efter träning också. Kyckling med ris,pasta en massa goda grönsaker lite bönor tex kidneybönor är goda att blanda i riset tillsammans med lite rödlök,paprika,soltorkade tomater, majs. Ja det fins massor med rolig och bra mat. Kosttillskott typ kratin odyl i all ära men absolut viktigast är det med bra mat. Prova Dig fram och se vad som funkar!
Lycka till med både maten och träningen!
 
Håller med alla ovan att snabba kolhydrater
först plus protein, sedan långsamma för att
inte få energibrist/blodsockerfall.

Tillskott som kreatin och gainers är just bara
ett extra tillskott om man tex har högre krav
än vanligt, kanske går in en maxperiod eller ska
toppa formen inför något. Själv försöker jag få
i mig mycket proteiner just nu, använder både
mycket proteinrik mat plus tillskott när jag inte
orkar laga mat hela tiden.
 
Ett litet tips kan ,förutom att äta kolhydrater och protein i en blandning om 50/50, vara att se till att få igång fettförbränningen ordentligt. Läste Fredriks Pauluns bok; ät,träna,prestera, och med hjälp av den lärde jag mig vad fettförbränningen är och hur den fungerar, och vilket resultat den kan ge. Hade själv fastnat i det han kallar kolhydrat fällan, men jag testade med att få igång fettförbränningen... och hoppsan: RESULTAT! Kroppen kan bara lagra kolhydrat för ca 2 timmarsarbete, sedan förbränns muskelmassa(!),fett, mm i en salig blandning, det är då de flesta går in i väggen. Men det går att lära kroppen extra fettförbränning. Fett är energi: 1 gram protein/kolhydrat innehåller 4 kcal, men fett innehåller 9 kcal (!!!), omättade fetter är rena reketbrännslet om man väl får igång fettförbränningen ordentligt. Så mitt råd är nog: läs boken !
 
Energidrink

Tjena!

Brukar köra på nedanstående "energidrink" som man med fördel dricker omgående efter träning.
Fungerar även utmärkt som "snabbfrukost" för den stressade.
Man kan även mixa i kosttillskott el likande om man vill det.

1dl Havregryn
1dl Rågflingor
1-2st ägg
1st banan
Ca 4dl lättmjölk
2msk Oboy el annat chokladpulver som smaksättare.
Blanda allt till en "slät" drink med en stavmixer.

Mvh Mikael.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
Polarnatt Får jag äta chips? ;) Träning och hälsa 15
Northstar Äta rätt Träning och hälsa 8
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.