Inlines, eller annan alternativ träning?

Vad tror ni om att åka inlines istället för att löpa, när benhinnorna vägrar?
Jag förstår att det kanske inte direkt tränar mina löpmuskler, men blir man flåstrött av att åka inlines?

Vad finns det för andra alternativa träningsformer?
Vattenlöpning är uteslutet, och cykla blir man inte trött av lika lätt.
 
Inlines är kul. Det förutsätter dock bra vägar. Om det är sandigt, lerigt eller gammal hålig asfalt så är det inte roligt längre. Nya cykelvägar är perfekta. - Du kan få upp vilken puls du vill med inlines. - Det kan vara för spännande om det är väldigt backigt!

Rullskidor finns ju också. Har inte själv provat, men det är en del som åker det här i trakten. Eller inlines med stavar...
[Ändrat av japp 2005-05-22 kl 14:28]
 
Flåstrött

Hej har själv haft problem med både benhinnor och hälsenor så nu blir det mest inlines med stavar sen man fått ordning på tekniken så kan man lätt hålla pulsen på 150-160 på plan väg och i uppförsbackarna så behövs det bara ett litet ryck så är pulsen snabbt uppe i 180 räcker gott för att hålla uppe flåset sen så är det precis som japp säger se upp för sand,jord och vatten det finns inga helt täta lager och efter ett så rullar knappt hjulen runt i och för sig så går det ju tyngre och ger mer träning men det är betydligt roligare om det går lätt,har hört en del skidåkare som tycker det går för lätt med inlines och att rullskidor ger hårdare träning men hellre åker jag lite längre i så fall / Rulla på / Björn
 
In-lines med stavar är den ultimata träningsformen för mig. Jag har också problem med att springa men att åka in-lines går betydligt bättre.
Leta reda på en träningsrunda med slät fin asfalt och kör med stavar.
Här i Boråstrakten har vi det så förnämligt att man asfalterat den gamla banvallen mellan Ulricehamn och Borås. Närmare 4 mil perfekt in-linesbana utan vare sig branta backar eller för mkt trafik, bara att flåsa på!
Lycka till!
 
Nog kan du bli trött...

Några funderingar och tips som svar på ditt inlägg.

Nog kan du bli trött av att åka inlines. Själv åker jag oftast inlines med stavar, dels då jag tycker att det tränar hela kroppen bättre och dels för att det passar min träning inför vinterns skateskidor bättre än utan stavar. Jag tränar oftast lite för hårt för att min gamla gubbkropp ska må bra, men om jag ska jämföra vad jag brukar ha som medelpuls så ligger den oftast på ca 85% vid inlinesåkning med stavar. Vid löpning och rullskidåkning har jag istället en medelpuls på ca 80%. Däremot så brukar jag komma upp i något högre maxpuls vid löpning i uppförsbackar än vid inlinesåkning.

Oftast går det fortare för en inte allt för van person att åka med stavar än utan. Dock är benen den viktigaste kraftkällan, så duktiga skridskoåkare åker nog fortare utan stavar då de kan ligga i en bättre fartställning så de slipper ett visst luftmotstånd. (Jag åkte en 60 km lång motionstävling förra året, Stockholm region inline, där en fransman vann. Om jag inte missminner mig så räknade jag ut hans medelhastighet till ungefär 34 km/h och han åkte utan stavar. Själv åkte jag med stavar och kom inte upp i mer än 24 km/h som medelhastighet. Men om jag inte hade varit sjuk så borde jag kommit upp i 25 - 26 km/h. Men det är ändå ljusår till fransmannen...)

Åker man med stavar måste man ha hårdmetallspetsar. Dessa måste ibland slipas vilket kan vara ett elände om man inte har ett diamantbryne. Vanliga sliptrissor gör oftast plasten för varm så spetsen bränns ur trugan.

Rullskidor är enligt min mening inte så stor vits med att träna annat än ren stakträning. Så själv tar jag inte ens ett glidsteg med benen då jag rullskidtränar, inte heller i uppförsbackar. Stavar bör vara minst 5 cm kortare än för inlinesåkning. Dock går rullskidor bra att träna året runt, medan inlinesåkningen brukar ta slut i oktober-november pga vägförhållandena. Jag kan bara instämma med andra att se upp för sten, grus, sand, blöta vägbanor och blöta löv... Själv åker jag alltid med hjälm och knäskydd. Handledskydd går bara att åka med om man åker utan stavar.

För att peppa till träning lägger jag in min senaste träningsvecka (utan pulsuppgifter).

v.21 aktivitet tid(min) tid(sek) distans
må löpning 42 11 ?
ti rullskidor 61 15 20 km
on inlines stavar 46 29 20 km
to
fr löpning 34 5 ?

sö rullskidor 62 16 20 km
Sum 245 76

Sum tid i h 4,104444444
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Köpa motionsrullskridskor ("inlines") Träning och hälsa 8
tango Crawl för nybörjare: bok, dvd eller youtube? Träning och hälsa 12
tango Sluta svettas : duscha varmt eller kallt? Träning och hälsa 27
snowdog Balansplatta- vilken är bäst? Kula eller rund botten! Träning och hälsa 1
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
johan01 triathlon - att crawla eller inte crawla.. Träning och hälsa 10
magwo Inflammation, är det bra eller dåligt? Träning och hälsa 16
mattiase Cykel- eller roddmaskin Träning och hälsa 3
MonicaKa Ansträngningshuvudvärk och/eller vätskebrist? Träning och hälsa 16
millimeter För litet eller för mycket? Träning och hälsa 1
marmeladen GPS-pod eller foot-pod? Träning och hälsa 10
Tommy125 Nya löparskor i Uppsala, Löplabbet eller Gå & Löpklin? Träning och hälsa 3
schweingaard Orienteringsskor eller löpskor Träning och hälsa 24
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
Bengtpg Oronsnackor eller horlurar? Träning och hälsa 9
i Grycksbo polar eller sigma pulsklocka? Träning och hälsa 22
Sandra E Saltets vara eller icke vara Träning och hälsa 9
dangermouse Bastu eller cykel? Träning och hälsa 14
walkerboh Myt eller sanning? Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.