diabetes, insulin och hård träning

Hej,
mitt namn är Johan och jag är nybliven medlem här. Jag har haft diabetes i 13 år nu (är snart 25) och har på grund av den en del frågor som jag på annat håll (läkare, dietister, "gymfolk") inte lyckats få svar på:
det jag vill veta är hur jag kan anpassa mina insulindoser för att få mer ut av min träning. ni andra äter tex mat med lågt glykemiskt index för att sen proppa i er snabba kolhydrater efter gym-besöket osv för att hålla er insulinproduktion på bästa nivå för er träning. Men hur ska jag som sköter allt manuellt göra? Hur ska jag göra vid muskeluppbyggnad alternativt fettförbränning?

självklart vet jag hur jag ska sköta diabetesen under "normala" förhållanden, men ej vid hård träning. Mina läkare är även de osäkra pga dålig insikt och kunskap om träning odyl.

jag tränar rätt aktivt sen en tid tillbaka, gym 3-4 ggr per vecka samt att jag joggar 4-8 ggr per vecka, för det mesta 2-3 km i högt tempo, någon gång per vecka runt milen i lugnt tempo.

Finns det någon expert (och diabetiker antar jag) här som kan ge några tips?
 
Diabetes och träning

Diabetes, mat och hård träning är ingen lätt ekvation. Blir man "skakis" under ett pass så känns hela träningen meningslös eftersom man blir totalt orkeslös. Jag har väl inga direkta experttips men jag brukar sänka mina insulindoser redan vid lunch om jag ska träna på eftermiddag/kväll. När jag är ute och fjällvandrar tar jag 25-50% av enheterna och äter en massa choklad! Långdistanslöpning är jobbigare eftersom jag måste börja med blodsockernivå på 15-18 för att komma i mål efter 15 km med ca 3-4 mmol trots ständigt druvsockertuggande...
Läste om en diabetiker som ska simma över Östersjön och han åt en speciell energichoklad..kommer inte ihåg vad den hette. Någon som har koll?
Han kan säkert komma med en tips till dig. Det står en artikel om honom i det senaste nummret från diabetstidningen. Lycka till!
Ingrid
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.