natt jobb, mat och träning ?

Hej !
Jag har läst igenom det andra skriver om hur de gör när det gäller deras matvanor och träning och blir inte ett dugg klokare på mig själv.

Jag jobbar då natt 7 dagar på 7 dagar off och jag känner att träningen blir bristande dels på grund av dåliga matvanor samt dåligt med sömn så jag har inte samma ork när det gäller träningen som när man har "normal" dygnsrytm . Dels så är jag en person som sover jag 2 timmar så rubbar jag dygnsrytmen totalt så det fungerar inte för mig att gå och lägga mig och sen kliva upp vid 12 för att äta normalt och sen träna för att sen gå och lägga mig ett par timmar innan jag går på passet , sover jag 4 timmar så är det helt omöjligt för mig att ta en siesta senare hur gärna jag än vill, det jag försöker göra är att jag kliver upp efter 6-7 timmars sömn och ni andra som jobbar natt vet ju själva att den sömnen man får på dagen är inte densamma som man får på natten dels tror jag att min cirkadiska rytm ligger nog snarare på 27 timmar än 24,2 . vidare så tar det mig en liten stund att vakna till liv ...slänger oftast i mig lite mat försöker vakna till liv och beger mig till träningen som nu för tiden består av kardio träning till 75 % ,( löpning,gång och mountain bike ) jag vet att jag slarvar lite med maten , men det som känns mest jobbigt är att jag inte hittar orken under de veckorna som jag jobbar natt. jag har försökt att köra träningen på morgonen men det fungerar inte ...hur lägger ni upp träningen med tanke på hur ni fungerar med just sömnen ?

Patrik
 
Jag har arbetat 3-skift i 8 år. Det var viktigt att ha bra rutiner, för att må bra och orka. Jag försökte hålla de "vanliga" mattiderna, och tränade en hel del. Visserligen var jag ung och vacker...nu är jag bara...
Jag sov aldrig i soffan när jag kom hem, utan sömnen fick skötas i sängen när man skulle sova.
så...rutinerna...gjorde att det funkade för mig.
 
Jag har jobbat natt i olika oregelbundna varianter i ca 30 år. Först såg jag nattarbete en vecka som nästan ledighet med lite dåligt med sömn, men vart efter åren gått så är det mera så att en dålig natt saboterar en hel vecka efteråt.
Jag har dragit slutsatser och konsekvensen är att jag slutat med nattarbete.

Angående träning så finns det vetenskapliga studier på t ex sen kvällsträning, som visar på att det stör sömn/träningseffekt med negativ effekt på elitidrottare. Så man får vara lite vaksam på träningens tid på dagen också.

Den egna upplevelsen är förstås det viktigaste, jag kan träna när jag är trött, och att tävla/träna på natten har jag skaffat mig rutiner för att hantera. Så en viktig faktor är att lära känna sin egen reaktion på olika aktiviteter vid olika tider på dygnet samt planera för hur man ska återhämta sig efter (och ibland förbereda sig innan) sömnstörningar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.