illamående vid träning

Hej!

Jag har problem med att jag blir illamående i samband med att jag tränar, och oftast efteråt. I början kom det bara efter väldigt hårda pass (jag tränar rodd , 1,5-2 timmars pass), men nu kan det komma i slutet på ett standard pass där jag inte tagit ut mig fullständigt. Inte så att jag kräks men man sväljer en del:). Vad beror detta på och vad kan jag göra åt det? Det är ingen annan av mina lagkamrater som känner detta.
 
Jag hade liknande problem för några år sedan då jag tävlings-orienterade och tog ut mig väldigt hårt. Samma sak när jag tar ut mig vid hård löpträning.
Vet inte exakt vad det kan bero på.

Tänk på att inte äta allt för nära inpå träningen. Absolut inget timmen innan en hård träning. Men ändå äta så du har gott om energi under träningen. Tänk även på att du måste äta rätt. Möjligt att du har brist på nån vitamin eller något liknande.
Det är din kropp som säger att något är fel. Symtom på att man tar ut sig över sin "förmåga".

Lycka till!!

//Gustav
 
Är det inte bara blodsockerfall?

Jag får det ibland, men har lärt mig att inte käka något med socker innan och snabbt stoppa i mig något t.ex. en banan om jag börjar må dåligt....
 
Ja, jag har funderat själv på vad kan bero på. Oftast äter jag mat eller frukost, inget sött, 2 timmar innan träning. Och sedan något sött direkt efter. Men, illamåendet kan hålla i sig 3-4 timmar efter träningen med och då blir man ju fundersam... Som sagt, mer tips mottages tacksamt!
 
cyklajämt; sa:
Nä det kan det inte vara, om man inte tror på jungfrufödsel:)
Och du har inte ens förstått att ditt petitessproblem i sanning är ett tecken på DEN STORES återkomst! Skåda! Darra! Bäva!

Nä men seriöst nu. Du blir alltså rent illamående, och det håller i sig timvis efter träningen? Det låter ju inte som blodsockerfall om det inte viker på en banan eller lite druvsocker, annars hade det nog varit det mest troliga. Kan du få reda på om du får samma problem om du gör nåt annat än ror maskin? Springa? Cykla? Under rodd måste väl magsäcken gå som en torktumlare (fram-tillbaka, fram-tillbaka...)
 
En naturlig reaktion på hög ansamling av mjölksyra i kroppen är att kräkas för att bli av med vätejoner från magsyran. Dvs du blir sur av mjölksyran, och spyr ut magsyran för att kompensera. Låter dock inte riktigt som du pressat dig såpass hårt.
 
Bussman; sa:
En naturlig reaktion på hög ansamling av mjölksyra i kroppen är att kräkas för att bli av med vätejoner från magsyran. Dvs du blir sur av mjölksyran, och spyr ut magsyran för att kompensera. Låter dock inte riktigt som du pressat dig såpass hårt.

Hmm, det låter faktiskt som det skulle kunna vara en reaktion på för mycket mjölksyra (även vid standardpass försöker man ligga på gränsen, köra så hårt att man inte får mjölksyra men det blir så ibland ändå). För jag känner mig mig just sur efter jag tränat, ett glas samarin brukar hjälpa och dricka juice, vitt vin går helt bort. Och jag tror inte det har med rodden som aktivitet att göra, även löpning kan ge samma reaktion.
 
Det är en möjlig orsak iaf. Jag själv har lätt för att få höga laktatnivåer i blodet i jämförelse med andra på tester. För min del hänger det sannolikt ihop med drygt 10-års tung styrketräning och nu omslag till löpning mm. Detta leder till att jag på gott och ont ibland blir att kräkas under träningen, även om jag inte tycker jag anstränger mig jättehårt. Det goda i sammanhanget är ju då att jag blir att må mindre illa och blir piggare av kräkningen, fast det kanske inte är något man bör sätta i system ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...