Får halsont vid träning

ja, som rubriken lyder, så har jag en väldigt konstig åkomma som i princip alltid dykit upp under min uppväxt, men nu har det kommit mycket mer på senare tid. Jag får alltså halsont vid träning, jag tränar styrketräning på ett lokalt gym, och jag kan träna i kanske, 2 veckor regelbundet, sen så ligger jag hemma cirka 1 vecka med halsont, tills det går bort, så jag börjar träna igen, och det kommer tillbaka, spelar ingen roll om jag väntar mer än 1 vecka, det kommer ändå tillbaka. Jag blir verkligen tokig på det här, ska ta kontakt med min vårdcentral och se vad dom säger. Men tänkte även se om det finns någon annan som kanske har någon information att ge.

tack på förhand

MVH Oskar
 
Jag skulle ta en en titt på hela kroppens allmäntillstånd och framförallt på de inre organen. Av erfarenhet vet jag att t ex kalkbrist i njurarna kan orsaka halsproblem. Kanske har du en obalans som gör att du får problem vid hård ansträngning, då kroppen inte klarar av att upprätthålla balansen. Kanske har du en allergi mot viss mat där problemet ligger latent hela tiden och bryter ut vid träning. Personligen skulle jag gå till en riktigt bra kinesiolog eller homeopat som kan göra avancerade tester. Jag har själv blivit hjälpt från diverse åkommor, inklusive kronisk huvudvärk och födoöverkänslighet. Det är aldrig fel att få en diagnos från en allmänläkare, men ännu bättre med åsikt från flera håll. Avråder framförallt från antibiotika såvida det inte är absolut nödvändigt.
 
Drar du ner en massa kall luft på väg från gymet efter träningen? Hänger kyla ihop med dina besvär?
Jag hade en gång en subbe som däckades av innebandyn, trodde han, men det var nerkylningen av luftvägarna efter träningen som var problemet. Själv kan jag inte träna utomhus vintertid utan min Lungplus, finns i två storlekar, går att köpa på apoteket och fungerar jättebra.

Go tur
 
Re: mögel?

Lägereld; sa:
Kolla in luften på gymet, kanske är känslighet mot ex, lim, färg, damm, mögel eller alldeles för torr luft.
Precis, själv har jag aldrig haft särskilt mycket halsproblem, utom på den tiden vi tränade friidrott på en inomhusbana som låg i samma byggnad som ett parkeringshus. Luften var snustorr, Gullfibern stack fram ur taket, och det luktade saftigt av diesel. Dylika halsbesvär finns beskrivna vid exponering för dieselrök och marknära ozon (och jag har själv fått dem senare när jag deltagit i ett forskningsprojekt om just effekten av dieselavgaser på luftrören).

Men hur är det med andra tecken på sjukdom? Får du annat än ont i halsen som skulle kunna tyda på förkylning: feber, rinnsnuva, grönsnor, huvudvärk, sjukdomskänsla? I så fall låter det som att du har en återkommande förkylning/latent infektion i kroppen. Om du BARA har halsont så är det nog mer fråga om en lokal åkomma (känsliga luftrör/dålig luft).


Att kalkbrist i njurarna skulle ge halsont tror jag man måste vara alternativmedicinare för att tro. Vilket jag inte är. Men man ska aldrig säga aldrig.
 
Vilken sorts halsont?

Är det svullna mandlar, typ att det gör ont när du sväljer, eller är det ont i luftrören, typ som om man hostar för mycket? Vissa människor för väldigt lätt svullna mandlar, en kompis var t.o.m tvungen att ta bort dom. Han fick halsfluss flera gånger om året, men efter operationen (nån slags skrapning som gör skitont) har han varit helt frisk. Jag har också varit känslig, fick halsfluss en gång om året ett tag, men det har gått bort av sig själv.

Men som sagt, börja med att testa ett annat gym.

/Nätkvakaren
 
Ett annat tips är att se till att äta något direkt efter träning. Gärna redan innan du lämnar gymmet. Hade själv problem med dylika symtom men var sedan jättenoga med att äta tätt efter träning och nu känner jag inte av det längre. En kompis (läkarstud.) förklarade det för mig som något med att kroppen använder sig av immunförsvarets ämnen för att återhämta sig och därför blir man lätt sjuk innan man genom träningen hunnit bygga upp ett bättre immunförsvar. Låter det krångligt?! =) Testa bara och se om det funkar, tillsammans med alla andra goda råd som folk skrivit innan mig...

Lungplus är förresten världens bästa grej vid utomhusträning vintertid!!!
 
Tvmma; sa:
Lungplus är förresten världens bästa grej vid utomhusträning vintertid!!!
aaahhh, skulle nog säga att den kommer tvåa efter Airtrim, som jag tycker är strået vassare. Dessutom kan man sova ute med sin Airtrim om det är svinkallt för att spara några grader på sin varma utandningsluft...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Får jag äta chips? ;) Träning och hälsa 15
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
Kris Hur får jag upp farten? Träning och hälsa 11
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.