Blir galen av att välja sovsäck

Vet inte hur många timmar jag lagt ned på att hitta just den sovsäck som passar mig...håller på att bli tokig av att det finns så många olika att välja på...snart slutar det med att jag kör med min haglöfs paclite från typ 95 och fryser mig genom nätterna..
Men man får väl skylla sig själv då man blir så fanatisk i alla detaljer då mna väl ska köpa ngt...beslutsångest kanske det heter...

Med ökad erfarenhet insett att han behöver minst 3 olika sovsäckar för olika scenarion. När det är riktigt kallt har jag min PipeDream 800 (-17: 1150 gram). När det är en blötare miljö har jag en Haglöfs Zensor Pro 3 (+1: 1050 gram) och på sommaren en High Colorado Aerolite (+12,5: 750 gram).

Kommer nog i första hand byta ut min lättaste säck eftersom jag inte tycker den är tillräckligt lätt för sin temperatur. Dock är den ju syntet så får se om det blir värt kostnaden att uppdatera den då jag tycker syntet är nödvändigt för plusgrader.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
haha.. jag letade efter en fråga men hittade frustration.. jag lider med dig, det blir värre och värre att hitta grejer.. :)

Uppenbart är det här ett svårt kapitel, en hylla med sovsäckar och när jag klagar på att ingen riktigt passar svarar min bättre hälft att jag bara kan använda en i taget. Saknar för både tropiska nätter och nollnätterna, ännu ett tag.

Uppenbart är det här ett svårt kapitel, en hylla med sovsäckar och när jag klagar på att ingen riktigt passar svarar min bättre hälft att jag bara kan använda en i taget. Saknar för både tropiska nätter och nollnätterna, ännu ett tag.

en i taget, dina kära hustru har uppenbarligen inte sett försvarsmaktens dubbelsovsäckar.. ujuj.. dom va inte bra till något.. men det tillhör en svunnen tid antar jag.

Jag var i precis samma situation som dig nyligen. Jag ville ha en säck som var varm, lätt och inte tog för mycket plats.

Efter några månaders tittande var jag i usa och köpte en Western Mountaineering Caribou MF. Perfekt storlek både att ligga i och när den är nerpackad och har testat den både i 15 plus och 0 grader och den har fungerat utmärkt. Frös inte över huvud taget vid nollan - och den väger 660 gram! Så jag känner mig riktigt nöjd!

Själv har jag kollat runt på en syntetsäck för runt 1000kr, mest för sommarbruk.
Hittat dessa, tror det blir Haglöfs Camp Lite, eller någon som har något annat att rekommendera?

HAGLÖFS HAGLÖF LIM 50
Komforttemp 16, Vikt 520, Pris 699

HAGLÖFS HAGLÖF LIM 100
Komforttemp 10, Vikt 660, Pris 1154

High Colorado Aerolite
Komforttemp 16, Vikt 730, Pris 399

Haglöfs Camp Lite
Komforttemp 7, Vikt 1150, Pris 499

EVEREST CLASSIC SR +1 S10
Komforttemp 6, Vikt 1850, Pris 499

Köpte "sista säcken" nu till sommaren, en Ferrino dunsäck med komforttemp runt 10 och extrem vid 0. Har en till säck, syntet, Haglöfs med -5 som extrem sedan en Marmot (Sawtooth) dunsäck komfort -11 och extrem -29.

En säck klarar inte året, sommar säcken väger ca 600g, mellansäcken i syntet runt 1200 g, samt vintersäcken 1300-1400 g

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips