Vilken sovsäck skall jag välja?

Sitter på tåget norrut nu, bor i Malmö. Spännande! Jag kommer att gå Padjelantaleden med liten avstickare in i Sarek vid treparkskorset tänker jag. Jag tänker inte ta några dumma risker och har med mig en Spot som jag kan skicka SOS med om något riktigt illa skulle hända. Har också med en ultralätt liten ryggsäck som jag kan göra kortare dagsturer med för att få se lite utanför leden. Att gå ensam tänker jag är både en utmaning och något som kan addera lite magi till äventyret :) Köpte en tarp idag precis innan jag åkte som jag hoppas kunna skapa en lite större torr yta med utanför tältet. Får se om jag får till det.
 
Hoppas du får en fin vandring och upplevelse.
Tänk på att SPOT har ganska liten sänd effekt och kommunicerar med geostationära satelliter, vilket innebär att signalen kan ha svårt att komma fram på så nordliga breddgrader om du inte har fri sikt åt söder.
 
Det står inte åt vilket håll du tänkt gå leden men jag får uppfattningen att du tänker starta i Ritsem och gå till Kvikkjokk. Det är i så fall tur eftersom om du går åt andra hållet så får du ingen båtskjuts Änonjalme - Ritsem eftersom båtarna slutar gå redan 4 september. Har du väl börjat vandra så går det inte att vända om eftersom båtskjutsen saknas. STFs stugor i Tarradalen stänger 4/9 så där är bara nödutrymmet öppet och du kan inte köpa mat. De flesta stugorna i Padjelanta stänger 5/9 men Staloluokta och Gisuris är öppna tom 10/9 så där kanske du kan proviantera. Eftersom det är din första fjällvandring så vill jag informera om detta och hoppas att du har koll på det. Go tur önskar Bengt.
 
Sitter på buss från Jokkmokk nu, framme i Kvikkjokk om en timme ungefär. Jag kommer avsluta i Ritsem, förstår att det blir lite krångligare. Tack för info om öppettider för proviantering om det skulle behövas! Jag har pratat med tre personer i trakten som alla har sagt att de kan hämta upp mig med båt om de inte måste iväg för renskötseln. De sa alla att det fanns rimligt goda chanser, men att de inte kan garantera något. Har också haft kontakt med fiskeflyg som hämtar mig om det inte löser sig med båttransport. Utamaningen blir att få kontakt när jag kommer till Akkastugorna. Men min fru hjälper till att ordna transport om jag inte lyckas höra av mig. I natt blir det tält på fjället, det skall bli fantastiskt roligt och spännande!
 
Sitter på buss från Jokkmokk nu, framme i Kvikkjokk om en timme ungefär. Jag kommer avsluta i Ritsem, förstår att det blir lite krångligare. Tack för info om öppettider för proviantering om det skulle behövas! Jag har pratat med tre personer i trakten som alla har sagt att de kan hämta upp mig med båt om de inte måste iväg för renskötseln. De sa alla att det fanns rimligt goda chanser, men att de inte kan garantera något. Har också haft kontakt med fiskeflyg som hämtar mig om det inte löser sig med båttransport. Utamaningen blir att få kontakt när jag kommer till Akkastugorna. Men min fru hjälper till att ordna transport om jag inte lyckas höra av mig. I natt blir det tält på fjället, det skall bli fantastiskt roligt och spännande!
 
Jag måste erkänna att jag blev överraskad av Bengts uppgifter. Hade ingen tanke på att kolla stugornas öppettider och därmed också båtens tider. Trodde helt naivt att det är grönt fram till mitten av september. Nu skäms jag över att inte ha tänkt på detta och informerat Måns i god tid. Vi får hoppas att han hittar en lösning.

Vet någon varför Padjelantaleden slår igen så tidigt jämfört med Kungsleden och andra stugor norrut? Det är ju fortfarande en fin tid att vandra däruppe.
 
Nu är jag tillbaka efter vandringen i Padjelanta och kort tvådagars avstickare in i Sarek. Tack för alla kloka synpunkter och råd. Som total nybörjare vad gäller fjällvandring så var det väldigt värdefullt att få bolla tankar innan avresa. Jag har haft en fantastisk tur, även om vädrets makter bråkade en hel del med mig. Regn, hård vind och nätter med minusgrader gjorde att det blev en utmaning att klara 10 nätter i tält. Jag hade stora problem med kondens ett par nätter, men lyckades aldrig helt förstå vad som gjorde att det skilde sig åt från natt till natt. Vinden var en faktor och kanske också underlaget som jag slog upp tältet på. Sovsäcken (dun) blev rejält fuktig vid ett par tillfällen och det var svårt att torka den på grund av regn och hög luftfuktighet. Men med ull-underställ så funkade det hyfsat ändå att hålla mig varm. Någon natt kompletterade jag med dunjackan. Jag tog aldrig in i någon stuga på vägen, även om det fanns möjlighet att övernatta i vinterstugorna trots att personalen lämnat för säsongen. Nu när jag är hemma så sitter jag redan vid dator och kartor och funderar på nästa tur. Det här gav rejält med mersmak!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.