• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bli rik!

Jag kan inte låta bli att starta ännu en diskussion av samma slag.

Hur ska man göra för att bli rik eller åtminstone på enklast möjliga vis, eller roligaste vis, få en inkomst som går att leva på?

Alla förslag och diskussioner tas emot, seriösa och till viss gräns oseriösa!

Mvh / Bekkis
 
bekkis; sa:
Jag kan inte låta bli att starta ännu en diskussion av samma slag.

Hur ska man göra för att bli rik eller åtminstone på enklast möjliga vis, eller roligaste vis, få en inkomst som går att leva på?

Alla förslag och diskussioner tas emot, seriösa och till viss gräns oseriösa!

Mvh / Bekkis

Måste nog säga att det är stor skilnad på att vara rik och ha en inkomst man klarar sig på. Så du får nog förtydliga dig lite. Annars är ett sätt att utbilda sig till det man vill och skaffa ett jobb därefter. Eller köpa en lott:)

/mattias
 
Förtydliga mig:

Jag vill som sist ha en rolig och hejdlös diskussion med en massa förslag på hur man kan tjäna pengar. Sist var det fina förslag på att uppfinna mörkläggningslampor, undervattenshårtork m.m. Utbildningar utgår (alldeles för seriöst för denna diskussion).
 
bekkis; sa:
Förtydliga mig:

Jag vill som sist ha en rolig och hejdlös diskussion med en massa förslag på hur man kan tjäna pengar. Sist var det fina förslag på att uppfinna mörkläggningslampor, undervattenshårtork m.m. Utbildningar utgår (alldeles för seriöst för denna diskussion).

Svarar som jag gjorde i förra tråden:

Sno någons ideer och slå samtidigt sönder dennes framtid.

Se bara till att göra det ordentligt,så pass att ens ett ovärdigt liv ses som en ouppnålig dröm.


peter
 
Leta skatter

Det ska tydligen finnas en del oupptäckta snapphanegömslen kvar. Så åk ner till nordöstra Skåne eller Blekinge och leta.
Hittar du inga så blir du åtminstonde en erfarenhet rikare.
 
bekkis; sa:
Hur ska man göra för att bli rik eller åtminstone på enklast möjliga vis, eller roligaste vis, få en inkomst som går att leva på?

Alla förslag och diskussioner tas emot, seriösa och till viss gräns oseriösa!

Mvh / Bekkis

Tjena Bekkis,

kom till Tyskland, bli lärare i Svenska som främmande språk! Det är roligt, det är kul och mycket lätt ty i skillnad till mig har du alltid kunnat snacka svenska. Lätt som en plätt. Inte behöver du plugga långa listor med verb och prepositioner och konjunktioner, för du är ju född som svenska och har liksom allting fått på köpet. ;)
Tyskarna tycker om att lära sig svenska! Det är så hääääftigt!

/Georg
 
Hej Georg!

Svenska är roligt och tyskar är trevliga. Har universitetsutbildning bl.a. i svenska språket, tre tyska tjejer gick i samma klass. Det du säger att jag som svensk redan kan alla konjunktioner, partikelverb och annat skojigt stämmer, alla som har svenska som modersmål har det medfött, det bara finns där, men det är inte många som kan dela upp en mening i olika ordklasser. Det är intressant och kan utgöra underlag för många långa och roliga diskussioner.
Att flytta till tyskland hade säkert varit roligt om det inte var för att det ligger lite avsides till från Jämtland.

Mvh / Bekkis
 
bekkis; sa:
Hej Georg!

Svenska är roligt och tyskar är trevliga. Har universitetsutbildning bl.a. i svenska språket, tre tyska tjejer gick i samma klass. Det du säger att jag som svensk redan kan alla konjunktioner, partikelverb och annat skojigt stämmer, alla som har svenska som modersmål har det medfött, det bara finns där, men det är inte många som kan dela upp en mening i olika ordklasser. Det är intressant och kan utgöra underlag för många långa och roliga diskussioner.
Att flytta till tyskland hade säkert varit roligt om det inte var för att det ligger lite avsides till från Jämtland.

Mvh / Bekkis

Det är Jämtland som är avsides ;-)

Hälsningar frân Bremen!
 
bekkis; sa:
...men det är inte många som kan dela upp en mening i olika ordklasser.
Nu var det ju i.o.f.s. ett tag sen jag läste svenska i skolan men jag har inget minne av att vi delade upp meningar i ordklasser. Däremot tog vi ut satsdelar. Var det satsdelar du syftade på eller har man skruvat till utbildningen i svenska de senaste åren så att den skiljer sig från hur man jobbar med andra språk som t.ex. franska och engelska?
 
Fredrik, jag vill tro att det är ditt minne som sviktar, nog fick du väl lära dig enkla ordklasser som verb och adjektiv innan du delade in meningar i satser som huvudsats - bisats?

Jag tänker inte fördjupa dig i detta, men vad jag menar är att de flesta har en "inre grammatik", de vet att man säger; jag kör bil, och inte; jag köra bil, varför det är så kan de flesta inte svara på, det bara är så. I _ vaknade jag _ gick ut _ badrummet för att _ tänderna. Jag är övertygad om att du kan fylla i de ord som saknas i texten, det är din inre grammatik som hjälper dig med det.

Nu tycker jag att vi lämnar svenska språkets grammatik och struktur.

Mvh / Bekkis
[Ändrat av bekkis 2006-04-03 kl 20:14]
 
I förra tråden på samma tema,
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33526, fanns detta goda uppkast:

"Här är ett enkelt och konkret förslag om du vill göra mycket pengar. Det kräver dock ett annorlunda sätt att tänka. Vi vänder helt enkelt på slanten, dvs istället för att du arbetar för pengar låter du pengarna arbeta för dig.

Belåna dig för allt vad din ekonomi tillåter och köp aktier i ett företag som heter Pricer, registrerat på Stockholmsbörsens O-lista.

De står nämligen inför en uppgång av sällan skådat slag på börsen det närmaste året. Du kommer tjäna mer pengar än vad du någonsin drömt om tidigare."

Efter att ha kollat
http://193.12.100.177/bors/info.asp?id=PRIC-B
så står det klart att det fortfarande finns möjlighet att köpa denna aktie billigt!! Ett klipp alltså!!
 
Rik...på vad?

Njaa Bekkis, man kan väl bli rik på upplevelser istället? "Du kan ingenting ta med dig" o.s.v.
Men jag förstår vad du menar tid är tyvärr ofta pengar och arbete inkräktar på fritiden(i betydande grad dessutom!!)
Tyvärr verkar alla bra knep vara upptagna för att jobba lite och tjäna mycket. De som kan knepen delar inte gärna med sig av dem... Ett tips är ju att ta ett jobb inom ett mansdominerat yrke där du inte behöver utbildning i massor av år = CSN :--(
Då kan du jobba deltid och ändå tjäna lika mycket som många av dina vänner!
Ett annat tips är att börja i andra änden: kapa kostnaderna, bo i husvagn, äta potatis....hur kul låter inte det?
Eller skaffa ett jobb där man trivs och får vara ute mycket (eller så var det inte så lätt att hitta ett sådant....)
Lycka Till
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.