Björn & tältning...

Raskesven; sa:
Raskesven; sa:
.....
Enda gången på många år någon dödats av en björn i norden, var när en finsk gränsvakt var ute och joggade och plötsligt hamnade mellan en björnunge och mamman.
.....
Raskesven
Ovan stämde fram till oktober 2004. Det var ju en älgjägare som avled efter en björnattack då. De senaste 100 åren har två personer dödats av björn i norden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grizzlybj%F6rn

Raskesven

Någon som har koll på hur många som blivit skadade?
Att det är ytterst få dödsfall är ju helt klart men det är jy utterst otrevligt att bli tuggad på av en björn även om man sedan råkar överleva.

Hur påverkar det att ha hund med sig?
Positivt eller negativt?
Varg?
Järv?
 
Alla sätt är bra...

[/QUOTE]

Någon som har koll på hur många som blivit skadade?
Att det är ytterst få dödsfall är ju helt klart men det är jy utterst otrevligt att bli tuggad på av en björn även om man sedan råkar överleva.

Hur påverkar det att ha hund med sig?
Positivt eller negativt?
Varg?
Järv? [/QUOTE]

Ja jävlar. Varg kan jag till övers köpa (man har väl läst
Fantomen!) men du överväger alltså att ha med dig en järv på fjällturen, för att skrämma bort björnen med? Ett ord, mannen; Respekt.

mvh
Stefan
 
Re: Alla sätt är bra...


Någon som har koll på hur många som blivit skadade?
Att det är ytterst få dödsfall är ju helt klart men det är jy utterst otrevligt att bli tuggad på av en björn även om man sedan råkar överleva.

Hur påverkar det att ha hund med sig?
Positivt eller negativt?
Varg?
Järv? [/QUOTE]

Ja jävlar. Varg kan jag till övers köpa (man har väl läst
Fantomen!) men du överväger alltså att ha med dig en järv på fjällturen, för att skrämma bort björnen med? Ett ord, mannen; Respekt.

mvh
Stefan
[/QUOTE]

Jag tänkte ju naturligtvis på hur trevligt det är att springa på en Järv i skogen, speciellt när man har hund med sig.

jag vill ju liksom inte att min hund ska bli Järvmat...
 
Re: Re: Alla sätt är bra...

dajo; sa:

Någon som har koll på hur många som blivit skadade?
Att det är ytterst få dödsfall är ju helt klart men det är jy utterst otrevligt att bli tuggad på av en björn även om man sedan råkar överleva.

Hur påverkar det att ha hund med sig?
Positivt eller negativt?
Varg?
Järv?

Ja jävlar. Varg kan jag till övers köpa (man har väl läst
Fantomen!) men du överväger alltså att ha med dig en järv på fjällturen, för att skrämma bort björnen med? Ett ord, mannen; Respekt.

mvh
Stefan
[/QUOTE]

Jag tänkte ju naturligtvis på hur trevligt det är att springa på en Järv i skogen, speciellt när man har hund med sig.

jag vill ju liksom inte att min hund ska bli Järvmat... [/QUOTE]
Så sällsynt som järven är kan du räkna med nära nog nollrisk för din hund. I skogslandet var järven länge borta. Idag finns väl bara några få i Hälsingeskogarna, om jag inte missminner mig.

Det rovdjur som är farligast för din hund torde vara vargen. Att släppa hunden helt fritt i ett vargrevir är inte ofarligt, men ändå är det en väldigt liten andel av t.o.m. de hundar som används i vargrevir som blivit angripna. Viltskadecenter gjorde för ett par år sedan en studie över de hundar, jakthundar som används i vargrevir, som är mest utsatta för vargangrepp. Här kan du kolla lite statistik: http://www.viltskadecenter.com/publikationer/friktionsrapport.pdf

I runda slängar skadades och dog lika många hundar av varg som av trafiken, i vargrevir väl att märka där trafiken inte kan anses särskilt stor.

Raskesven
 
Det enklaste är väl att förvara björnen i en sluten plastpåse fastbunden i ett träd 100 meter från tältet?

Bästa knepet mot björnar är en Berghaus Vulcan. Det har jag haft varje gång jag har varit ute i björnmarker, och jag har aldrig blivit attackerad av björn. Så det måste funka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
glasmästarn Björn på fjället Fjällvandring 7
Northstar Björn i Sarek Fjällvandring 2
Faeskmas Björn? Fjällvandring 22
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
thegedd Björn i Sarek..... Fjällvandring 2
EveM Björn i Sarek Fjällvandring 13
Åsen Björn på fjället? Fjällvandring 6
Tobias_P Björn kring Sonfjället - Härjedalen. Fjällvandring 1
Algot Vädret och Björn i Sånfjället? Fjällvandring 5
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Edvin m TÄltning vid SToren, Hurrungane Fjällvandring 2
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
josk Tältning vid Guoblacorru Fjällvandring 4
PalleKuling tips för tältning Fjällvandring 7
sarek4ever Tältning invid Kebnekaise turiststation? Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Tältning i Rogens naturreservat Fjällvandring 9
dr_ljungberg Tältning tillåten? Femundmarka, Grövelsjön med omnejd. Fjällvandring 2
P.D Tältning i Norge ? Fjällvandring 1
Tältning i Padjelanta. Fjällvandring 3
mafr Tältning i Kitteldalen, Kebnekaise ? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.