Björn & tältning...

Poängen med att knyta igen påsen är inte att björnen inte ska klara av att öppna den utan att minimera lukten.
 

avslutad210712

Gäst
brandmansmicke; sa:
Fredrik S; sa:
Förvara maten i en sluten plastpåse fastbunden i ett träd 100 meter från tältet.

En sluten plastpåse håller inte ens en råtta borta, definitivt inte en björn som vill undersöka innehållet. Möjligen om den är långt ut på en gren kan det skapa lite problem för björnen.

Men som sagt, björnprobem i Sverige är väl ganska osannolikt.

Nej men det är en fördel om han rotar i en plastpåse som hänger i ett träd istället för att rota i en plastpåse som låg i en fd ryggsäck i ett fd tält *L*.
 
Fredrik S; sa:
Poängen med att knyta igen påsen är inte att björnen inte ska klara av att öppna den utan att minimera lukten.

Tanken är god. Det viktigaste är dock att påsen hänger utom räckhåll.

Har ett exempel på en björn som känt lukten av nergrävda, i plastpåsar förslutna, vakuumförpackade portioner med frystorkat (och sen ätit upp dem såklart). En upphängd plastpåse är då för björnar ungefär vad fyren Långe Jan är för båtar :)

/P
[Ändrat av Tinydoh 2005-06-09 kl 14:06]
 
Tinydoh; sa:
Fredrik S; sa:
Poängen med att knyta igen påsen är inte att björnen inte ska klara av att öppna den utan att minimera lukten.

Tanken är god. Det viktigaste är dock att påsen hänger utom räckhåll.

Har ett exempel på en björn som känt lukten av nergrävda, i plastpåsar förslutna, vakuumförpackade portioner med frystorkat (och sen ätit upp dem såklart). En upphängd plastpåse är då för björnar ungefär vad fyren Långe Jan är för båtar :)

/P
[Ändrat av Tinydoh 2005-06-09 kl 14:06]

Vilket ställe kan vi hänga saker på som björnen inte kan komma åt?
 
Fredrik S; sa:
Poängen med att knyta igen påsen är inte att björnen inte ska klara av att öppna den utan att minimera lukten.

Jag tyckte att det framgått från föregående talare att björnen har ett ypperligt luktsinne och en ynka plastpåse kommer inte att stoppa den.
 
Fredrik S; sa:
Tinydoh; sa:
Fredrik S; sa:
Poängen med att knyta igen påsen är inte att björnen inte ska klara av att öppna den utan att minimera lukten.

Tanken är god. Det viktigaste är dock att påsen hänger utom räckhåll.

Har ett exempel på en björn som känt lukten av nergrävda, i plastpåsar förslutna, vakuumförpackade portioner med frystorkat (och sen ätit upp dem såklart). En upphängd plastpåse är då för björnar ungefär vad fyren Långe Jan är för båtar :)

/P
[Ändrat av Tinydoh 2005-06-09 kl 14:06]

Vilket ställe kan vi hänga saker på som björnen inte kan komma åt?

Grenar i stora träd. De kan klättra men inte tillräckligt bra för att sno en hängande påse. Det är kanske ingen hit att ha maten nära stammen på trädet. Vi hade dock inga bekymmer med klättrande björnar, skall sägas.

/P
 
Fredrik S; sa:
Vilket ställe kan vi hänga saker på som björnen inte kan komma åt?

Jag tror metoden som brukar användas är att man hänger upp mat och doftande saker i ett rep kastat över en hyfsat högt belägen gren som björnen inte kan klättra ut på. Repet görs fast på marken, i ett träd eller vad som finns lämpligt. Häng gärna kastruller eller något fritt under säcken med mat. Tanken är att när björnen, någerlunda klok som han är, börjar dra i repet så åker maten upp, och dessutom börjar det slamra om kastrullerna.

Min invändning mot denna teknik är: Kan inte björnen vara smart nog att dra repet med matsäck över grenen så den ramlar ner? Finns det någon som vet om denna metod/teknik verkligen används och om den i så fall fungerar???

För några helger sedan låg jag i vindskydd lite väster om Kopparberg. Jag hade egentligen tänkt spana efter lo men några sådan fick jag inte se. Däremot hittade jag färska björnspår 5-6 meter från mitt vindskydd där det fanns diverse doftande saker, bland annat mat och jag. Självklart har den insett att jag var där men så mycket har den inte brytt sig.

Peter
 
Alla som vandrat i Alaska vet att man på de flesta ställen måste använda Bear Resistant Containers. Dessa hyr eller lånar man. I dessa förvarar man allt som luktar och kan vara intressant för björnen. Vitsen med dessa är att om björnarna hittar dem kan de inte få upp dem. Man gömmer behållaren några hundra meter från tältet och när det är dags att äta går man ett par hundra meter åt ett annat håll och tillagar maten där.

Vi brukade slå upp tältet och när det var dags för kvällsmat gick man iväg en bit med maten och lagade den där därefter gick man en bit till och gömde käket och återvände till tältet. På morgonen gjorde man sig helt färdig och packade allt och gick därefter med packning till maten och åt frukost där, packade ner maten och gick vidare.

Vi stötte på flera björnar och jag kan lova er dom drog ivär utav bara helvete! De flesta vi såg var honor med ungar. Där var dock en och annan nyfiken men de drog också när de väl viste vad de sniffat upp. Vi hade bara en liten burk pepparsprej som kändes ganska patetisk måste jag erkänna.

När vi vandrade i täta videsnår kunde det dock kännas lite skumt ibland, men som redan nämnts är det bara att föra oväsen så drar björnarna långt innan man vet om det.

Björnar sniffar sig fram till en fis i rymden plastpåsar, vakumförpackningar spelar ingen roll dom hittar det. Därför har man björnbehållare så när/om de hittar det kan de inte få ut maten utan får ge upp.

/mattias som gärna vill se fler björnar:)
 
norpan_; sa:
Alla som vandrat i Alaska vet att man på de flesta ställen måste använda Bear Resistant Containers.

I de flesta nationalparker och i några reservat, ja, men inte om man beger sig ut på egen hand i statlig mark väl?

Så var det åtminstone inte år 2002 men det kan förstås ha ändrats.

Utseende på BRC (kändes lite dyr...): http://www.rei.com/online/store/Pro...-1&color=&img=/media/624081Lrg.jpg&view=large

De är förstås det bästa alternativet men trädmetoden funkade bra under paddlingarna.

/P
 
greendanger; sa:
Där emot vill man ju kunna minska riskerna för att hamna i en situation där det skulle kunna hända något, både för ens egen skull och björnens.

Det som kan vara farligt är att hamna mellan honan och hennes ungar eller för nära ett kadaver som björnen bevakar som sitt.

Annars är det stor skillnad mellan de svenska brunbjörnarna och de nordamerikanska släktingarna grizzly, vår björnras är inte alls lika aggressiv och nyfiken.

Har aldrig hört talas om att björnar i skandinavien skulle ha gått in i tält och rotat fram tandkräm och mat, även om de naturligtvis skulle kunna göra detta, de har ju samma utrustning som grizzlybjörnarna (läs luktorgan)...

Som jag ser det just nu finns det därför ingen anledning att praktisera nordamerikanska björnregler i de skandinaviska markerna.

Men vem vet hur utvecklingen går, våra björnar kanske ändrar beteende om det dyker upp tillräckligt många väldoftande frilufsare i skogen ;).


//J
 
Ingen oro!

Om du lyckas bli attackerad eller får besök i din matsäck kan du väl vara snäll att skriva in det här. Du ska vara glad om du överhuvudtaget märker att du har björn runt omkring dig. Männinskan är ju inte speciellt populär bland skogens djur, så de brukar hålla sig borta eller på betryggande avstånd. Anledningen att jägare blir attackerade är att deras hundar ställer björnen och sedan inte har modet att hålla kvar björnen utan springer tillbaka till husse/matte. Eller att jägaren själv går upp till ståndet i tron att hunden ställt en älg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
glasmästarn Björn på fjället Fjällvandring 7
Northstar Björn i Sarek Fjällvandring 2
Faeskmas Björn? Fjällvandring 22
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
thegedd Björn i Sarek..... Fjällvandring 2
EveM Björn i Sarek Fjällvandring 13
Åsen Björn på fjället? Fjällvandring 6
Tobias_P Björn kring Sonfjället - Härjedalen. Fjällvandring 1
Algot Vädret och Björn i Sånfjället? Fjällvandring 5
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Edvin m TÄltning vid SToren, Hurrungane Fjällvandring 2
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
josk Tältning vid Guoblacorru Fjällvandring 4
PalleKuling tips för tältning Fjällvandring 7
sarek4ever Tältning invid Kebnekaise turiststation? Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Tältning i Rogens naturreservat Fjällvandring 9
dr_ljungberg Tältning tillåten? Femundmarka, Grövelsjön med omnejd. Fjällvandring 2
P.D Tältning i Norge ? Fjällvandring 1
Tältning i Padjelanta. Fjällvandring 3
mafr Tältning i Kitteldalen, Kebnekaise ? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.