Bispberg

Visst är det trevligt för oss klättrare att kunna välja och vraka mellan klätterställen i Sverige, söka på internet och dra iväg ett gäng till en klippa nånstans. - Men är det inte så att detta egentligen förstör för oss klättrare i det långa loppet ?!

Varför har vi klättrare så svårt för att "Hålla Käften" om våra klippor? De som är verkligt intresserade av att klättra kommer att hitta dit ändå...

Nog lättare att säga om man '"redan" har ett arsenal av klätterställen i sitt bagage? Varför inte ge ut mer information och istället sprida ut alla klättrare? Hur gör man om man kommer till nya områden och är intresserad av klättring? Nybörjare utan klätterkompanjoner, etc? Problemet är väl egentligen inte klättringen i sig själv som blir problemet, utan istället själva personligenheten av människan i sig själv..... En som redan skräpar (skriker) i sina kretsar utanför klättringen, kommer väl inte att plötsligt sluta med det vid klättringsmoment?
 
Vår klätterklubb har faktiskt bara på något år snabbt blivit en fikaklubb (fikandet viktigare än klättring för flera medlemmar) och är också i högsta grad en knatteklubb (medlemmar som är tre år). Det gamla järngänget är numera pappor som mer syns hjälpa sina små än klättra själva. Även för 25 år sedan hade vi medlemmar som främst värdesatte kamratskapen och satte klättringen långt ned på listan. Inte ens vi i styrelsen har riktigt fattat hur snabbt det gått.

Så länge vi beter oss som lite obskyra anarkister blir vi behandlade som sådana. Agerar vi som om vi hörde hemma i finrummet blir vi också behandlade så. Tack vare klubbens knatteverksamhet är vi populära hos kommunen och de hjälper oss med inomhuslokal. Tack vare att vi har städdagar i naturreservaten (i samråd med miljömyndigheterna) får vi tom betalt för att vi håller klätterklippan i ordning!

Med andra ord, vår klubb är ett levande exempel på att klättring kan bli just det du inte tror går!


För det första sa tycker jag inte att man ska bete sig som obskyra anarkister, däremot kan det vara en sista utväg att idka lite civil olydnad.

Vad gäller din klubb sa later det bra. Jag vill dock pasta att SKF kommer fa svart att na dit och dar med kunne paverka riksdag eller regering.
 
Det verkligt märkliga är väl att samma länsstyrelse som värnar så ömt om naturen på Bispbergs klack att man belägger en bergssida med beträdnadsförbud, kan tillstyrka en skidanläggning på städjan...
 
Det verkligt märkliga är väl att samma länsstyrelse som värnar så ömt om naturen på Bispbergs klack att man belägger en bergssida med beträdnadsförbud, kan tillstyrka en skidanläggning på städjan...

Det förvånar mig inte del allra minsta. Klätterförbudet vid Bispberg är uteslutande en produkt av att befolkningen i Klacken inte vill ha klättrare där. Fåglar o lavar är bara instrument för att uppnå detta mål. Tillstyrkandet av skidanläggningen på Städjan motsvarar en opinion, som vill ha turism o jobb.

Jag känner folk som klättrade på Bispberg tidigare, innan marken skiftades, och den dåvarande markägaren, far till någon eller några av de mest rabiata klättermotståndarna idag, var på rätt sida om alpinisterna. Han tyckte att det var trevligt att det kom folk som klättrade och brukade komma och prata med dem och lät till och med anlägga en tältplats rakt under väggen.

Hade arvtagarna varit lite mer framsynta så hade det idag i byn sannolikt funnits en avgiftsbelagd tältplats med dusch och toalett, en bod med klätterattiraljer till salu eller uthyrning, ett eller två fik med hembakat , och en pizzeria med en liten pub för att diskutera och smälta dagens turer i på kvällen. Med tanke på närheten till Stockholm, Uppsala, Gävle, Sandviken, Västerås, Örebro och Borlänge, och det tilltagande intresset för klättring (varenda stad med självrespekt har ju numer en egen inomhusklättervägg) så skulle det med största sannolikhet ha inneburit att man hade haft mycket bättre inkomster i Klacken.
 
För det första sa tycker jag inte att man ska bete sig som obskyra anarkister, däremot kan det vara en sista utväg att idka lite civil olydnad.

Vad gäller din klubb sa later det bra. Jag vill dock pasta att SKF kommer fa svart att na dit och dar med kunne paverka riksdag eller regering.

Visst håller jag med dig om att lite civil olydnad kan vara på sin plats. Men först skall vi testa den andra metoden - att agera som en proffsig part i samråden.

SKF och Dalarnas KK är på god väg. Se gärna det utmärkta samarbetet beträffande Njupeskär och det accessarbete som accessgruppen gör (se tex accessdatabasen http://www.klatterforbundet.se/content_sub?cat=18&cid=106) . Största hotet mot att myndigheterna ser oss som en seriös aktör är just att klättrare ställer till det medvetet eller omedvetet genom att inte följa de råd som ges.

Sedan är det en hel del kvar att göra - inte minst måste klättrarna ha en bättre förståelse för hur andra (i första hand myndigheterna resonerar) om vi inte skall hamna snett. När jag lyssnade på sportklättrarna vid mötet i Göteborg var det två saker som stod ut: säkerhet och lättillgänglighet. Min erfarenhet av myndigheter som sysslar med naturskydd säger mig följande;
- de har inget emot att naturen är lättillgänglig - UNDER FÖRUTSÄTTNING att naturen inte skadas. Fler klättrare än vad naturen bär, tex pga känslig flora och fauna, och naturhänsynen går före.
- säkerhet går inte före naturvärden. I USA är det som bekant tvärtom. Kan säkerheten lösas på miljövänligare sätt så är det så det skall göras. Med andra ord - kan det topprepas eller tradas (leave no trace), så är det så vi klättrare får lösa säkerheten.
 
Säkerhet/bultar etc.:
Det är väl inte fel att diskutera bultar när man väl kommit dithän, men egentligen finns det nog inga exempel på att bultarna i sig verkligen lett till accessproblem/klätterförbud. Det är vidare antagligen lika ont om exempel på klippor där man FÅR trada men inte bulta.

Bultarna är som jag ser det ett ganska sekundärt problem i relationen med ickeklättrare, men en ständig fråga klättrare emellan.

Personligen tycker jag det är rätt OK om man får klättra, men inte bulta - men som sagt, det är nog sällan som återhållsamhet med borrmaskinen verkligen leder till att man slipper accessproblemen, och mina personliga preferenser som klättrare har ju inte så stor betyelse egentligen.
 
Säkerhet/bultar etc.:
....., men egentligen finns det nog inga exempel på att bultarna i sig verkligen lett till accessproblem/klätterförbud.

Bultarna är som jag ser det ett ganska sekundärt problem i relationen med ickeklättrare...

Inte heller vad jag vet har bultar lett till klätterförbud. Men läser man på naturvårdsverkets hemsida, så hittar man den här texten: "När du gör i ordning klätterleder, särskilt borrbultade, kan det skada klippan." Detta är ett tydligt tecken på att myndigheterna, föga förvånande ur deras synvinkel, ser mer kritiskt på borrbultning än annat klättrare sysslar med. I vårt område klättrar vi företrädesvis i Naturreservat och där är både borrbultning och nyturer ej tillåtna.

Det jag menar, i analogi med Bisberg, är att vi klättrare måste se problemen innan de vuxit sig så stora att myndigheterna ger sig in i leken. Självsanerar vi, så slipper myndigheterna lägga en massa tid på hur de skall förhålla sig till klättring och reda ut stridigheter med rabiata Klackenbor.
 
Kan man fara fram pa skoter i fjällvärlden kan man klättra vart man vill i Fjallärlden. Vad jag vet sa gar det skoterleder kring Njupeskar. Och som nagon sa skoter till Hykjeberget later utmarkt da ar det bara att fira ner och börja.

Skoter till insteget är ok men fan ta dig om du sätter yxorna i isen da dör lava och mossa. Kanske en skoterträff i Bisberg är rätt väg att ga.

Behöver jag beratta att det finns en led i Keb som heter Anarki i Keb....
 
Nä. Men det var nog inte vad som avsågs heller.
Snarare att den som kan utfärda förbud, med ett givet motiv rimligen måste vara konsekvent och utfärda förbud till fromma för t ex rödlistade arter oavsett vem som drabbas av förbudet. En dispens från ett sånt förbud kunde ju tänkas där förbudet medför allvarliga olägenheter för aktiviteter som har hög prio (räddningstjänst), men det lär inte gälla lejonparten av skotertrafiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pecall Bispberg i Sverigeföraren Klättring allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.