Stig mellan Ritsem och Sitasjaure?

Jag planerar att vandra från Ritsem till Sitasjaure och vidare i sommar. Om man kollar på kartan så verkar det finnas en stig som går nästan hela sträckan till Sitasjaure, lite väster om den enligt många vittnesmål tråkiga grusvägen.

Är det nån som testat att gå denna stig? Finns den? Är den lätt att följa? Hur är terrängen där, går det att vandra oledat?

Kan inte tillföra så mycket kanske, annat än att stigen nätt och jämnt syns på Lantmäteriets flygbilder. Mycket tydligare 1960. Så jag gissar att den finns, men används väldigt lite.

Jag planerar att vandra från Ritsem till Sitasjaure och vidare i sommar. Om man kollar på kartan så verkar det finnas en stig som går nästan hela sträckan till Sitasjaure, lite väster om den enligt många vittnesmål tråkiga grusvägen.

Är det nån som testat att gå denna stig? Finns den? Är den lätt att följa? Hur är terrängen där, går det att vandra oledat?
Jag har hört från någon som har försökt följa den att det var mycket mer misär än grusvägen. Jag kommer dock inte ihåg mer än så just nu, varken varför eller ens var jag hörde det.

Jag följde den i ett par kilometer precis väster om Autajaure för snart femton år sedan. Då var den bitvis tydlig på hård mark, men försvann över blöta partier och där det var mycket vegetation (dvs videsnår) så det hade varit lika enkelt att bara gå fritt.

Jag gick stigen för väldigt många år sedan när dammen just hade byggts (dammen fanns inte med på min karta) jag minns den som väldigt fin, det är tråkigt att den vuxit igen.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Fördelen med grusvägen är att det är lättvandrat. Du får fokusera på omgivningen istället.
1771521163155.jpeg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.