Stig mellan Ritsem och Sitasjaure?

Jag planerar att vandra från Ritsem till Sitasjaure och vidare i sommar. Om man kollar på kartan så verkar det finnas en stig som går nästan hela sträckan till Sitasjaure, lite väster om den enligt många vittnesmål tråkiga grusvägen.

Är det nån som testat att gå denna stig? Finns den? Är den lätt att följa? Hur är terrängen där, går det att vandra oledat?

Kan inte tillföra så mycket kanske, annat än att stigen nätt och jämnt syns på Lantmäteriets flygbilder. Mycket tydligare 1960. Så jag gissar att den finns, men används väldigt lite.

Jag planerar att vandra från Ritsem till Sitasjaure och vidare i sommar. Om man kollar på kartan så verkar det finnas en stig som går nästan hela sträckan till Sitasjaure, lite väster om den enligt många vittnesmål tråkiga grusvägen.

Är det nån som testat att gå denna stig? Finns den? Är den lätt att följa? Hur är terrängen där, går det att vandra oledat?
Jag har hört från någon som har försökt följa den att det var mycket mer misär än grusvägen. Jag kommer dock inte ihåg mer än så just nu, varken varför eller ens var jag hörde det.

Jag följde den i ett par kilometer precis väster om Autajaure för snart femton år sedan. Då var den bitvis tydlig på hård mark, men försvann över blöta partier och där det var mycket vegetation (dvs videsnår) så det hade varit lika enkelt att bara gå fritt.

Jag gick stigen för väldigt många år sedan när dammen just hade byggts (dammen fanns inte med på min karta) jag minns den som väldigt fin, det är tråkigt att den vuxit igen.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Fördelen med grusvägen är att det är lättvandrat. Du får fokusera på omgivningen istället.
1771521163155.jpeg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips