Biltemas gas till kök?

Jösses vilken djungel av flaskor och tuber! ...
Vilken typ är troligastt att man kan hitta på vischan i Sverige? På en mack eller så.
Den längst till höger och den längst till vänster...

Bilagor

• Gasadapter - Gasoladaptrar m resp behållare 02.jpg
    Gasadapter - Gasoladaptrar m resp behållare 02.jpg
    54.1 KB · Visningar: 776

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad är det för behåller nummer två från vänster?

Är inte det en vanlig skruvgängad? Varför behövs adapter isåfall?

Vad är det för behåller nummer två från vänster?

Är inte det en vanlig skruvgängad? Varför behövs adapter isåfall?

Det är inte skruvgänga utan clickfäste ,tuben är inte vanlig här men säljs lite varstans som på Jula ibland - lyft p skyddet om du inte känner igen flaskan - dom ser likadana ut

Dom jag sett i Sverige är exakt denna blåa och har fått med en sån på en vintertur

Var har du köpt adaptern till CP250?
Den köpte jag för länge sedan från en site i USA (Som dessutom vägrade sända utanför Lower 48
så den fick mellanlandas hos en branchkompis i LosAlamos...) men numera är det nog mycket
enklare att Googla på Three-leg butane adapter eller något liknande. Och sedan köpa den direkt
från Korea / Kina / HongKong e.dyl. T.ex.: [url]https://www.ebay.com/itm/NEW-Three-Leg-Butane-Nozzle-Bottle-Screw-gate-Transfer-Gas-Stove-Adapter/332031325496?epid=0&hash=item4d4e9bf538:g:fvoAAOSwcLxYKS5o[/URL]
Eller från någon inom (tull)muren runt Festung EUropa. T.ex. hos www.amazon.co.uk - en bit ner på sidan.
Vad är det för behållare nummer två från vänster? Är inte det
en vanlig skruvgängad? Varför behövs adapter isåfall?
Nej, det är en CampingGaz Clic-Connect behållare. I princip likadana som våra vanliga Lindalgängade
campinggasolbehållare - men utan gängan. Och alltså INTE kompatibla med Lindalgängad utrustning
utan den där adaptern på bilden. Påstås vara vanliga i marknader där gamla franska CampingGaz och
Bleuet varit dominerande.

Tilläggas kan väl att: Har man alla de tre adaptrarna på bilden så ska det mycket till för att du inte
ska kunna få gas till din Lindalgängade brännarslang oberoende av var i den någorlunda civiliserade
världen du befinner dig. Är du utanför den räckvidden så är det multibränslekök som gäller, de kan du
elda på allt utom alkoholbaserade bränslen... Etylalkohol: Eldas i Trangiabrännare, eller dricks upp!

IMHO & YMMV etc.
/Odd

Senast ändrad:
Tack. Trodde det var punkteringsflaskorna, fast jag vet inte var jag fått det ifrån. Då kanske jag ockå ska skaffa en sån där adapter då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips